یکشنبه ۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷
موزه اسناد تاریخی و اشیای قدیمی در بقعه قیدار نبی زنجان ایجاد می‌شود

زنجان- مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: با مشارکت میراث فرهنگی؛ موزه اسناد تاریخی در بقعه قیدار بنی (ع) ایجاد می‌شود.

حجت‌الاسلام مختار کرمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان اظهار کرد: با انتقال مدرسه علمیه بقعه حضرت قیدار نبی (ع) به ساختمان جدید ۲۸ حجره قدیمی این بقعه تبدیل به زائرسرای سنتی و فروشگاه عرضه صنایع دستی و گردشگری تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه طبق هماهنگی صورت گرفته با میراث فرهنگی در حجره‌های زیرزمینی نسبت به راه اندازی موزه اقدام خواهد شد، اضافه کرد: با انجام بهسازی و نصب تجهیزات مورد نیاز این بخش تبدیل به موزه فرهنگی و تاریخی شهرستان خدابنده خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان افزود: طبق هماهنگی صورت این موزه شامل اسناد تاریخ، اشیای قدیمی، سنگ نوشته‌های تاریخی و کتب تاریخی خواهد بود که از قرن هشتم به جای مانده است.

وی به سبقه تاریخی شهر قیدار اشاره کرد و گفت: شهر ۸۰ هزار نفری قیدار که در قرن هشتم قمری و زمان ایلخانان، روستایی کوچک بود توسط غازان خان به کابین بلغان خاتون همسرش درآمد و این بانو نیز به خاطر نیک اندیشی و تمایل به انجام کار خیر و ماندگار این روستا را با نیت صرف در هزینه های جاری بقعه، مساعدت به طلاب علوم دینی وقف کرد.

طرح جامع بقعه قیدار نبی (ع) از ۳ سال پیش تاکنون و بدون استفاده از اعتبارات دولتی به مبلغ ۳۶ میلیارد تومان صرفاً از محل عواید موقوفه آغاز شده و اقدامات متعددی در بحث گسترش فضای بقعه و همچنین ایجاد فضاهای فرهنگی انجام شده است.

طبق گفته مسئولان قرار است موزه اشیای تاریخی این بقعه به مرکز فرهنگی شهر تبدیل شده و محل برگزاری برنامه‌های متعدد فرهنگی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط