فاطمه یزدیان در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با اشاره به تاسیس کتابخانه و مهدکودک دانشگاه تهران عنوان کرد: انتظار دانشگاه از مسئولان تاسیس مهد کودک در این محیط با آنچه که در محیطهای غیردانشگاهی تاسیس میشود، متفاوت است؛ البته این وظیفه همه دستگاههای علمی و فرهنگی است که مسیر زندگی نسل آینده را کتابمحور کنند.
وی درباره تفاوت کتابخانه و مهدکودک دانشگاه تهران با کتابخانه و مهدکودک محیطهای دیگر گفت: آنچه این کتابخانه و مهد را متمایز میکند این است که این کتابخانه براساس نیاز مطالعاتی و شناختی از طریق نرمافزار طراحی شده ازسوی اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران، تامین منابع خواهد شد. مربیان مهد کودک دانشگاه تهران باید کارگاه تخصصی و آموزشهای ضمنخدمت را سپری کنند تا صرفاً نگهدارنده و محافظ کتاب نباشند. در مهد کودک دانشگاه تهران، برای هر کودک براساس نیاز آموزشی و شناختی که براساس نرمافزار بهدست میآید، برنامه کتابخوانی او شکل میگیرد. این برنامهها براساس آموزش غیرمستقیم استوار است.
رئیس مرکز مطالعات زنان و خانواده با بیان اینکه اولویت دانشگاه تهران این است که در مهد کودک دانشگاه، مربیان زیرنظر استادان دانشگاه تهران و استادان دیگر دانشگاهها آموزش ببینند: بیان کرد: هدف از تاسیس این کتابخانه و مهدکودک تعلیم و تربیت همزمان کودکان است.
فعال شدن پایگاه مجازی مهدکودک و ارتباط با کتابخانه دانشگاه تهران
یزدیان با اشاره به فعال شدن پایگاه مجازی مهدکودک دانشگاه تهران در آینده گفت: بهزودی با فعال شدن این پایگاه مجازی و ایجاد ارتباط با کتابخانه مهدکودک دانشگاه تهران از طریق این پایگاه به نوعی یک تور مجازی نیز برای بازدید از کتابخانه مهدکودک ایجاد خواهد شد تا همه مخاطبان خارج از محیط دانشگاه تهران نیز با فعالیتهای این کتابخانه آشنا شوند.
وی با ابراز تمایل برای اتصال کتابخانه مهد کودک دانشگاه تهران با کتابخانههای تخصصی کودک کشور گفت: تعامل با کتابخانههای تخصصی کودک در کشور و به روز رسانی کتابهای این کتابخانه به صورت فصلی از برنامههای دیگر این کتابخانه تخصصی خواهد بود. در حال حاضر کتابهالی این کتابخانه با تکیه بر خرید کتابها تامین می شود اما در آینده برای این امکان نیز برنامهریزی خواهد شد.
یزدیان با بیان اینکه تاسیس چنین محیطهایی در واقع جزو وظایف اعضای هیئت علمی و روسای دانشگاهها است، گفت: ایجاد کتابخانه و مهد کودک برای نیروی انسانی آن مجموعه کار بزرگی نیست و در واقع جزو وظایف دستگاههای علمی است. در دانشگاه تهران نیز بر همین اساس و با عنایت مسئولان، یک اتاق بهعنوان کتابخانه مهدکودک دانشگاه تهران درنظر گرفتیم تا بتوانیم با تکمیل کتاب از انتشارات معتبر کودک، نقش موثری در اغنای فکری کودکان داشته باشیم.
مشاور رئیس دانشگاه تهران در امور زنان و خانواده و رئیس مرکز مطالعات زنان و خانواده اظهار کرد: علاوهبر افتتاح مهدکودک کتابخانه دانشگاه تهران، اعضای هیئت علمی این دانشگاه یک نرمافزار برای بررسی استعداد کودکان بر پایه تست و خوداظهاری والدین، پیشبینیهایی را درباره نیازهای مطالعاتی و آموزشی طراحی شده است. این نرمافزار کمک میکند اگر کودک در یک زمینه نیاز به مساعدت داشت به او کمک شود و اگر در یک زمینه استعداد دارد، پرورش پیدا کند؛ یکی از مسائلی که به تقویت استعداد کودکان کمک می کند، ایجاد ارتباط کودکان به کتاب است و بلندخوانی و کتابخوانی تاثیر زیادی در کشف استعداد کودکان دارد.
یزدیان درباره مساحت و تعداد کتابهای کتابخانه مهدکودک دانشگاه تهران گفت: این مهدکودک در فضایی با متراژ هزار و ۶۰۰ مترمربع قرار گرفته است و ۱۵۰۰ متر از فضای باغ دانشگاه تهران نیز متصل به محیط مهدکودک است. تلاش میکنیم بچهها علاوه بر محیط کتابخانه و مهدکودک با محیط باغ و فضای سبز نیز انس پیدا کنند. مهد کودک خانواده بزرگ دانشگاه تهران در خیابان ۱۶ اذر، خیابان ادوارد براون قرار دارد. این کتابخانه اکنون حدود هزار جلد کتاب دارد. این مهد کودک و کتابخانه برای استفاده کودکان ۲ تا ۶ سال است البته در آینده در صورت موافقت اعضای هیات علمی دانشگاه قرار است بخش نوجوان این کتابخانه نیز تاسیس شود.
مشاور رئیس دانشگاه تهران در امور زنان و خانواده درباره طرفیت مهد کودک و کتابخانه دانشگاه تهران عنوان کرد: این مهد کودک ظرفیت پذیرش ۱۸۰ کودک را دارد و برای هر پنج کودک یک مربی وجود خواهد داشت. ساعت فعالیت این مهد کودک و کتابخانه شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷و ۳۰ دقیقه تا ۴ و۰ ۳ دقیقه است. این مهدکودک ابتدا برای فرزندان کارکنان، دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران قابل استفاده خواهد بود. با موافقت اعضای هیئت امنای مهدکودک دانشگاه تهران از کودکان خارج از دانشگاه نیز گزینشی عضو خواهد پذیرفت.
وی درباره شرایط سنی استفاده از کتابخانه مهد کودک دانشگاه تهران گفت: این کتابخانه برای کودکان ۲ تا ۶ سال طراحی شده اما امیدواریم با موافقت هیئت امنای کتابخانه برای نوجوانان نیز کتابخانهای جداگانه تاسیس کنیم. این فضا با گسترش کتابخانه کودک یا اختصاص فضایی جداگانه احداث میشود.
نظرات