شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۶
جهت‌دهي به دانش ورزشي با افزايش كتاب‌هاي با كيفيت

يك نويسنده و استاديار دانشکده تربيت بدني دانشگاه گيلان با اشاره به اين كه دانش ورزشي در ايران به ميزان قابل توجهي افزايش يافته است، عنوان کرد: مي‌توان با افزايش انتشار کتاب‌هاي مناسب، فضاي به وجود آمده را به سمت رشد روزافزون دانش ورزشي هدايت كرد.\

دکتر بهمن ميرزايي در گفت‌وگو با خبرگزاري کتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: قسمتي از کتاب‌هاي مورد مطالعه دانشجويان تربيت بدني مرتبط با واحدهاي اجباري آن‌هاست و تعدادي نيز دروس تخصصي آن‌ها را تشکيل مي‌دهد که بايد براي از ميان بردن فاصله اين دو حوزه مطالعه،‌ تلاش بيشتري كرد.  

مولف كتاب تك‌آموز «فيزيولوژي كاربردي كشتي» ادامه داد: امروزه منابع درسي در کشورمان به سه قسمت تقسيم شده است که از «واحد‌هاي اجباري»، «درس‌هاي تخصصي» و «حوزه اطلاعاتي و دانش علمي» تشکيل مي‌شوند. متاسفانه سرانه مطالعه ورزشكاران در مهم‌ترين قسمت آن که در حوزه اطلاعات و دانش جاي مي‌گيرد، نسبت به دو حوزه ديگر کمتر است. 

استاديار دانشکده تربيت بدني دانشگاه گيلان درباره ميزان استقبال از کتابخانه اين دانشگاه گفت: در سال‌هاي اخير استقبال از کتابخانه دانشگاه افزايش مناسبي داشته و ميزان مراجعه دانشجويان تربيت بدني به اين کتابخانه افزايش يافته است.

دکتر ميرزايي تصريح کرد: تعداد کتاب‌هاي مرجع و با اطلاعات روز براي دانشجويان مقطع کارشناسي محدود است و بايد براي ارايه خدمات مناسب اطلاعاتي به آن‌ها تلاش بيشتري انجام داد. 

نويسنده و مترجم ورزشي با بيان اين كه انتشار کتاب‌هاي مناسب در دانشگاه‌ها از اهميت بالايي برخوردار است افزود: با توجه به اين مطلب که اثر‌هاي منتشر شده توسط دانشگاه‌ها در کميته ارتقا و ترفيع نشر دانشگاهي امتيازبندي مي‌شوند، براي دانشگاه‌ها که هدفي جز انتشار کتاب‌هاي با کيفيت ندارند، سطح علمي آثار بسيار حائز اهميت است.

ميرزايي اضافه کرد: کيفيت و سطح علمي کتاب‌ها با داوري مناسب و ويراستاري علمي استادان و کارشناسان برجسته علمي سنجيده مي‌شود.

استاديار دانشکده تربيت بدني دانشگاه گيلان اظهار داشت: متاسفانه امروزه در حوزه تاليف کتاب‌هاي تربيت بدني و علوم ورزشي ضعيفيم و اين به مسير ناهموار چاپ كتاب در دانشگاه‌ها براي مولف مربوط مي‌شود.

مولف كتاب تك‌آموز «فيزيولوژي كاهش وزن در رشته‌هاي ورزشي وزني»، از نمايشگا‌ه بين‌المللي کتاب تهران به عنوان تنها مکان ارايه کتاب‌هاي روز دنيا در كشورمان ياد كرد و گفت: همه ساله کتابخانه‌هاي دانشگاه‌ها با خريد منابع مناسب و مورد نياز هيات علمي و دانشکده‌هاي دانشگاه‌ها، خودشان را به جديد‌ترين کتاب‌هاي روز مجهز مي‌کنند. اعضاي هيات علمي نيز با مطالعه منابع جديد و ترجمه برخي از آن‌ها و همچنين قرار دادن کتاب‌ها در دسترس دانشجويان آگاهي و اطلاعات علمي دانشجويان را افزايش مي‌دهند.

ميرزايي در پايان عنوان کرد: همچنين دانشگاه‌ها با در اختيار گذاشتن ميزان قابل توجهي بن خريد كتاب‌هاي خارجي، امکان ويژه‌اي به اعضاي هيات علمي خود ارايه مي‌كنند تا آنها با خريد کتاب‌هاي علمي مورد نيازشان، به افزايش آگاهي و دانش علمي خود و در نتيجه دانشجويان و دانشگاه كمك كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط