دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۴
ادبیات در کشور دچار دلمردگی شده است

زنجان- مولف سه کتاب شعر گفت: با وجود استعدادهای برتر در حوزه شعر و ادبیات، اما یاس و دلمردگی از آسیب‌های تأثیرگذار بر ادبیات امروز است.

کاظم رستمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در پیشرفت فرهنگ کشور موثر است؛ توجه به ادبیات است.

وی با اشاره به اینکه شعر یک آرامش درونی برای شاعر است؛ از طرفی راهگشا هم است، اضافه کرد: به عقیده من شعر در وجود خودم همانند رودخانه‌ای جاری و یا حتی دریایی طوفانی و حتی آسمانی آبی نمود دارد.

رستمی با اشاره به اینکه شاعران نیز همانند سایرین با گفتن شعر به دنبال رسیدن به جایگاه مطلوب و مورد نظر خود هستند، گفت: در واقع هر شخصی در مسیر زندگی خود افق‌های روشنی دارد و شاعران هم از این امر مسثنی نیستند.

شاعر کتاب «رویاهای خیس» با تأکید بر اینکه بنده معتقدم شعر سرودن جزو خصایص ذاتی یک شخص محسوب می‌شود، اضافه کرد: این حس باید در ذات شخص باشد؛ چون به نظرم به نظرم سرودن شعری که کوششی و با آموزش و یادگیری باشد به مرور و در طول زمان، از بین خواهد رفت و تاثیری نخواهد داشت.

این شاعر زنجانی با بیان اینکه سرودن شعر همچون این بیت شعر است که «هر سخن کز دل برآید لاجرم بر دل نشیند» افزود: شاعر باید از عمق وجود و احساس شعر بگوید تا بر دل خواننده بنشیند.

رستمی درباره انواع سبک شعری نیز گفت: به اعتقاد من شعر کلاسیک و مدرن هر یک با طیفی که دارند بر روی نگاه شاعران امروزی تأثیرگذارند و این‌طور نیست که ما بتوانیم نسبت به شعر کلاسیک بی‌تفاوت باشیم.

وضعیت شعر نو به نسبت گذشته در زنجان روبه‌پیشرفت است

این شاعر زنجانی در ارتباط با شرایط شاعران استان زنجان در حوزه شعر گفتن افزود: وضعیت شعر نو به نسبت گذشته در زنجان روبه‌پیشرفت است؛ اما باید توجه بیشتری به این عرصه وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: با وجود استعدادهای برتر در این حوزه؛ متأسفانه یأس و دلمردگی که از آسیب‌های تأثیرگذار بر ادبیات امروز است، دامن‌گیر ادبیات کشور شده و شعر هم از آن مسثتنی نیست.

کاظم رستمی متولد اول آذرماه ۱۳۶۱، شاعر و فارغ‌التحصیل رشته آمار و کاربردها در مقطع کارشناسی است و کتاب‌های «رؤیاهای خیس» و «خاکستری‌ها» و «تلاقی» از او به چاپ رسیده است.

وی از سال ۱۳۸۳ شعر گفتن را آغاز کرده است و چاپ نخستین سروده‌اش در مجله راه زندگی بهانه‌ای برای وارد به عرصه شعر و ادبیات بوده است که از سال ۱۳۸۹ به طور جدی دنبال کننده این مسیر بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط