چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲
تفسیرالمیزان شاخص‌ترین اثر علامه طباطبایی است

قم - رئیس تشخیص مصلحت نظام با اشاره به آثار علامه طباطبایی، گفت: تفسیرالمیزان شاخص‌ترین اثر علامه طباطبایی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی روز چهارشنبه در کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی در سالن اجتماعات مدرسه علمیه امام کاظم (ع) قم، تفسیرالمیزان به عنوان شاخص‌ترین اثر علامه طباطبایی را دریایی از معارف‌الهی توصیف کرد و گفت: کتاب رسائل علامه نیز چه رسائلی که در بحث‌های منطقی و چه رسائلی که در مباحث توحیدی است، حائز اهمیت می‌باشد.

وی برهان آیت‌الله طباطبایی را ابداع ذکر کرد و گفت: علامه با یک مقدمه‌های کوتاهی از صرف اصالت وجود استفاده کرده‌است که نخستین مساله‌ای که به آن می‌رسیم وصول به ذات حق است.

آملی لاریجانی اظهار کرد: این برهان بسیار قوی و دقیق است که فهم آن با استدلال‌ها و برهان‌های موجود در شرق و غرب قابل توجه است.

رئیس تشخیص مصلحت نظام، اعتباریات مرحوم علامه طباطبایی را مورد توجه قرار داد و گفت: اعتباریات علامه در کتاب‌های مختلف مانند رساله اعتباریات عربی، اصول فلسفه، حاشیه کفایه، المیزان و کتاب انسان پراکنده‌است.

وی یادآور شد: شاید اصل بحث اعتباریات از علامه طباطبایی نباشد، استاد ایشان، مرحوم محقق اصفهانی (ره) در آثار مختلف در بحث‌های ملکیت، وضع و جعل احکام همین فکر اعتباری را به صورت دقیق‌تر دارد.

وی با بیان اینکه این مسائل یک فکر از صدها فکر علامه به شمار می‌آید گفت: جز عنایت‌های خاص الهی نیست که یک انسانی مانند علامه طباطبایی در فقه، اصول و فلسفه نزد استادان بزرگ حضور پیدا کند و با مشکل‌های فراوانی که در زندگی داشته، مشغول تالیف آثاری مانند تفسیر المیزان شود.

آملی لاریجانی گفت: در میان همه مطلب‌هایی که علامه طباطبایی در تفسیر، فلسفه، اصول و رساله‌های تک نگاشت خود بحث کرده، معرفت نفس از همه مهم‌تر است.

علامه طباطبایی مسائل فلسفی را اشاعه داد

آیت‌الله سبحانی در یک پیام تصویری آثار این شخصیت بزرگ علمی و فلسفی جهان اسلام را بسیار چشمگیر توصیف کرد و افزود: علامه طباطبایی مسائل فلسفی که در حوزه علمیه خیلی محدود بود را اشاعه داد.

وی بیان کرد: حضرت امام (ره) هم خیلی محدود تدریس می‌کردند، مصلحت نیز در همین بود، اما مرحوم علامه آمد مساله را گسترش داد.

آیت الله سبحانی بیان کرد: علامه طباطبایی مسائل فلسفی را از حالت بغرنج و پیچیده به صورت ملموس درآورد. یکی از خدمات علامه طباطبایی این است که رساله‌ای در حرکت جوهریه دارد، که در آن ۷۰ مسئله را حل کرده‌است.

وی با بیان اینکه ایشان به پیروی از شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا مفاهیم عالی را با عبارت‌های کوتاه تبیین کرده‌است گفت: یکی از خدمات علامه طباطبایی در حوزه‌های علمیه این است که توانست مسائل روایی را با قرآن تطبیق کند، در آن زمان در گوشه و کنار حوزه و همچنین خارج از حوزه علمیه در خصوص برخی روایت‌ها، اظهارنظرهای صحیحی مطرح نبود.

آیت‌الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در دوران علامه طباطبایی درحوزه‌های علمیه، کسانی که بتوانند به زبان فارسی قلم بزنند و مطلب بنویسند، کم بودند، اما علامه از افرادی مانند شهیدان مطهری، مفتح، قدوسی و شهید صدر برای مقاله‌نویسی در یک مجله‌ای در یکی از مراکز دینی تهران دعوت کرد.

وی افزود: این افراد، کم و بیش نوشتن مقاله را آغاز کردند و قلم فارسی در حوزه راه افتاد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها