یکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷
اجرای بیش از ۴۵۰ برنامه فرهنگی همزمان با هفته کتاب در استان بوشهر

بوشهر - مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر از اجرای بیش از ۴۵۰ برنامه فرهنگی با محوریت کتاب همزمان با سی و یکمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در استان خبر داد.

حیدر راهب با اعلام این خبر به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: با توجه به اهمیت کتابخوانی در دانایی‌افزایی و فرهنگ‌مندی جامعه، برای هفته کتاب امسال، برنامه‌های متنوعی و متعددی برای گروه‌های سنی مختلفی برنامه‌ریزی شد که در ۶۷ کتابخانه عمومی در سراسر استان اجرایی خواهند شد.

وی ادامه داد: بیش از ۴۵۰ ویژه‌برنامه با محوریت کتاب و با هدف ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه در ایام هفته کتاب در شهرها و روستاهای استان اجرا می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها شامل برگزاری نشست‌های کتابخوان، محفل ادبی، مسابقات کتابخوانی، کلاس‌های قصه گویی، کارگاه‎های آموزشی، تور کتابخانه‎گردی، شاهنامه‌خوانی، نمایشنامه‌خوانی و … می‌شود.

به گفتۀ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر، غبارروبی قبور مطهر شهدا در روز نخست هفته کتاب در سراسر استان با حضور مسئولان و کتابداران کتابخانه‌های عمومی، نقد و بررسی کتاب، مسابقه کتابخوانی، همایش مادران کتابخوان، تشریح خدمات و گزارش عملکرد از مسئولان کتابخانه‌های عمومی سراسر استان در نماز جمعه، نشست تخصصی کتابخوانی با حضور اساتید رشته علم اطلاعات و دانش شناسی، تجلیل از کتابخوان و مروجان کتاب و کتابخوانی در استان، کارگاه آموزش ویژه کتابداران، محفل ادبی شعر و آفتاب و… از دیگر برنامه‌هایی است که همزمان با هفته کتاب در استان بوشهر برگزار می‌شوند.

این مقام مسئول افزود: با توجه به اینکه ۶۵ درصد اعضای کتابخانه‌های عمومی استان را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند، همزمان با هفته کتاب، برنامه‌های متنوعی را متناسب با نیاز و ذائقه این دو گروه سنی پیش‌بینی و اجرایی خواهیم کرد.

راهب سپس به شعار هفته کتاب امسال اشاره و تصریح کرد: شعار هفته کتاب امسال «آینده خواندنی است» است که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شده است؛ این شعار با هدف ترغیب مردم به مطالعه و خواندن و تأثیر آن در پیشرفت و آبادانی و آینده کشور انتخاب شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر همچنین با اشاره به اجرای چندین پروژۀ کتابخوانی در هفته کتاب امسال توضیح داد: همزمان با سی و یکیمین هفته کتاب، چندین پروژه اجرایی خواهیم داشت که شامل راه‌اندازی کتابخانه عمومی مصلحیان در مدرسه سعادت، کلنگ‌‎زنی کتابخانه دوم شهر جم، کلنگ‎زنی سه کتابخانه روستایی در دشتستان می‌شود. افزون بر این‌ها، درصدد بودیم تا کتابخانه‌های عمومی آبدان، دوراهک و دویره را در این هفته به بهره‌برداری برسانیم که به‌دلیل تکمیل نشدن ساخت این مراکز، افتتاح آن‌ها به زمان دیگری موکول شد.

راهب در ادامه از تحقق ساخت کتابخانۀ مرکزی در شهر بوشهر خبر داد و گفت: مسئله ساخت کتابخانه مرکزی بوشهر که به دغدغه اصلی مسئولان استان در حوزه فرهنگ تبدیل شده بود، با رایزنی صورت‌گرفته و در پی نشست اخیری که با حضور استاندار بوشهر، مدیرکل کتابخانه‎های عمومی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، دارد حل می‌شود و نتایج خوبی در این زمینه حاصل شده است که ان‌شاءالله با نهایی شدن زمین آن، بلافاصله مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر برای مطالعه و مشاوره و آغاز فاز صفر آن تخصیص خواهد یافت.

وی سپس در بخش دیگری از توضیحات خود به وضعیت کنونی سرانه فضای کتابخوانی استان گریزی زد و گفت: در حال حاضر استان بوشهر ۷۹ کتابخانه عمومی (۵۸ باب شهری، ۲۱ باب روستایی) دارد که ۶۷ کتابخانه نهادی و ۱۲ کتابخانه مشارکتی است.

راهب، وضعیت کتابخانه‌های مذکور را در شاخص‌های چهارگانۀ کتابخانه‌های عمومی در سال جاری خوب ارزیابی کرد و یادآور شد: در شش ماه نخست سال ۱۴۰۲، تعداد ۲۴۵.۷۲۸ کتاب به امانت رفته‌است. تعداد اعضای کنونی کتابخانه‌های عمومی استان حدود ۵۹ هزار نفر است و فضای کتابخوانی استان هم در این بازه زمانی ۲۶ هزار و ۴۰ مترمکعب برآورد شده‌است. تعداد منابع کتابخانه‌ها هم یک میلیون و ۱۵۳ هزار و ۸۷۵ نسخه کتاب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها