جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳
از انیمیشن‌های اقتباسی تا کتاب‌های کمیک فلسطین

در هفته‌ای که گذشت سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ چند معرفی کتاب، گزارش پوششی و چند گزارش داشت. در این هفته با توجه با عملیات طوفان‌الاقصی کتاب‌هایی کمیک فلسظین را معرفی و بررسی کردیم. همچنین با توجه به آغاز جشنواره فیلم کودک چند گزارش درباره انیمیشن‌های اقتباسی داشتیم.

در هفته‌ای که گذشت سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ چند معرفی کتاب، گزارش پوششی و چند گفت‌وگوی تفضیلی داشت. گزیده‌ای از این اخبار را در ادامه می‌خوانید.

آتیلا پسیانی بازیگر و نویسنده سینما و تئاتر درگذشت

چندی پیش و همزمان با زادروزش در دهم اردیبهشت ماه به کوشش انجمن صنفی کارگردانان و با همکاری خانه هنرمندان مراسم بزرگداشتی برایش برگزار شد. در این مراسم همه برای سلامتی و بازگشتش به دنیای بازیگری اظهار امیدواری کردند اما متاسفانه وی پس از تحمل یک دوره بیماری سرطان از دنیا رفت.
پس از درگذشت وی انجمن بازیگران خانه سینما اعلام کرد: با قلبی اندوهگین و دردبار و زبانی الکن به اطلاع می‌رسانیم متاسفانه هنرمند ارزشمند و بی‌بدیل سینما، تئاتر و تلویزیون کشورمان آتیلا پسیانی عزیز پس از دوران سخت و طولانی بیماری و در خارج از وطن از میان ما رفت و به آرامش بیکران پیوست.
از انیمیشن‌های اقتباسی تا کتاب‌های کمیک فلسطین

خبرهایی از اقتباس در صحنه تئاتر؛
از برادرکشی تا برده‌داری

در روزهای اخیر تئاترهای اقتباسی بسیاری بر صحنه‌های تهران در حال اجرا هستند. هر یک از آن‌ها با داستانی متفاوت و روایتی خاص، رنگ و لعابی نو به هنر نمایش می‌دهند.
مردی شبیه همه؛ اما متفاوت از همه! با نیم نگاهی به کتاب فئودور داستایفسکی ساخته شده است.
دیدار دراماتیک دو برادر بعد از سال‌ها دوری، بر اساس نمایشنامه غرب حقیقی ساخته شده است.
از انیمیشن‌های اقتباسی تا کتاب‌های کمیک فلسطین

در اولین روز طوفان‌الاقصی، به بهانه مقاومت فلسطین؛
کتاب «سرزمین مقدس» جذاب ترین کمیک درباره سرزمین فلسطین

کتاب «سرزمین مقدس» که در قالب کتابی کمیک (داستان مصور) توسط گی دولیل فرانسوی-کانادایی رسم شده و توضیحات آن توسط خانم عاطفه احمدی ترجمه و در انتشارات اطراف منتشر شده است حاصل یک سال اقامت آقای دولیل در سرزمین‌های اشغالی است که به دلیل شغل همسر خود در سرزمین‌های اشغالی زندگی کرده و هرآنچه بر او گذشته با نقاشی کمیک (داستان مصور) ترسیم شده است.

مزیت اول این کتاب بی‌طرفانه بودن روایت راوی است که قصد جانب داری از گروه یا جریانی را نداشته، در ادامه مزیت دیگر آن شرح مبسوط از آداب و رسوم متداول شهروندان اسرائیلی و شاخصه هر محله و شهر با تمام ایرادات و مزایای آن و اشاره به ریزترین موضوعات از جمله نوع برخورد ماموران و دیالوگ‌های رد و بدل شده البته با کلامی طنزآلود است تا موجب خستگی خواننده نشود و همچنین تشریح عامیانه از تاریخ سرزمین اشغالی البته از دید یک شخص غربی.
از انیمیشن‌های اقتباسی تا کتاب‌های کمیک فلسطین

به بهانه سی‌وپنجمین دوره جشنواره فیلم کودک و نوجوان؛
رونق اقتباس ادبی در فیلم‌های کودک؛ فقط تا دهه ۸۰!

به نظر می‌رسد هرچه به دهه ۹۰ نزدیک‌تر می‌شویم از تعداد آثار اقتباسی سینمای کودک و نوجوان کم شده و در سال‌های اخیر این میزان به حد انقراض رسیده است.
در طول همه سال‌هایی که در سینمای ایران فیلم‌های اقتباسی کودک و نوجوان هرچند انگشت شمار ساخته شده است ما همیشه به ادبیات غنی ایران زمین بالیده‌ایم اما اوضاع در اقتباس از روی داستان‌های کهن ایرانی اسفناک است. سه فیلم «قصه‌های بازار» اثر عبدالله علیمراد و «جمشید و خورشید» ساخته بهروز یغماییان و «رستم و سهراب» ساخته کیانوش دالوند تنها فیلم‌هایی هستند که با اقتباس از روی متون کهن ایرانی ساخته شده‌اند.از انیمیشن‌های اقتباسی تا کتاب‌های کمیک فلسطین

با نزدیک شدن به چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران؛
فیلم‌های راه یافته بخش ویژه کتاب و سینما اعلام شدند


آثار راه یافته بخش ویژه کتاب و سینما در چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به شرح زیر است:

منبع اقتباس کارگردان نام فیلم
افسانه گاوزمین علی علیزاده قوتار ۱
محمدرضا زمانی نازنین چیت‌ساز نام و نام خانوادگی ۲
داستان مه و باران؛ حسن احمدی؛ نشر روزگار صمد قربانزاده شیهه دور ۳
بر اساس پینوکیو فرزانه قائمی‌زاده کینوپیو ۴
داستان ناسوخ؛ محمد رسولی اصغر عباسی ناسوخ ۵
بر اساس اختراع سینما علیرضا شمالی روزی روزگاری سینما ۶
روایتی از ناگفته‌های دفاع مقدس مرتضی علیزاده خوانا بنویسید ۷
براساس افسانه اوباسوته ژاپنی و افسانه داماهی هرمزگان محمدرضا مرادی افسانه کوه ننوک ۸
روایتی درباره محاصره مناطق فوعه و کفریا در سوریه مصطفی آقامحمدلو دنیا منم فوعه ۹
استخری پر از کابوس، بیژن نجدی بهناز سلیمانی قو ۱۰
پنجره باز، هکتور هیومونرو امیر رستمی خانه دور افتاده ۱۱
داستان کوتاه صوراحیل، نوشته مهری شریفی اسماعیل عظیمی صوراحیل ۱۲
تپه‌های به شکل فیل سفید، ارنست همینگوی مهدی برجیان فیل سفید ۱۳
رمان مغازه خودکشی، ژان توله پیام کردستانی خودکشی به سبک نیچه ۱۴
مرگ دست‌فروش؛ آرتور میلر سید جواد حسینی شرایط ۱۵
اقتباس از داستانی آمریکایی وصیت‌نامه اثر بلکفورد / مجموعه داستان پرنده برفی ایل‌ناز خیرخواه کمپانی ۱۶

از انیمیشن‌های اقتباسی تا کتاب‌های کمیک فلسطین

یک کارگردان مطرح کرد؛
فیلم‌های نولان کلاس درس است / در اوپنهایمر خبری از ژاپنی‌ها نبود

اسپایک لی درباره فیلم «اوپنهایمر» صحبت کرد و در حالی که فیلم پرفروش کریستوفر نولان درباره بمب اتمی را فیلمی عالی خواند، گفت کاش فیلم نشان می‌داد چه بر سر مردم ژاپن آمد.
این فیلمساز در گفت‌وگو با واشنگتن پست گفت: نولان یک فیلمساز بزرگ است و این نقد به او نیست، یک ابراز نظر است. اگر «اوپنهایمر» ۳ ساعته است، دلم می‌خواست چند دقیقه دیگر هم اضافه می‌کرد.

به بهانه سالروز درگذشت محمدرضا شجریان؛
موسیقی ایران، همچون خاک کشور ماست

با توجه به این سالروز در این گزارش به چند کتاب جدید درباره زندگی‌نامه این فرد می‌پردازیم.
«فرزند ایران» نوشته حامد احمدزاده است و با کمک نظر اورازان در سال ۱۴۰۰ با ۲۳۳ صفحه به چاپ رسیده است.
«پیام آواز ایران؛ نیم نگاهی به زندگی‌نامه و بازکاوی جامعه‌شناختی آوازهای هنرمندانه استاد محمدرضا شجریان در بازتاب دردهای مشترک جامعه بشری»، به قلم «حجت‌الله مولایی‌فر» به همت نشر رایان در سال ۱۴۰۰ با ۲۴۰ صفحه منتشر شده است.
«هزاردستان؛ فرازی از زندگانی هنری، اخلاقی و شخصیتی استاد محمدرضا شجریان»، اثر فاتح مولانایی است و با تصویرگری زهرا ملکی توسط نشر ئالای رووناکی وارد بازار نشر شده است.
«سنتور یار غار من؛ داستان زندگی استاد محمدرضا شجریان»، نوشته زینب تقی‌پور است که توسط نشر لطفی منتشر شده است.
کتاب «راز مانا» نوشته خود استاد محمدرضا شجریان است که در ۲۶۴ صفحه توسط نشر گمان به بازار نشر رسیده است.
از انیمیشن‌های اقتباسی تا کتاب‌های کمیک فلسطین

نگاهی به کتاب «خیابان بی‌نام»؛
جهان نوآر از فریب بی‌رحمانه زندگی آمریکایی می‌گوید

اندرو دیکوز در کتاب خیابان بی‌نام، تاریخچه‌ی فیلم نوآر کلاسیک آمریکا درصدد است تا در یک بستر تاریخیِ قابل فهم درباره‌ی فیلم نوآر ما را به زمانه جنگ جهانی ببرد و با روایت سرآغاز نوآر در سینمای آمریکا در سرتاسر دهه‌ی چهل و پنجاه از وجه تاریکِ زندگی آمریکایی بگوید.

از نگاه دیکوز عنوان‌های جورواجورِ فیلم‌های نوآر یادآورِ نمودهای بی‌شماری از فیلمهای مأیوس‌کننده و آزاردهنده بودند که اغلب هم طرح و اجرایی جبرگرایانه داشتند، مانند جایی که پیاده‌رو به آخر می‌رسد، جنگل آسفالت، خیابان بی‌نام، تعقیب بزرگ، خواب ابدی، نشانی از شر، بدرود زیبای من، فرشته‌ی مغضوب و در زمین خطرناک. کارگردانان این فیلم‌ها سیودماک، لانگ، هیوستون، پولانسکی، داسن و پرمینجر و همتایان ادبی‌شان یعنی دشیل همت، ریموند چندلر و جیم تامپسون این چشم‌انداز نوآر را در شهرها به کار می‌گرفتند و آدم‌هایشان شخصیت‌های آشفته و مستأصلی بودند که احساسات و دلبستگی‌های افراطی وادارشان می‌کرد پایه‌های متزلزل اخلاق آمریکایی را بر هم بزنند.


در نشست خبری رویداد «هزارفردا» مطرح شد:
نوشتن، تصویرسازی و هوش مصنوعی از مهم‌ترین سه بخش اصلی است

مدیرعامل کارخانه نوآوری پل گفت: مهم این است آن سقف ذهنی که نوجوانان بالاتر رفته و خلاقیت آن‌ها بیشتر شود. من هم معتقدم مناسب‌ترین سن نوجوانی است. هزار فردا رویداد خلاقیت است منظور از خلاقیت خیال پردازی است و باید یک اتمسفر و بستری درست کنیم تا خو را بروز دهند.

دبیر رویداد هزار فردا گفت: شروع این رویداد با طرح داستان نویسی است که تسوط منتورها و اساتید هدایت می‌شود. این آموزش که نوجوانان ما دریابند نوشتار و نویسندگی می‌تواند ابتدای خلق هر چیز باشد در آینده به آنان کمک خواهد کرد و جامعه را به سمت غنای ادبی پیش می‌برد. بهانه این چند موضوع است؛ نوشتن، تصویرسازی یا زاویه دید، هوش مصنوعی.
از انیمیشن‌های اقتباسی تا کتاب‌های کمیک فلسطین

«فلسطین»؛ کتاب کمیکی که از همیشه به واقعیت غزه نزدیک‌تر است

مجموعه کمیک فلسطینِ جو ساکو از معروف‌ترین کتاب‌های مصوری است که با موضوع فلسطین سروکار دارند. ساکو، هنگام به تصویر کشیدنِ زندگی در غزه، از همیشه به واقعیت موجودِ زندگی فلسطینی‌های عادی نزدیک‌تر می‌شود؛ غزه‌ای که به دوزخ می‌ماند. بی‌زمانی، ملال و حتی فراتر از آن نکبت زندگی روزمره دراردوگاه‌های آوارگان، شبکه‌ی نیروهای امدادی، مادران داغ‌دیده، جوانان بیکار، معلم‌ها، پلیس‌ها، پرسه‌زن‌ها، محافل همه‌جاییِ قهوه و چای، احساس اسارت، گل‌آلودگی و بی‌قوارگی اردوگاه آوارگان که از ارکان کنایه‌آمیز تجربه فلسطینی‌هاست؛ همه‌ی این‌ها با دقتی نسبتاً هولناک و به شکلی تناقض‌آمیز روان و لطیف بازنمایی شده‌اند. جو ساکو همدلانه آن‌جاست تا غزه را بفهمد و تجربه کند؛ مکانی با ازدحامی مستأصل‌کننده و نمادی برای فضاهای بی‌ریشه فلسطینی‌های بی‌خانمان‌شده.
از انیمیشن‌های اقتباسی تا کتاب‌های کمیک فلسطین

کارگردان پویانمایی «سفر به تاریکی» در گفت‌وگو با ایبنا:
ریسک بالای اقتباس از ادبیات کهن / پایه و اساس اقتباس در ادبیات کشور وجود دارد

اقتباس صحیح و بدون خطا از یک متن کهن و اثر تاریخی ریسک بالایی دارد؛ زیرا نمی‌توانیم تشخیص دهیم مخاطب امروز دقیقاً روی چه تکنیکی از محتوا تمرکز می‌کند. مثلاً در پروژه خودمان، طی بازخوردهایی که دریافت کرده‌ام، بچه‌ها یا کاملاً کار را پسندیده بودند یا اصلاً با آن ارتباط برقرار نکرده بودند و حد وسطی این میان وجود نداشت. این نشان می‌دهد این تنوع در دیدگاه بچه‌ها وجود دارد. از سوی دیگر، بچه‌های نسل امروز چون چشمشان به تصاویر جذاب سینمای غرب عادت کرده، در وهله اول تصویر برایشان جذابیت دارد و بعد به سمت محتوا می‌روند.

به بهانه برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان؛
مروری بر کارنامه انیمیشن‌های اقتباسی سینمای کودک و نوجوان ایران

در سال ۱۳۹۳ انیمیشن سینمایی شاهزاده روم به نویسندگی و کارگردانی هادی محمدیان و تهیه کنندگی حامد جعفری محصول گروه هنر پویا عرضه شد.
این انیمیشن به لحاظ تکنیک ساخت به مراتب جلوتر از رستم و سهراب بود و حرکت‌ها در آن نرم‌تر و طبیعی‌تر بودند.
داستان فیلم اقتباس از داستان دلدادگی پرنسس روم ملیکا به امام یازدهم شیعیان و مادر منجی بشریت امام زمان (عج الله) بود.
این انیمیشن سینمایی پرمخاطب‌ترین انیمیشن تاریخ ایران و سومین فیلم پرفروش سال ۱۳۹۴ بود. این فیلم دو لوح تقدیر ویژه سی و سومین جشنواره فجر و دو دیپلم افتخار هجدهمین جشن سینمای ایران را نیز از آن خود کرد.
پر بیراه نگفته‌ایم اگر بگوییم کیفیت انیمیشن ایران به یکباره با ساخت این انیمیشن چندین پله ترقی کرد.

از انیمیشن‌های اقتباسی تا کتاب‌های کمیک فلسطین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها