چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳
کتاب اطلاعات جامعی را به صورت فشرده از حاج قاسم ارائه می‌دهد

گلعلی بابایی؛ نویسنده و پژوهشگر ادبیات پایداری گفت: کتاب سرشار از اطلاعات همراه با مستندات است. نگارش کتاب روان و خواناست و نویسنده هر سندی را به موقع آورده است که این موضوع خواننده را خیلی اقناع می‌کند. او توانسته نبردها را خیلی خوب تشریح کند، چه نبردهایی که از زبان حاج قاسم تشریح می‌شود چه نبردهایی که همرزمانش توضیح می‌دهند. در کل کتاب اطلاعات جامع و کاملی به صورت کپسولی از حاج قاسم ارائه شده است.

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ گلعلی بابایی، پژوهشگر ادبیات پایداری در بررسی کتاب «سرباز قاسم سلیمانی به روایت مصطفی رحیمی» گفت: به نظرم مصطفی رحیمی در این کتاب تجربیات چندین ساله که در زمینه ادبیات دفاع مقدس به عنوان نویسنده، پژوهشگر و منتقد کار می‌کند، تمام مهارتش را به کار گرفته که ماحصل آن کتاب پیش روست. چون در عین حال که کتاب فشرده و جمع و جوری است اما اطلاعات زیادی از فعالیت‌های حاج قاسم را در این کتاب جای داده است. هر چند به نظرم اطلاعات مربوط به حضور حاج قاسم در جنگ ایران و عراق زیاد نیست که باید بیشتر از این روی آن کار می‌شد تا این نقص جبران شود. همچنین بخشی که مربوط به خانواده بود، به نظرم باید درباره خانواده هم صفحات بیشتری اختصاص داده می‌شد که اگر هماهنگی بیشتری انجام می‌گرفت شاید این نقص در کتاب پیش نمی‌آمد.

او افزود: کتاب سرشار از اطلاعات همراه با مستندات است. نگارش کتاب روان و خواناست و نویسنده هر سندی را به موقع آورده است که این موضوع خواننده را خیلی اقناع می‌کند. او توانسته نبردها را خیلی خوب تشریح کند، چه نبردهایی که از زبان حاج قاسم تشریح می‌شود چه نبردهایی که همرزمانش توضیح می‌دهند. در هیچ جای کتاب مخاطب حاج قاسم را نمی‌بیند که در ماموریتش کم‌کاری یا کوتاهی کرده یا تدبیری را بیجا به کار برده باشد. در کل کتاب اطلاعات جامع و کاملی به صورت کپسولی از حاج قاسم به ما ارائه می‌دهد. چون حاج قاسم دریایی از اطلاعات است و بیش از این باید برایش نوشته شود.

به نظرم از مجموعه کتاب‌هایی که طی چند سال درباره حاج قاسم نوشته شده که تصور می‌کنم عدد آن تقریباً چهار رقمی شده است، شاید یکی از آثاری است که قابلیت آن را دارد تا ما به زبان‌های دیگر ترجمه و عرضه کنیم. چون حاج قاسم یک چهره بین‌المللی است و دیگر مختص کرمان، سیستان و تهران و ایران نیست و همان‌قدر که از او، خوزستانی‌ها، اهالی بم و … خاطرات شیرینی دارند؛ همانقدر مردم ستمدیده سوریه، عراق، لبنان و افغانستان هم خاطرات خوشی از او دارند.

مستندترین کتاب درباره حاج قاسم

محمدعلی آقامیرزایی مدیر بخش تولید محتوای انتشارات خط مقدم گفت: زمانی که حاج قاسم شهید شد، سه روز در شهرک دقایقی حضور پیدا کردیم و هنوز حادثه خیلی تازه بود و همه برای عرض تسلیت آمده بودند و ما هم شروع به گرفتن مصاحبه کردیم. بخش زیادی از مصاحبه‌ها در آنجا گرفته شد. بعد از گرفتن مصاحبه‌ها تصمیم به گرفتن کتابی با استفاده از مصاحبه‌ها و مطالب افزوده دیگر شد.

او ادامه داد: تصمیم بر این بود که بهترین نویسنده‌های ادبیات مقاومت درباره حاج قاسم بنویسند. روز چهارم شهادت سردار بود که یک کتاب درآمد که اطلاعاتش به روز نبود. ما در مجموعه خط مقدم به این نتیجه رسیدیم کاری انجام شود که شایسته باشد و بتوان از آن دفاع کرد حتی اگر کار طول بکشد برای همین کار را سپردیم به مصطفی رحیمی و مرتضی سرهنگی که قرار شد، یکی روایت داستانی بنویسد و دیگری روایت مستند تاریخی. تقریباً هرآنچه مصاحبه گرفتیم چه در تهران و چه کرمان و به علاوه اسناد و مدارکی که به دست آوردیم و تقریباً به صورت یک تیم هر آنچه می‌توانستیم از مراکز اسنادی به دست بیاوریم در اختیار نویسندگان کتاب‌ها قرار دادیم.

مدیر تولید انتشارات خط مقدم اظهار کرد: مصطفی رحیمی برای تمام منابعی که در اختیار داشت فیش‌برداری دقیق انجام داد و با ظرافت‌هایی که به کار گرفت و قلم روانی که داشت، یکی از مستندترین کتاب‌ها درباره حاج قاسم را نوشت. شاید بعداً بتوان به این کتاب مطالبی یا اسنادی را افزود، اما باز هم باید تاکید کرد این کتاب یکی از مستندترین و دقیق‌ترین اثر درباره سردار سلیمانی است.

محمدعلی آقامیرزایی گفت: در میان مصاحبه‌هایی که با فرماندهان، همرزمان و نزدیکان حاج قاسم داریم که این مصاحبه‌ها بسیار شنیدنی است. من می‌توانم بگویم تا سال‌ها کتابی کامل‌تر درباره فعالیت‌های برون مرزی حاج قاسم بیرون نخواهد آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط