سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۲
در مسیر توسعه دیپلماسی قرآنی و گسترش ارتباط‌های دائمی

حسینی‌نیشابوری با اشاره به اینکه همایش رسالات‌الله موسسه‌محور است و همین وجه تمایز این همایش با سایر همایشهاست، بر مسیر توسعه دیپلماسی قرآنی تاکید کرد و گفت: این همایش تلاش دارد ارتباط دائمی در حوزه دیپلماسی قرآنی را گسترش بدهد.

سرویس دین و اندیشه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - نشست خبری نخستین همایش بین‌المللی قرآنی «رسالات‌الله» با حضور حجت الاسلام حسینی نیشابوری مدیرکل بین‌المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ در ساختمان شهید رحیمی مجتمع امام خمینی (ره) برگزار شد.

حسینی‌نیشابوری ضمن اشاره به طرح همایش رسالات‌الله به این موضوع پرداخت که این همایش یک رویداد قرآنی مهم در سطح بین‌المللی است که با هدف توسعه دیپلماسی قرآنی برگزار می‌شود. او بیان کرد: در دنیایی که پیام‌ها به سرعت مخابره می‌شوند و به‌طور شگفت‌انگیزی می‌توانند در فضای ذهنی افراد جانمایی و خودنمایی داشته باشند، مهندسی افکار توسط این پیام‌ها اثر مستقیم بر رفتار فردی و اجتماعی دارد. بنابراین بسیاری از متفکرین درباره این موضوع، افکار و اندیشه‌ها و طراحی‌ها و نگارش‌های زیادی داشته‌اند. نقش اثرگذاری و اثرپذیری ذهنی را نمی‌توان انکار کرد. برخی مواقع پیام‌ها می‌توانند فریبنده باشند و اذهان را منحرف کنند. رسانه‌ها گاهی محتوای غلط را مخابره می‌کنند و در نتیجه مدل‌هایی از جنگ ترکیبی را برای حاکمیت‌ها رقم می‌زنند. این پیام‌ها تا وقتی با محتوا و انگیزه‌های غیر انسانی و غیر الهی باشند گمراه‌کننده و متحیرکننده در فضای انسانی هستند.

حسینی‌نیشابوری اضافه کرد: البته باید توجه داشت که همیشه هم همه آن چیزی که تولید شده از این نوع نیست ممکن است پیام‌ها دینی و انسانی و اخلاقی باشند. نوع دیگر پیام، پیام‌های آسمانی و مبتنی بر فطرت است و انسان می‌تواند در فضای اخلاق و سلامت معنوی از آن‌ها استفاده کند. ترجمان این اصطلاح پیام‌های الهی همان اسم همایش یعنی «رسالات الله» است. این یک اصطلاح قرآنی است که در آیات مختلف به آن اشاره شده است. خداوند پیامبران را رسول خود کرده که پیام‌های الهی را که برآورده‌کننده نیازهای حقیقی انسان هستند و امنیت پایدار را رقم می‌زنند منتقل کنند. پیامبران و همه کسانی که در فضای معنوی مسئولیت دارند یکی از مهم‌ترین وظایفشان «یبلغون رسالات‌الله» است.

او ادامه داد: روزی که در فضای جامعه نیازمند بوده‌ایم این پیام‌ها از طریق خطابه منتقل شوند، پیامبرانی بودند که از خطبا کمک گرفتند برای بیان پیام‌های الهی و رساندن به افکار و اثرگذاری در افعال بشری. گاهی در فضای دانشی نیز این پیام‌ها برده شده است. این پیام‌ها تا امروز نیز در کتب آسمانی و راس آن قرآن، به عنوان ثروتی مکتوب وجود دارند. وقتی به فضای تلاوت و قرائت و جاگزینی معجزه‌آسای کلمات نگاه می‌کنیم متوجه عمق عمیق قرآن می‌شویم. حتی بسیاری از آثار معماری ما پیام‌های قرآنی را منتقل کرده‌اند.

حسینی‌نیشابوری گفت: معتقدیم که یکی از مفیدترین کارهایی که بایستی در حوزه دیپلماسی فرهنگی و عمومی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی صورت بگیرد همین کار است؛ آن هم با تبادل و تعامل درستِ کسانی که معتقدند به این اصل که پیام زیبا از ناحیه خداوند باید به واسطه امکانات هنرمندانه منتقل شود. آنچه در این همایش اتفاق می‌افتد مبنایش همین است. قرآن مجید زیباست و از همه ساحات می‌شود این زیبایی را درک کرد. این زیبایی را باید به واسطه هوش مصنوعی و تمام ابزارها به شکل زیبا به فضاهای دیگر منتقل کنیم. دیپلماسی قرآنی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ابتدای راه و شناخت ۸ محور قدم بر می‌دارد؛ محوری مانند طبع و نشر.

او با اشاره به ارتباط ایران و مالزی در حوزه‌های قرآنی به یکی از سازمان‌های مردم‌نهاد مالزی در حوزه قرآن اشاره کرد و گفت: این‌ها تشریف آوردند و ظرفیت‌های قرآنی ایران اسلامی را دیدند. و بعد از انعقاد تفاهم‌نامه مسیری را برای تکامل کارهای مشترک رقم زدند. الان با کشورهای بیشتری این کار انجام می‌شود. در این همایش از ده کشور دعوت شده است. در داخل ایران نیز موسسه‌های طبع و نشری با ما در ارتباط هستند. هرچه داد و ستد فرهنگی با انگیزه‌های قرآنی بین دنیای اسلام بیشتر شود کمک می‌کند به فهم مشترک و وحدت امت اسلامی. و مقدماتی را فراهم می‌کند از شکل‌گیری فهم مشترک از تمدن اسلامی در دنیای پیش رو. محور دیگر محور موسسات تربیت‌کننده قاری است. برخی از کشورها مثل مصر صاحب کرسی‌ها و اساتید بزرگ و تجربیات گران‌سنگی هستند. ما باید به دنبال نزدیک شدن فکر و قلبمان باشیم و چه محوری ارزشمندتر از قرآن.

حسینی‌نیشابوری بیان کرد: محور دیگر موسسات تربیت‌کننده حافظ است. یکی از فرمایشات مقام معظم رهبری این است که فضای حفظ قرآن به عنوان یک کار مستحسن دنبال شود. آمارها نشان می‌دهد که فضا به سمت ترقی کمی و کیفی پیش می‌رود.

محور دیگر کتابت قرآن است. نگاه هنری به کتابت قرآن بسیار مهم است. ما مفتخریم به پیشینه گران‌بها در بحث‌های هنری از جمله کتابت. برخی از خطوط که ما ابداع آن را برعهده داشتیم به کشورهای دیگر صادر شده و آن‌ها اثر پذیرفته‌اند. جغرافیای فرهنگی ایران بسیار گسترده‌تر از جغرافیای مرزی ایران است. در همین زمینه موسسات خط و کتابت قرآنی که نماینده آن‌ها دارالکتابه است با کشور سنگال و دیگر کشورها جلساتی خواهند داشت. بحث تذهیب هم همینطور است. ما در قدم‌های بعدی جدی‌تر ورود خواهیم کرد.

او اشاره کرد: محور دیگر موسسات آموزشی علوم قرآن است. ما در حوزه و دانشگاه پیشرفت خوبی داشتیم. پایان‌نامه‌های خوبی نوشته شده و نظریات خوبی تولید شده است. محور دیگر موسسات پژوهشی با محوریت تفسیر هستند. تفسیر قرآن به عنوان یکی از دانش‌های پژوهش‌محور با یک تاریخ تطوری هزار ساله روبه‌رو است و سرمایه بزرگی به شمار می‌رود. مفسران بزرگ، رهبران معنوی عصر خود بودند. کسانی بودند که به دلیل تجهیز علمی به رشته‌های مختلف از ادبیات و فلسفه و تاریخ و منطق تا سیره و حدیث و عرفان نظری و عملی، افراد جامعی بودند و در قرون مختلف اثرگذاری داشته‌اند. در همین چند سال گذشته مرحوم علامه طباطبایی به عنوان یک نواندیش، ارتباط‌هایی با کُربن و دیگران برقرار می‌کند و دیگرانی در غرب و شرق جذب ایشان می‌شوند. این موضوع بیانگر ظرفیت تفسیر است.

حسینی‌نیشابوری با اشاره به اینکه همایش «رسالات‌الله» موسسه‌محور است و همین وجه تمایز این همایش با سایر همایش هاست، بیان کرد: این همایش تلاش دارد ارتباط دائمی در حوزه دیپلماسی قرآنی را گسترش بدهد. انتطار داریم کسانی که ظرفیت‌های قرآنی ما را می‌بینند، به کشورهای خود، اخبار قرآنی را مخابره کنند. در زمینه اختلاف‌افکنی بین ما و برادران اهل سنت، ما همانقدر که به قرآن اهتمام داریم، عقیده داریم قرآن به عنوان محور و متن اصلی در زندگی همه مسلمانان حضور دارد.

او در پایان صحبت‌هایش به اهمیت پرداختن به مسئله زنان اشاره کرد و گفت: یکی از کمیسیون‌های این همایش کمیسیون بانوان قرآنی و قرآن‌پژوه است که با پشتیبانی چندین موسسه قرآنی فعالیت خواهد داشت. موسسه تسنیم، موسسه حدیث نور، موسسه مهد قران، موسسه قرآن عترت و موسسه تشکل زنان انقلاب اسلامی از جمله این موسسات هستند. این‌ها نشان دهنده این است که این همایش عملیاتی و کاربردی طراحی شده و صرفاً یک نشست گفتمانی و خطابه‌ای نیست و نگاه به نتایج و خروجی‌ها دارد. بایستی به جای حرف‌های شعاری در حوزه زنان، ساز و کارهای قانونی فراهم کرد. زنان در عرصه‌های مختلف گاهی همدوش مردان و گاهی جلوتر از آقایان حرکت کرده‌اند. از همین رو جامعه نخبگانی نیز باید همدیگر را پیدا کنند و با تعامل در این حوزه به ما و همایش کمک برسانند.

همایش رسالات الله شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ از ساعت ۸ صبح در سالن شهید مفتح دانشگاه الهیات دانشگاه تهران آغاز به کار خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط