دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵
«هیرمان» در ثبت هویت بومی لرستان اثرگذار است

لرستان - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد با بیان اینکه ثبت خاطرات شفاهی بخشی از هویت ملی ما را شکل می‌دهند، افزود: از آنجایی که کتاب «هیرمان» به نام بخشی از جامعه لرستان نگارش شده، در ثبت هویت بومی لرستان اثرگذار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خرم‌آباد سعیده ساکی روز دوشنبه در نشست نقد و بررسی کتاب «هیرمان» (خاطرات مردم لرستان از روزهای شهادت حاج قاسم سلیمانی) با اشاره به اهمیت ثبت خاطرات شفاهی گفت: این روایات بخشی از هویت ملی ما را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اهمیت تاریخ نگاری انقلاب از دیدگاه امام خمینی (ره) هدف از بیان روایات را حفظ ارزش‌ها عنوان کرد و افزود: مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) نیز به شناساندن شهید و شهادت تاکید دارند و می‌فرمایند: نگذارید غبارهای فراموشی - که عمداً گاهی این غبارها را می‌خواهند بر روی این خاطره‌های گرامی بپاشند و قرار بدهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد گفت: هویت مردم در یک زمان تکرار شدنی نیست و کسانی می‌توانند آن‌را توصیف کنند که در آن دوره حضور داشته، در بین مردم زندگی کرده‌اند و یا اینکه روایت‌های آنها نگاشته شده باشد که نسل جوان و نوجوان با آنها آشنا شوند.

وی با اشاره به اینکه تحت هیچ شرایطی نمی‌توانیم به دوران دفاع مقدس برگردیم یا نمی‌توانیم به لحظه‌ای که خبر شهادت شهید سلیمانی را اعلام شد برگردیم افزود: با این حال می‌توانیم آثار و حال و هوای آن دوران را برای آیندگان به منظور آشنایی با آرمان و ارزش‌های یک ملت ثبت و ضبط کنیم که بدانند شهدا چگونه به دنبال ارزش‌ها رفتند و جان خود را فدا کردند و بر اعتقادهای خود راسخ ایستادند.

«هیرمان» در ثبت هویت بومی لرستان اثرگذار است

رونق نگارش خاطرات شهدا براساس رهنمودهای رهبری

ساکی به رونق نگارش خاطرات شهدا در چند سال اخیر بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: جریان نوپایی که شکل گرفته است در چند سال آینده متوجه خواهیم شد که نگارش تاریخ شفاهی دفاع مقدس و انقلاب اسلامی چه تاثیری خواهد داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد انتخاب نام «هیرمان» را برای کتاب انتخابی هوشمندانه و با مسما عنوان کرد و افزود: این نام از آنجا که در زبان محلی به معنای «در یاد مانده» است و سردار سلیمانی نیز هرگز فراموش شدنی نیست بسیار پسندیده و زیبا برای کتاب انتخاب شده است.

سردار سلیمانی پدیده‌ای خاص بودند

وی با اشاره به اینکه سردار سلیمانی در دوران حیاتشان پدیده‌ای خاص بودن و تشییع با شکوهی نیز داشتند افزود: این امر موجب شد که افراد زیادی دست به قلم شوند و کتاب‌های زیادی در مورد سردار سلیمانی نگاشته شود.

ساکی با بیان اینکه مطالب کتاب «هیرمان» در زمره داستان‌ها محسوب نمی‌شوند افزود: با توجه به اینکه خبر شهادت سردار سلیمانی در زندگی بسیاری از افراد تاثیر عظیمی داشت افراد در یک برهه زمانی احساس واقعی خودشان را در این کتاب بیان کرده‌اند و نتیجه آن روایت‌های بی‌نظیری است که منتشر شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد با اشاره به اینکه نگارش «هیرمان» در ثبت هویت بومی لرستان اثرگذار است افزود: هویت بومی هر کشور جز سرمایه‌های هر کشور محسوب می‌شود و این کتاب از آنجایی که به نام بخشی از جامعه لرستان نگارش شده است در ثبت هویت بومی لرستان اثرگذار است.

روای اول شخص بودن در «هیرمان» صمیمیت بیشتری در روایت‌ها ایجاد کرده است

ساکی به راوی اول شخص بودن داستان در «هیرمان» اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه داستان‌ها کوتاه هستند و زاویه دید هم در آنها ثابت مانده است صمیمت بیشتری در روایت‌ها احساس می‌شود.

وی زوایه دید را عنصری بسیار مهم در روایت یک داستان دانست و افزود: زاویه دید در شخصیت‌پردازی، سبک نویسندگی، تکوین و ساختار پیرنگ تاثیرگذار است.

«هیرمان» می‌توانست هویت زن مسلمان ایرانی لر را به صورت مستقل به تصویر بکشد

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد به نقش پررنگ روایت‌گران زن در کتاب «هیرمان» اشاره کرد و افزود: در این کتاب ۲۷ روایت از زنان و ۱۱ روایت از مردان منتشر شده است با توجه به اینکه برجسته‌سازی نقش زن در این کتاب خودجوش بوده است، اگر تمام روایان زنان انتخاب می‌شدند می‌توانستیم این کتاب را به عنوان یک هویت خاص برجسته به عنوان زن مسلمان ایرانی لر نیز نسبت دهیم.

«هیرمان» در ثبت هویت بومی لرستان اثرگذار است

لازم است در چاپ دوم «هیرمان» ویراسته شود

در بخش دیگری از این مراسم کیانوش کشوری به عنوان یکی از منتقدان کتاب با بیان اینکه در «هیرمان» رعایت علائم نگارشی باید قوی‌تر انجام می‌شد و ایرادات جمله‌بندی در انشا کردن کتاب دیده می‌شود افزود: با اینکه کتاب ویراستار داشت؛ اما ویراسته نشده بود و به نوعی با متنی خام روبرو هستیم و لازم است در چاپ بعدی کتاب ویراسته شود.

کشوری با اشاره به تناقض‌گویی در برخی خاطرات گفت: لزوم شناسنامه‌دار بودن خاطرات اینکه وقتی خاطره‌ای را مطالعه می‌کنیم بدانیم از چه سطح جغرافیایی است و مربوط به چه شخصی است مهم است که در کتاب باید رعایت شود.

وی به ایجاد جذابیت برای خاطرات اشاره کرد و گفت: خاطره به خودی خود اگر هیچ حادثه و جذابیتی نداشته باشد برای خواننده کسل‌کننده خواهد بود که تغییر زاویه دید می‌توانست قدرت کار را بیشتر کند.

کشوری گفت: از نکات مثبت کتاب این است که گردآورندگان وارد بدنه جامعه شده‌اند و از همه اقشار مردم خاطره جمع‌آوری و آن را منتشر کرده‌اند.

میدانی بودن از نقاط قوت کتاب «هیرمان» است

محمدتقی عزیزیان یکی دیگر از منتقدین کتاب، میدانی بودن کار را از نقاط قوت کتاب عنوان کرد و افزود: کتاب «هیرمان» از لحاظ سناریو و ساختار متن ایراداتی دارد که دلیل آن نیزبه فرصت نداشتن نویسنده در جمع‌آوری مطالب باز می‌گردد و یا اگر خاطرات را نویسنده می‌توانست جابجا کند و با خط روایی زمان ورود خاطرات را مشخص می‌کرد به‌گونه‌ای که وقتی مخاطب کتاب را شروع می‌کند نقطه اوج و پایان کار مشخص باشد.

عزیزیان گفت: در مقدمه کتاب نیز اطلاعات کلی درباره کار بیان شده اما می‌توانست جزئیاتی از نحوه گردآوری و فرآیند کار هم بیان شود که کار چگونه و با چه زحماتی پیش رفته تا به این نتیجه رسیده است.

به گزارش ایبنا، سلسله نشست‌های نقد و بررسی کتاب نویسندگان لرستانی با هدف گسترش فرهنگ نقدپذیری در جامعه ادبی‌، آشنایی با دیدگاه‌های محتوایی از سوی حوزه هنری لرستان برگزار می‌شود.

کتاب «هیرمان» که تحقیق آن برعهده مژگان بیرانوند، ستایش لطیف‌پور، فریبا مرادی‌نسب بوده و تدوین آن توسط رعنا مرادی‌نسب صورت گرفته است، در ۱۳۶ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۴۰ هزار تومان از سوی انتشارات «راه یار» در سال ۱۴۰۱ به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها