جمعه ۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
تاریخ و سیاست در هفته‌ای که گذشت/ از رویدادهای هفته کتاب تا بزرگداشتی برای باستان‌شناس پیشکسوت

اهالی کتاب همزمان با هفته کتاب در هفته گذشته با هدف بررسی کتاب‌های گوناگون و شخصیت‌های متفاوت و رویدادهای تاریخی و سیاسی گرد هم آمدند. در این نشست‌ها کتاب محوری‌ترین موضوع بود. در این گزارش مهم‌ترین رویدادهای تاریخ و سیاست را مرور می‌کنیم.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): هفته گذشته اهالی کتاب با هدف بررسی کتاب‌های گوناگون و شخصیت‌های متفاوت و رویدادهای تاریخی و سیاسی گرد هم آمدند. در این نشست‌ها کتاب محوری‌ترین موضوع بود. در این هفته شاهد «چاپ یک میلیارد صفحه کتاب در انتشارات امیرکبیر»، «تضمین میراث فرهنگی این سرزمین با پرورش کودکان و نوجوانان»، «یادداشت‌هایی که ماهیت نفاق را افشا کرد»، «بارگیری ۱۲۴ عنوان کتاب با موضوع‌های فلسطین، بیت‌المقدس، غزه و مقاومت» و انتشار «دیوان امام خمینی» (ره) به زبان عربی بودیم.

روایت جالب عباس میلانی از رهبر فدائیان اسلام؛ نواب صفوی در سال ۱۳۲۴ جزئی‌ترین برنامه سیاسی را نوشته بود

عباس میلانی، مترجم و مورخ، عضو سابق حزب توده، استاد اسبق دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران و از مخالفان جدی جمهوری‌اسلامی در کتاب جدیدش با عنوان «دربارۀ تجدد، سیاست، فرهنگ»، روایت جالبی را دربارۀ نواب صفوی مطرح می‌کند. میلانی در در صفحۀ ۱۲۱ کتاب در بخش «شاه، جنبش تجدد و دشمنان آن» که متن پیاده شدۀ سخنرانی او در پنجم ژوئیۀ ۲۰۱۷ میلادی در تورنتو است، با بیان اینکه میزان بی‌اطلاعی ما به عنوان جامعۀ ایران، از چند و چون فعالیت مذهبیان در سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم و میزان تشکلی که آنها داشتند به راستی شگفت‌انگیز است، می‌نویسد: «چه کسی تا به حال بیانیه و مانیفست نواب صفوی را مطالعه کرده است؟ من این سؤال را در جمع‌های مختلف مطرح کرده‌ام و همواره دیده‌ام که یک نفر هم مطالعه نکرده است؛ نواب صفوی که آیت‌الله خامنه‌ای گفته سیاسی شدنش به سبب آشنایی با نواب صفوی است، نواب صفوی که در قتل دو نخست‌وزیر مملکت دست داشته و در قتل کسروی تصمیم‌گیرنده بود، چقدر مطالعه شده است؟»

«گردشگری» در سامانه جامع امور ناشران به رسمیت شناخته شود

احسان میراب‌زاده، مولف تخصصی کتاب‌های راهنمای گردشگری با موضوع کلان‌شهر تهران به منتسبت هفته کتاب پیشنهاد داد تا «گردشگری» به عنوان یک موضوع جداگانه در سامانه جامع امور ناشران به رسمیت شناخته شود.

اهدای بیش از ۲ هزار سند به مرکز اسناد کتابخانه رضوی

خراسان‌رضوی - رئیس اداره اسناد سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: طی ۱۲ ماه گذشته ۲ هزار و ۴۶۵ سند در قالب اصل اسناد و فایل دیجیتال به مرکز اسناد این سازمان اهدا شده است که در میان اسنادی نفیس و منحصر به فرد به چشم می خورد.

انتشارات امیرکبیر یک میلیارد صفحه کتاب به چاپ رسانیده است

مدیرعامل انتشارات امیرکبیر بیان کرد: انتشارات امیرکبیر یک میلیارد صفحه کتاب به چاپ رسانیده است. مزیت نسبی این نشر این است که در طول این سال‌ها برای قطع کتاب‌ها مجموعه ساخته است. در واقع سپهر فرهنگی هر کتابی معنی خاصی دارد.

اگر می‌خواهید تاریخ مردم را بدانید باید سفرنامه‌ها را بخوانید

ساسان طهماسبی، مترجم سفرنامه‌ها گفت: اهمیت سفرنامه در این است که یک سیاح اروپایی چیزهایی را می‌بیند و می‌نویسد که یک مورخ نمی‌بیند. وقتی زمان بگذرد چیزهایی در مورد غذا، لباس و زندگی عادی مردم فراموش می‌شود اما سفرنامه تاریخ مردم است و چیزهایی در آن ذکر می‌شود که سانسور است. اگر می‌خواهید تاریخ مردم را بدانید باید سفرنامه‌ها را بخوانید.

میراث فرهنگی این سرزمین با پرورش کودکان و نوجوانان تضمین می‌شود

مصطفی ده‌پهلوان، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: مشکلات نشر در حوزه میراث فرهنگی بسیار است اما موضوعی که نباید از آن غافل شد، موضوع کودک و نوجوان است. اگر بتوانیم کودکان و نوجوانان را در حوزه میراث فرهنگی پرورش بدهیم، میراث فرهنگی این سرزمین تضمین شده است.

یادداشت‌هایی که ماهیت نفاق را افشا کرد

کتاب «رونوشت برابر اصل» یادداشت‌های قاسم عابدینی در زندان از جدیدترین منشورات مرکز اسناد انقلاب اسلامی درباره گروه‌های معاند است. احمدرضا کریمی، محقق و پژوهشگر که عهده‌دار تنظیم و ویرایش این کتاب بوده است طی یادداشتی به تشریح این کتاب پرداخته است.

بارگیری ۱۲۴ عنوان کتاب با موضوع‌های فلسطین، بیت‌المقدس، غزه و مقاومت

کتابخانه و موزه ملی ملک، فهرست کتاب‌های چاپی فارسی و عربی این گنجینه با موضوع‌های فلسطین، بیت‌المقدس، غزه و مقاومت را هم‌زمان با هفته کتاب برای بهره‌مندی پژوهشگران بارگذاری کرد.

«تاریخ‌نگاری و ملی‌گرایی در ایران معاصر» با تکیه بر مفاهیم مدرن

پیوند ملی‌گرایی و تاریخ‌نگاری و تاثیر و تاثر این دو بر یکدیگر از جمله موضوعات برجسته، ماندگار و دوران‌سازی است که طی دوران معاصر در ایران و جهان در قالب تاریخ‌نویسی‌های ملی‌گرایانه و مدرن تبلور یافته است.

کتاب‌سوزی در کتابخانه بزرگ اسکندریه تا نابودی کتب توسط نازی‌ها

کتاب «کتاب‌سوزی» نوشته ریچارد اوندن با ترجمه محمدعلی جنت‌خواه دوست یک تحقیق جامع و هشداردهنده در مورد تاریخ طولانی و تکان‌دهنده‌ی از بین بردن دانش توسط بشریت است.

صمد موحد، نویسنده، پژوهشگر و مصحح درگذشت

صمد موحد، نویسنده، پژوهشگر و مصحح ۲۸ آبان درگذشت. از جمله آثار و تصحیح‌های او می‌توان به «فصوص الحکم»، «گلشن راز»، «گوهر مراد»، «کلید سعادت: گزیده اخلاق ناصری» و «سیری در تصوف آذربایجان» اشاره کرد.

کتاب‌های روزنوشت آثاری برای آیندگان هستند / روزنوشت نقد ندارد

خراسان‌رضوی- یک پژوهشگر و منتقد کتاب گفت: کتاب‌های روزنوشت نقد ندارند؛ در واقع روزنوشت نوشتن مطالبی است که واقعیت دارد و به بیان دیدگاه‌ها نمی‌پردازد. نویسنده این قبیل آثار بدون دست بردن در مطالب به ذکر خاطرات می‌پردازند.

«تاریخ پیامبر اسلام» حاوی آخرین پژوهش‌های تاریخی ایران درباره سیره پیامبر است

رسول جعفریان، استاد دانشگاه تهران: آیتی از چشم پژوهشگران آخرین نکته پژوهش‌های تاریخی در ایران در مورد سیره پیامبر را به رشته تحریر درآورده است. او یک روحانی عمیقاً پژوهشگر است و کاملاً به جاست که کتاب «تاریخ پیامبر اسلام» در زمره کتاب‌های منتخب قرار گرفت.

نثر طوبی فرهنگ‌نامه‌ای گرانقدر است / دایرةالمعارفی با نکته‌سنجی‌های هوشمندانه و نغز

اکبر ثبوت، از شاگردان بنام علامه ابوالحسن شعرانی گفت: کتاب «نثر طوبی؛ دایره‌المعارف لغات قرآن کریم» اثر علامه ابوالحسن شعرانی به راستی فرهنگ‌نامه‌ای بسیار گرانقدر است که در باب معارف و دانش‌های متعدد و مرتبط با قرآن مطالب بسیار عمیق و دقیق و نکته‌سنجی‌های هوشمندانه و نغز در آن می‌توان یافت.

پیام تسلیت رئیس مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی برای دانشمند، بسیاردان و اندک‌گوی

کاظم موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در پیامی درگذشت صمد موحّد را تسلیت گفت.

«بدون روتوش با دهه هشتادی‌ها» به شبهات فرازمانی پاسخ داده است / مزیت کتاب در طرح سؤالات چالشی است

امیرحسین ثابتی، مؤلف کتاب «بدون روتوش با دهه هشتادی‌ها» گفت: در این کتاب یکسری روایت‌های تاریخی آورده شده که به نوعی توصیف تاریخ و قابل استناد است. حتی تصاویری در آخر کتاب آورده شده که بدون شک جنبه تاریخی دارد و شبهاتی که پاسخ داده شده نیز فرازمانی است.

زوایای پیدا و پنهان زندگی پر ماجرای آیت‌الله سید محمد حسینی بهشتی

همزمان با گرامیداشت سی و یکمین دوره هفته کتاب و کتابخوانی، «بهشتی در این حوالی» بر پیشخوان کتابفروشی‌ها نشست.

بازدید رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از خبرگزاری کتاب ایران

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری ضمن بازدید از سرویس‌های مختلف تنها خبرگزاری تخصصی کتاب با بیان اینکه مقوله کتاب و کتابخوانی بستر پیشرفت و توسعه کشور است، گفت: هر چقدر میزان ترویج سنت کتابخوانی را بالاتر ببریم به نفع کشور خواهد بود.

پیشینه نشر در حرم حضرت رضا (ع) به سال ۱۳۰۵ شمسی می‌رسد

خراسان‌رضوی- همزمان با سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، نشست بررسی «نقش آستان قدس رضوی در صنعت نشر کشور» در کتابخانه مرکزی بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع) برگزار شد.

استقبال از کتاب‌های میراث فرهنگی و پایان‌نامه‌های دانشجویی / «میراث در آینه» شعار جشنواره

علیرضا تابش، دبیر دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی گفت: بخش دانشجویی، کتاب و رساله‌های دانشگاهی نوپاست، در این دوره جشنواره استقبال از کتاب‌ها و رساله‌ها خوب بوده، و کارهای ارزشمند ناشران و نویسندگان گردآوری شده و داوری هم صورت می‌گیرد.

«دیوان امام خمینی» به زبان عربی منتشر شد

همزمان با هفته کتاب موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) «دیوان اشعار امام خمینی (ره)» را به زبان عربی منتشر کرد.

جلال آل‌احمد سبک روشنفکری را در مردم‌شناسی ایران بازتولید می‌کند

علیرضا حسن‌زاده، استاد مردم‌شناسی جلال آل‌احمد را به نوعی مدافع سنت دانست و گفت: برخی از آثار داستانی جلال خرده روایت‌های جذابی به وجود می‌آورد که به شدت اومانیستی و مدرن است. او روشنفکری است که سعی می‌کند روایت‌ها را با چالش روبه‌رو کند. بزرگ‌ترین چالش پهلوی هم موضوع غرب‌گرایی و مصرف‌گرایی است. همین است که او برای نمایش دادن فقر به نواحی دور می‌رود. جلال سبک روشنفکری را در مردم‌شناسی ایران بازتولید می‌کند.

سیدسجادی قصه شهرسوخته را به همگان فهماند / غنی شدن کتابخانه باستان‌شناسی ایران توسط استاد

جبرئیل نوکنده، مدیر موزه ملی ایران گفت: سیدمنصور سیدسجادی علاوه بر انتشار گزارش‌های شهر سوخته در چندین جلد هم در حوزه تمدن‌های شرق نوشت و دریچه آشنایی ما با جهان شرق شد. کتابخانه باستان‌شناسی ایران را در این موضوع غنی کرد و آرشیو ارزشمندی درست کرد. نام از او باد که نامی به وطن داد.

کتاب «پسر خانم آغا» درباره هویت جدیدی است که مردم با انقلاب اسلامی به آن دست یافتند

محسن مؤمنی‌شریف، نویسنده و منتقد ادبی با حضور در ویژه‌برنامه «حوالی کتاب» شبکه کتاب که به مناسبت هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران روی آنتن رفت، بیان کرد: من اعتقاد دارم که ما با تاریخ بیگانه هستیم و بخشی از آن به آموزش تاریخ در مدارس و به نگاه دانشگاه که یک نگاه انتقادی از غرب است، تاریخ را برای عموم ناخوانا کرده است در حالی که پیش از این تاریخ را ادیبان می‌نوشتند.

کتاب «امام خمینی، مخاطبی جهانی» به زبان‌های فرانسه، اردو، ایتالیایی و اسپانیایی منتشر شد

کتاب «امام خمینی، مخاطبی جهانی» به زبان های فرانسه، اردو، ایتالیایی و اسپانیایی منتشر شد. این مجموعه که پیشتر به زبان‌های انگلیسی و عربی نیز گردآوری و چاپ شده بود، مشتمل بر نامه‌هایی است که مخاطبین خارجی از گوشه و کنار دنیا در قالب نامه‌های مکتوب برای حضرت امام خمینی (ره) نگاشته و به بیت و دفتر ایشان ارسال شده است.

قلم سیدسجادی برای تحکیم وحدت ملی ایرانی به کار گرفته شده است

شاهین آریامنش، گرآورنده جشن‌نامه «رایت منصور» گفت: وی قلمش در جهت تحکیم وحدت ملی ایرانی به کار گرفته می‌شود. از دیدی فراتر به ایران می‌اندیشد. باستان‌شناس مولف ایرانی برای شناساندن ایران از مرزهای امروزی فراتر می‌رود.

روایتی مادرانه از دعوت به انتخابات

«مادران میدان جمهوری» تلاش جمعی از زنان و مادران سبزواری برای نمایش الگوی سوم زن در انقلاب اسلامی است. این کتاب در برگیرنده فعالیت‌های انتخاباتی گروه «مادرانه سبزوار» است که در انتخابات سال ۱۴۰۰ با حضور در کوچه‌ها، بوستان‌ها، مساجد و سایر مکان‌های عمومی مردم را برای حضور در پای صندوق‌های رای دعوت می‌کردند. این دعوت در قالب‌های مختلفی از جمله گفت‌وگوهای چهره به چهره، تلفنی، فعالیت‌های مجازی، تولید بروشور و… انجام می شد.

تاسیس خانه تهران از دغدغه‌های تکمیل‌همایون بود / استادی دلبسته سرزمین ایران

مراسم نخستین سالگرد درگذشت ناصر تکمیل‌همایون به همت انجمن همگرایی مواریث تمدن ایرانی و با همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

همراهی مخاطب در لحظه‌های غیررسمی با رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب / ریشه‌های علاقه رهبری به کتاب

علیرضا مختارپور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران گفت: هدف از برگزاری این مراسم دیدن بخش کوچکی از فعالیت‌های مربوط به حوزه مورد توجه مقام معظم رهبری در حوزه کتاب و مقوله کتاب و کتابخوانی، به خصوص با محوریت نمایشگاه کتاب است.

غنای کرسی ایران‌شناسی در نظام آکادمیک بلغارستان / «هفته کتاب» کاملاً با دیپلماسی فرهنگی سازگار است

آنجل اوربتسوف با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ فارغ‌التحصیل «ایران‌شناسی» در مؤسسات مختلف از جمله وزارتخانه‌های امور خارجه، امور داخلی و دفاع و در حوزه‌های فرهنگی، علمی، گردشگری و بازرگانی در داخل و خارج از بلغارستان فعالیت می‌کنند، گفت: برگزاری هفته‌های کتاب که در ایران و تعدادی از کشورهای دیگر به یک رویه جا افتاده تبدیل شده، کاملاً با دیپلماسی فرهنگی سازگار است.

اصالت و اعتبار نسخه‌های خطی بر اساس زمان و شرایط تاریخی تعریف تازه‌ای پیدا می‌کنند

احمد تمیم‌داری، نسخه‌پژوه گفت: تاریخ‌دار بودن و قدمت یک متن یا نسخه خطّی در میان نسخه‌شناسان و مصححان ایرانی به معنای اعتبار اثر است که این موضوع در جای خود مهم، ارزشمند و قابل احترام است.

ابوالحسن شعرانی درست است یا ابوالحسن شعرایی؟

اکبر ثبوت، از شاگردان بنام علامه ابوالحسن شعرانی گفت: قدیم‌ترین کتابی که از استاد در سال ۱۳۱۴ به چاپ رسید و نسخه‌ای از این کتاب را به من داده است، نام او بر روی جلد، صفحه عنوان و داخل کتاب با عنوان شعرائی ذکر شده است که ما در تلفظ، همزه را به یاء تبدیل می‌کنیم و تلفظ صحیح «ابوالحسن شعرایی» است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها