سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۹
شهید صادق گنجی، چهره‌ای تأثیرگذار در دیپلماسی فرهنگی کشور/ حوزه فرهنگ و هنر در درخشان‌ترین دوره است

بوشهر – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش بی‌بدیل و تأثیرگذار شهید صادق گنجی در دیپلماسی فرهنگی کشور تأکید کرد: دیپلماسی فرهنگی و هنری مؤثرترین و موفق‌ترین دیپلماسی است که در دولت مردمی و فرهنگ‌پایه، دنبال می‌کنیم. ما در دولت سیزدهم به‌دنبال پرورش شخصیت‌های فرهنگی مؤثری چون شهید صادق گنجی هستیم که سفیر موفق فرهنگی ایران در لاهور پاکستان بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، محمدمهدی اسماعیلی شامگاه دوشنبه در سی و سومین همایش نکوداشت شهید صادق گنجی، شهید شاخص فرهنگی کشور در برازجان با تسلیت ایام فاطمیه و پاسداشت یاد ۶۷۰ شهید دشتستانی از جمله شهید گنجی گفت: در شورای فرهنگ عمومی روز شهادت حضرت فاطمۀ زهرا (س) به نام روز شهید گمنام مصوب و ثبت شده است. از همین‌رو، هر ساله همزمان با این ایام، شهدای عزیز گمنام بعد از سال‌ها در سراسر کشور تکریم و تعظیم و تدفین می‌شوند. در این راستا، صبح دوشنبه ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه پذیرای یک شهید گمنام عزیز بودیم که آرامگاه این عزیز از این پس به محفلی برای حضور عاشقان و رهروان راه سرخ شهادت خواهد بود.

وی سپس با تسلیت شهادت ۱۲ پرسنل خدوم نیروی انتظامی در سیستان و بلوچستان افزود: ۲۷ آذر مصادف است با روز وحدت حوزه و دانشگاه و شهادت شهید مفتح که در این راستا روز گذشته با حضور در زادگاه شهید در همدان، در خصوص نقش شهید در وحدت حوزه و دانشگاه و سازگاری دین با علوم جدید به ایراد سخن پرداختم.

اسماعیلی با تأکید بر اینکه این همایش‌ها و کنگره‌ها که به یاد و نام شهدا برپا می‌شوند تذکار و یادآوری است، تصریح کرد: چون شهدا به این برنامه‌ها نیازی ندارند اما ما برای اینکه از آن‌ها بیشتر بیاموزیم، به چنین برنامه‌هایی نیاز داریم تا با تبیین و معرفی شخصیت و منش این شهدای گرانقدر درس بگیریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: اتفاقاً در همان مدرسه عالی معارف که شهید صادق گنجی تحصیل کردند، من نیز افتخار دانش‌اندوزی را داشتم و درست در سالی که شهید به درجه رفیع شهادت نائل شدند، من در دبیرستان شهید مطهری محصل شدم و آن‌جا بود که با شهید و نقش مؤثری که در دیپلماسی فرهنگی کشور در لاهور داشت، آشنا شدم و تعاریف متعددی از ایشان را افرادی و بزرگانی که در این مدرسه عالی بودند شنیدم. از این‌رو، در ذهنم ماندگار شدند.

وی در ادامه گفته‌های خود گریزی به مقاومت مردم غزه در برابر رژیم جلاد صهیونیسم زد و گفت: این روزها در نشست‌ها و همایش‌ها و جمع‌های مؤمنانه ممکن نیست که صحبت از شهدای نباشد. قریب به ۲۰ هزار نفر که ۱۰ هزار نفر آن زنان و کودکان هستند، در یک جای کوچک که پرتراکم‌ترین نقطه جهان است به دست جلادترین رژیم جهان به شهادت رسیده‌اند آن هم جلوی چشم همۀ دنیا.

اسماعیلی ادامه داد: در روزگار کنونی به کمک فناوری نوین این‌گونه اتفاقات لحظه‌لحظه و مستقیم پوشش داده می‌شود که چگونه مردم غزه این طور ددمنشانه از سوی اسرائیل غاصب به خاک و خون کشیده می‌شوند؛ رژیم که با جنایت‌های دهشتناک خود روی همۀ جلادان تاریخ را سفید کرده است! امروز همه دنیا حتی آن‌هایی که سال‌ها تحت تأثیر و سیطره امپریالیسم غربی بودند، به‌وضوح این جنایات اسرائیل را می‌بینند و در اعتراض به این نسل‌کشی تجمع‌های بزرگی را در کشورهای خود راه می‌اندازند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه آنچه این‌جا مهم است، پیام مقاومتی است که از سوی مردم غزه دارد به جهان مخابره می‌شود، افزود: آن‌ها با این مقاومت عظمتی خلق کرده‌اند که همه را تحت تأثیر قرار داده است. شما در برخی از این تصاویر و فیلم‌ها می‌بینید که تمام خانم‌ها پوشش اسلامی دارند. همه این‌ها درس است. بنابراین همۀ کسانی که سخن‌گاهی در اختیار دارند، باید این درس‌ها و مجاهدت‌ها را به مخاطبان خود انتقال بدهند.

اسماعیلی با بیان اینکه معجزۀ مقاومتی که امروز در غزه می‌بینیم برگرفته از نهضتی است که امام راحل به‌وجود آورد، گفت: در سال ۶۷ بعد از جنگ، برخی از افراد که سخن‌گاه مردمی داشتند، مدعی شدند که این جنگ چه دستاوردی داشت؟! امام خمینی (ره) در سوم اسفند ۶۷ پیام تاریخی تحت عنوان «منشور روحانیت» در پاسخ به سخن صادر کرد و فرمودند این جنگ برکات زیادی به دنبال داشته و خواهد داشت که آزادی قدس و فلسطین یکی از برکات آن خواهد بود که امیدواریم با نابودی رژیم جلاد اسرائیل، به‌زودی در قدس نماز وحدت مسلمانان را به امامت ولی امر بخوانیم.

در مسیر آرمان‌های انقلاب بدون لکنت پیش می‌رویم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه در مسیر آرمان‌های انقلاب بدون لکنت و توقف پیش می‌رویم، یادآور شد: همۀ کاستی‌هایی که در بازۀ زمانی کوتاهی داشتیم، جبران می‌کنیم. خوشبختانه در دو سال اخیر در حوزه‌های عمرانی، فرهنگی و… امر خدمات‌رسانی شتاب بالایی گرفته است. در همین شهرستان دشتستان بنا به اشاره استاندار بوشهر در دو سال اخیر بیش از ۴۰۰ پروژه فعال شده است؛ پروژه‌هایی که در حوزه درمان، راه و بهداشت هستند.

اسماعیلی بیان کرد: در حوزه فرهنگی این شهرستان هم از بدو ورود با جلوه‌های زیبای هنری مواجه شده‌ایم و بی‌دلیل نیست که دشتستان مهد پرورش نخبگان کشوری است. اجرای سرود ۴۵۰ نفره و دیگر اجراهای هنری در این همایش، ما را مصمم کرد تا مفاهیم بلند شهادت را با زبان فرهنگ و هنر بازشناسی کنیم. سیاستی که هم‌اکنون از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال اجراست.

توسعه زیرساخت‌های فرهنگی / ‏۸‬ هزار طرح ناتمام دوباره فعال شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: مبنای کار ما در این وزراتخانه بر نظریۀ اصالت فرهنگ است؛ چراکه همه کارها و حوزه‌ها ذیل چتر فرهنگ قرار دارد؛ فرهنگ اصیل ایرانی‌اسلامی. ما این اتفاق را بجد دنبال می‌کنیم و به توسعۀ زیرساخت‌های فرهنگی هم به شدت اعتقاد داریم و باید تکمیل شوند. در دولت سیزدهم بیش از هشت هزار طرح عمرانی ناتمام که به فراموشی سپرده شده بودند، فعال شده است.

اسماعیلی گفت: در استان بوشهر هم پروژه‌هایی که وجود دارد در جلساتی که با استاندار بوشهر در تهران و بوشهر داشتم با اعزام تیم کارشناسی و عمرانی وزارتخانه به این استان مورد بررسی قرار گرفتند که همه طرح‌های عمرانی ناتمام این استان از جمله سه طرح بزرگ فرهنگی هنری شهرستان دشتستان در برنامه ارتقاء و تکمیل زیرساخت‌های فرهنگی قرار گرفته‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: تکمیل و توسعۀ زیرساخت‌های فرهنگی همه زمینه‌هایی هستند برای بروز تفکر و پرورش افرادی چون شهید گنجی است. اگر این زیرساخت‌ها هنرمندی را پرورش بدهند که با ریشه‌های خود انسی نداشته باشند و احترام نگذارند و برخلاف باورهای دینی عمومی و آرمان‌های انقلابی حرکت کنند، حتماً ضررش بیشتر خواهد بود.

وی یادآور شد: ما در اجرای نظریۀ اصالت فرهنگ به دنبال تولید محتوای مطلوب و تربیت نیروی انسانی متعهدی چون صادق گنجی هستیم، طلبه‌ای که دانش‌آموخته دانشگاه هم بود. او نقش بی‌بدیل و تأثیرگذاری در دیپلماسی فرهنگی کشور ایفا کرد.

اسماعیلی تاکید کرد: دیپلماسی فرهنگی و هنری مؤثرترین و موفق‌ترین دیپلماسی است که در دولت مردمی و فرهنگ‌پایه آن را دنبال می‌کنیم. ما در دولت سیزدهم به‌دنبال پرورش شخصیت‌های فرهنگی مؤثری چون شهید صادق گنجی هستیم که سفیر موفق فرهنگی ایران در لاهور پاکستان بود. امیدواریم که بتوانیم کار شاخصی در اشاعۀ فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی انجام دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: خوشبختانه استان بوشهر یک استان کم‌نظیر در حوزۀ فرهنگ و هنر است و ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این آمادگی را داریم که نیروهای متعهد، هنرمند و کارامدی را برای توسعۀ بیشتر فرهنگ و هنر این استان جذب کنیم و نیازمندی‌های منابع انسانی آن را مرتفع کنیم.

برون‌سپاری فعالیت‌های فرهنگی و هنری / ‏‬ تربیت ۲۰ هزار مربی قرآنی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در دولت سیزدهم به‌دنبال برون‌سپاری فعالیت‌های هنری و فرهنگی و واگذاری آن‌ها به حلقه‌ها و انجمن‌های فعال و مردمی هستیم و از آن‌ها حمایت هم خواهیم کرد؛ چون معتقدیم که کار باید دست مردم باشد. خوشبختانه در استان بوشهر با هنرمندانی مواجه شده‌ایم که در تراز ملی هستند و وظیفۀ ما در وزاتخانه این است که بیشتر رشد آن‌ها را به نحو مطلوبی ایجاد کنیم.

وی تأکید کرد: حمایت از فعالیت‌های قرآنی در اولویت سیاست‌های حمایتی ما قرار دارد. خوشبختانه استان بوشهر در این زمینه پیشتاز است و طبق اشاره مقام معظم رهبری، در این استان روستای قرآنی چارک قرار گرفته است. بنابراین ما آمادگی کامل برای حمایت از فعالان قرآنی این استان داریم. ما تاکنون حدود ۲۰ هزار مربی قرآن در قالب طرح بشری تربیت و به کشور معرفی کرده‌ایم و این فرایند و طرح را ادامه خواهیم داد.

حوزه فرهنگ و هنر در درخشان‌ترین و پررونق‌ترین دوره خود قرار دارد

اسماعیلی تأکید کرد: برخلاف ادعای بدخواهان، حوزه فرهنگ و هنر در درخشان‌ترین و پررونق‌ترین دوره خود قرار دارد. آمارها در حوزه‌ها مختلف سینمایی، تئاتر، موسیقی، تجسمی این رونق را نشان می‌دهد. ما خود را متعهد به توسعۀ فرهنگ و هنر برآمده از تعالیم اسلام و ایران بزرگ می‌دانیم.

وزیر فرهنگی و ارشاد اسلامی سپس با بیان این‌که استان بوشهر، استان شهدای بین‌المللی است، تأکید کرد: شهید رئیسعلی دلواری، شهید نادر مهدوی، شهید ابوتراب عاشوری و شهید صادق گنجی شهدای بین‌المللی هستند که در سال‌های قبل در بازشناسی آن‌ها کوتاهی شده است اما با وجود تحولی که از دو سال پیش در عرصۀ فرهنگ و هنر کشور ایجاد شده است، معرفی و تبیین شخصیت این شهدا و دیگر شهدای شاخص کشور به طور گسترده‌تری صورت خواهد گرفت.

استاندار بوشهر: همۀ موفقیت‌هایمان را مدیون موفقیت‌های فرهنگی‌مان هستیم

استاندار بوشهر در بخش دوم سی و سومین همایش بزرگداشت شهید گنجی با اشاره به آیه ۱۶۹ آل‌عمران مبنی بر اینکه «هرگز گمان مبر آنان که در راه خدا کشته شدند مرده‌اند، بلکه زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند، گفت: انقلاب ما، انقلاب فرهنگی است. ما همه موفقیت‌های خود را مدیون موفقیت‌های فرهنگی‌مان هستیم. ما در هشت سال دفاع مقدس با فرهنگ‌مان پیروز شدیم، در حال که تمام دنیا و ابرقدرت‌های شرق و غرب در این جنگ مقابل ما و در پشت عراق ایستاده بودند اما ما با قدرت نرم فرهنگ آن‌ها را شکست داده و به پیروزی رسیدیم.

احمد محمدی‌زاده تاکید کرد: تعداد زیادی از رزمندگان ما، فرهنگی بودند. ۱۱۴ شهید استان ما معلم بود، ۴۴۰ شهید دانش‌آموز و ۲۶ شهید هم دانشجومعلم بودند. این نشان می‌دهد که رزمندگان ما فرهنگی بودند. شهید سلیمانی نیز فرهنگی بود و با استفاده از ظرفیت فرهنگی و معنوی در مقابل بیگانگان ایستاد و پیروزی‌های بزرگی را آفرید. از این‌رو قدرت شهید سلیمانی از فرهنگ بود نه قدرت نظامی.

وی یادآور شد: امام خمینی (ره) فرمودند که ما در جنگ انقلاب‌مان را به جهان صادر کردیم و ابهت ابرقدرت‌ها را در هم شکستیم. از همین‌رو، انقلاب ما یک تفکر و جبهه فرهنگی است؛ جبهه‌ای که حاصلش این پیروزی‌ها و شهدای فرهیخته‌ای چون صادق گنجی و برادر ایشان است که او نیز در جبهه در حالی که دانشجو بود، به شهادت رسید.

استاندار بوشهر تاکید کرد: قدرت ما، قدرت فرهنگی است که روزبه‌روز باید توسعه پیدا کند تا بتوانیم رسالتی که شهدا بر عهده ما گذاشتند، به خوبی به سرانجام برسانیم.

شهید صادق گنجی شهید راه بصیرت بود

فرماندار شهرستان دشتستان نیز در بخش بعدی این مراسم با اشاره به حال و هوای عرفانی این روزها به واسطه حضور شهدای گمنام در این شهرستان گفت: تلالوی حضور عطرآگین شهدا در روزهای اخیر در دشتستان، دل ما را در مواجه با طوفان سیاه و پروپاگاندای غرب قر به آینده قرص‌تر کرده است.

احمد بنافی ادامه داد: این یک حقیقت است، انقلاب زنده است، چون شهدای آن زنده هستند؛ شهدایی که این روزها تمام دل‌ها را به سمت خود کشانده‌اند و استواری و اصالت انقلاب را متذکر می‌شوند. همین روز گذشته بود که پیکر مطهر یکی از این شهدا بر دستان بیش از ۸ هزار نفر در بوشکان به سمت آرامگاهش بدرقه شد..

وی تاکید کرد: شهدا چراغ راه ما هستند تا راه و مسیر را گم نکنیم و مضطرب نشویم. در تشییع پیکر شهدای گمنام در این شهرستان در طی روزهای اخیر، مدارس و دانشگاه‌ها در کنار مردم حضور موثری داشتند؛ چون ما ملتی انقلابی هستیم. تاریخ نشان می‌دهد که دشتستان پیش‌قراول جبهه مقاومت در این منطقه بوده است که یک سوم شهدای استان در جریان دفاع مقدس از این شهرستان بوده‌است.

بنافی با بیان اینکه در میان شهدا، عزیزانی وجود دارند که شهید راه بصیرت هستند، افزود: شهید صادق گنجی، شهید راه بصیرت و فرهنگ بود آن هم در سرزمینی که متمدن است. دشتستان تاریخی ۶ هزارساله دارد و امروز تاریخی متفاوت و غنی‌تری پیدا کرده چون با انقلاب عجین شده است. هر ساله با بزرگداشت شهید صادق گنجی، تلاش می‌کنیم تا در مسیر بصیرت گام برداریم و راه را گم نکنیم.

به گزارش ایبنا؛ رزم‌نوازی سپاه امام صادق (ع)، پخش کلیپ بیانات رهبری دربارۀ شهید صادق گنجی، اجرای گروه سرود آل‌طاها، اجرای موسیقی حماسی با هنرنمایی ساسان نوذری، پخش مستند مادرانه و… از دیگر برنامه‌هایی بود که در سی و سومین همایش بزرگداشت شهید صادق گنجی با حضور مقامات کشوری و لشکری در سالن شهید شاهینی برازجان اجرا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط