چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۱
كتابخانه ملي به ياري كانون‌هاي مساجد كشور مي‌شتابد

تفاهم‌نامه همكاري ميان سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران و ستاد عالي كانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد كشور ديروز(سه‌شنبه) 20 مرداد، در محل ستاد كانون‌هاي مساجد برگزار شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي، در اين مراسم، علي اكبر اشعري، مشاور فرهنگي رييس جمهور و رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي، اظهار كرد: ‌کانون‌های مساجد بايد مکان تربیت نخبگان علمی باشند تا مدیران شايسته نظام اسلامي از اين حوزه گزينش شوند. 

وي مسجد را مطمئن‌ترین و محوری‌ترین مکان در بافت هر شهر و روستا دانست و بيان داشت: مسجد مي‌تواند کانون شکل‌گیری فعالیت‌های مذهبی، علمی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی باشد و بايد هرچه بيشتر بايد به توسعه و گسترش فضای مساجد و کتابخانه‌ها پرداخته شود.

رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي با بيان اين كه «تدوين استانداردهاي كتابخانه‌اي مساجد با "نُرم‌"هاي بين‌الملي انجام مي‌گيرد» تصريح كرد: انعقاد این تفاهم‌نامه، عاملي براي ساماندهی بيشتر و توسعه و ترویج فعالیت کتابخانه‌های مساجد خواهد شد. 

وي خاطر نشان كرد: ثبت کتابخانه‌های مساجد در فهرست کتابخانه‌های کشور و آمار آن در عرصه بین‌المللی، از جمله فعاليت‌هايي به حساب مي‌آيد که انجام گرفته است.کتابخانه‌ها در واقع مکانی برای پیشرفت علمی کشور، رشد و توسعه تحول و دانش‌افزایی‌اند. 

مشاور فرهنگی رییس جمهور با اشاره به اهميت مهارت‌های لازم و دانش کافی افرادی که در کتابخانه‌های مساجد فعالیت می‌کنند، گفت: براي ايجاد و افزايش اين مهارت‌ها دوره‌های آموزشی مختلفی برای کتابداران مساجد برگزار می‌شود. 

متن تفاهم‌نامه همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی و ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور به امضاي علي‌اكبر اشعري، مشاور فرهنگي رييس جمهور و رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي و حجت الاسلام سليماني، دبير ستاد عالي كانون‌هاي مساجد رسيد. 

هدف از انعقاد اين تفاهم‌نامه، بهره‌‌گیری از ظرفیت‌ها و فرصت‌های فرهنگی و مطالعاتی، توسعه و هم‌افزایی امکانات کتاب و کتاب‌‌خوانی و ترویج فرهنگ مطالعه، تقویت فرهنگ مشارکت، تعامل و همکاری کتابخانه‌اي، ارتقاي کمی آمارهای کتابخانه‌ای و تقویت بنیه آماری کشور خواهد بود. 

برگزاری دوره‌های آموزشی برای کتابداران کتابخانه‌های مساجد، هماهنگ‌سازی برای استانداردهای فعالیت و خدمات کتابخانه مساجد، عضویت کتابخانه‌های مساجد در پورتال کتابخانه‌ ملی و استفاده از منابع دیجیتال، همکاری فنی- مشاوره‌ای در زمینه سازماندهی و فهرست‌نویسی منابع کتابخانه‌های مساجد و ارتقاي آنها براي رسیدن به سطح استاندارد، هماهنگی بازدیدهای گروهی کتابداران و مدیران کتابخانه‌های مساجد و مشارکت در طرح شناسایی اماکن مذهبی، برخي از تعهدات سازمان اسناد و كتابخانه ملي در امضاي اين تفاهم‌نامه است. 

همچنين ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور نيز بر اساس اين تفاهم‌نامه متعهد شده اطلاعات کامل کتابخانه‌‌های مساجد برای عضویت در شابکا (شماره استاندارد كتابخانه‌هاي ايران)، نسخه رقومی کتاب‌های خطی و نفیس موجود در کتابخانه‌های مساجد و اطلاعات کتاب‌شناختی منابع کتابخانه‌های مساجد را به كتابخانه ملي ارايه دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط