سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۵
مقالات برگزيده همايش دكترين مهدويت كتاب مي‌شوند

پنجمين همايش بين‌المللي دكترين مهدويت صبح امروز(سه‌شنبه) با حضور نويسندگان و كارشناسان موضوع مهدويت در سالن اجلاس سران كشورهاي اسلامي در تهران گشايش يافت. قرار بود اين برنامه با سخنراني محمود احمدي‌نژاد، رييس جمهور، افتتاح شود كه وي در اين جلسه حضور نيافت. مقالات برگزيده اين همايش در قالب مجموعه‌اي چهار جلدي منتشر خواهند شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين همايش امروز(سه‌شنبه) با حضور جمعي از مسوولان دولتي، نمايندگان مراجع عظام، نخبگان حوزوي و دانشگاهي در محل دايمي سالن اجلاس سران با رويكرد «جامعه و دولت زمينه‌ساز، رسالت‌ها و راهبردها» برگزار شد.

در اين برنامه آيت‌الله محي‌الدين حائري شيرازي، پروفسور حميد مولانا، حجت‌الاسلام والمسلمين سيد مسعود پورسیدآقایی، رییس موسسه آینده روشن و دبير پنجمين همايش بين‌المللي دكترين مهدويت و مهدی مصطفوی، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، حضور داشتند. دكتر محمود احمدي‌نژاد، رييس جمهور ايران اسلامي كه قرار بود اين برنامه با سخنراني وي افتتاح شود، در اين جلسه حضور نيافت. 

در ابتداي اين برنامه حجت‌الاسلام والمسلمين سيد مسعود پورسیدآقایی، رییس موسسه آینده روشن و دبير پنجمين همايش بين‌المللي دكترين مهدويت، از منجي عالم بشريت به عنوان امامي كه زمين و زمان به عشق حاكميت سراسر عدالتش انتظار مي‌كشند، ياد كرد و كاربردي‌كردن طرح‌هاي مهدويت در جامعه اسلامي را از اهداف اصلي برگزاري همايش امسال خواند و اظهار داشت: زمين در انتظار پيوندهاي آسماني است و تنها حضرت حجت(عج) مي‌تواند اين پيوندها را دوباره احيا كند. حضرت وليعصر(عج) تجلي اسماي حسناي الهي در زمين است.

وي در زمينه مقالات ارايه شده همايش بين‌المللي دكترين مهدويت كه در پايان همايش و به رسم هر سال در قالب مجموعه‌اي چهار جلدي منتشر مي‌شود، افزود:‌ جنس اين فعاليت از آيات، روايات و منابع مهدوي و خاستگاهي اجتهادي در حوزه‌هاي علميه است كه بايد با همكاري نهادهاي دانشگاهي و دولت خدمتگزار زمينه‌هاي اجرايي‌ كردن اين طرح‌ها فراهم شود.

حجت‌الاسلام والمسلمين پورسیدآقایی درباره انتخاب رويكردهاي پنجمين همايش گفت:‌ عنوان زمينه‌سازي به معناي انتظار است، چون انتظار آمادگي و زمينه‌سازي معنا مي‌شود. رسالت شيعه در عصر غيبت چيزي جز زمينه‌سازي ظهور نيست، زيرا زمين همواره نيازمند آسمان است. در دوران غيبت بايد در سايه‌سار ولايت فقيه، ولايت‌مداري را تمرين كنيم. ما در هر حركتمان نيازمند راهنمايي حجت‌ايم.

وي همچنين تبيين راهبردهاي مهدويت در حوزه‌هاي گوناگون سياسي، فرهنگي، اجتماعي، امنيتي و اقتصادي دولت و جامعه را از ديگر اهداف برگزاري اين همايش برشمرد و يادآور شد: رسيدن به اين راهبردها نيازمند تأسيس اتاق فكري است كه بايد با كمك نخبگان، صاحب‌نظران و مسولان نهادهاي گوناگون اداره شود.

رییس موسسه آینده روشن متذكر شد: به پيشنهاد دكتر محمود احمدي‌نژاد، رييس جمهور ايران اسلامي كه معتقد است «در اين همايش‌ها بايد مباحثي مطرح شوند كه كاربردي باشند و بر اساس آنها بتوانيم برنامه‌ريزي و توليد علم را در عرصه‌هاي گوناگون داشته باشيم» كوشيده‌ايم در اين دوره، نظريه‌ها با تكيه بر اصل كاربردي‌ عنوان شوند. 

وي با بيان اين كه در اين دوره بيش از 300 مقاله به زبان فارسي و 100 مقاله خارجي به دبيرخانه اين نشست رسيد، گفت: از برگزيده مقالات كه در مجموعه‌اي چهار جلدي منتشر مي‌شود، يك مجلد به انتشار مقالات خارجي اين همايش به دو زبان انگليسي و عربي اختصاص دارد.

در ادامه اين همايش آيت‌الله محي‌الدين حائري شيرازي با بيان اين كه «انتظار» نيز مانند هر پديده ديگر اخلاقي مي‌تواند از ابعاد افراطي، تفريطي و اعتدالي برخوردار باشد، اظهار داشت: انتظار افراطي به معناي دست‌ كشيدن از هر مقدمه‌چيني در زمينه ظهور و به معناي خود كم‌بيني در اين عرصه است. اين خودكم‌بيني را نبايد به نام خشوع و خضوع تعبير كرد. براي دوري از اشتباه در اين زمينه تنها مي‌توان به ايمان به آخرت توسل جست، زيرا اين ايمان وزنه‌اي در برابر توفان‌هاي دنيوي و اخروي است.

وي با اشاره به آيات كلام‌الله مجيد، انسان را موجودي انتخابگر و اعمال مثبتي را شايسته خواند كه بر اساس انتخاب و آگاهي افراد صورت گيرند و بيان داشت: تأثير عجيب انتظار اين است كه پاكي از گناه و صالح‌بودن را همراه دارد. 

نويسنده كتاب «درس سحر» با بيان اين كه «انتظار روح بشر را زنده نگه‌مي‌دارد» تصريح كرد: انسان در انتظار از يأس، غرور، خود بزرگ‌بيني و كم‌بيني مطهر مي‌شود. انتظاري كه در حد اعتدال است، انسان را حفظ مي‌كند. هرچه كشش انسان در اين مسير بيشتر باشد، كمتر در راه خطا و اشتباه قرار مي‌گيرد.

در ادامه اين برنامه لوح‌هاي تقدير برگزيدگان اين همايش توسط جمعي از سخنرانان اين نشست و همچنين پروفسور مولانا، نويسنده و كارشناس مسايل سياسي و بين‌الملل، حميد رسايي، نماینده مردم تهران،ری و شمیرانات اهدا شد.
 
در اين مراسم آيت‌الله صافي گلپايگاني به عنوان نخستين «مهدي‌ياور» معرفي شد و فرزند ايشان به نيابت از پدر اين لوح را دريافت كرد. بنياد مهدي موعود و دانشگاه عالي دفاع ملي نيز به عنوان موسسه‌هاي فعال حوزه مهدويت معرفي شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمين جواد جعفري، عليرضا صدرا، عضو هيات علمي دانشگاه تهران و حجت‌الاسلام و المسلمين نصرت‌الله آيتي به عنوان پژوهشگران برتر حوزه مهدويت معرفي شدند و از آنها تقدير شد. غلامرضا گودرزي نويسنده كتاب «برنامه‌ريزي استراتژيك بر اساس موعودگرايي» و خانم معين‌الاسلام، نويسنده كتاب «زن منتظر و منتظر پروري؛ با تأكيد بر انگيزه‌هاي شناختي و رفتاري» به عنوان نويسندگان برتر اين حوزه شناخته شدند.

همچنين «اليزابت يونس» از آرژانتين صاحب بهترين مقاله خارجي اين دوره معرفي شد. «مياز مهدي يونس» از كشور سوئد، «منصور ليمبا» از فيليپين و «محمد عبداللاوي» از الجزاير از ديگر برگزيدگان خارجي پنجمين همايش دكترين مهدويت‌ معرفي شدند.

در خاتمه نخستين بخش از برنامه‌هاي اين همايش، مهدی مصطفوی، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با بيان اين كه در تشيع، موعود، موجودي حاضر و تأثيرگذار است، سخنان خود را آغاز كرد و گفت: منتظران شيعي همواره وجود موعود را حس مي‌كنند و انتظار ظهور او را دارند.

وي با اشاره به نگاه بسياري از متفكران سياسي جهان يادآور شد: آنها نگاه سرخ شيعيان را «عاشورا» و مسير سبزشان را «انتظار» مي‌دانند و مي‌گويند؛ ايراني‌ها به نام امام حسين(ع) قيام مي‌كنند و با نام امام زمان(عج) قيامشان را حفظ مي‌دارند.

مصطفوی با تأكيد بر اين كه اعتقاد به مهدويت و وجود يك منجي موعود با ويژگي‌هايي كه شيعه به آن اعتقاد دارد، در عرصه ديپلماسي ايران بايستي از جايگاه ويژه‌اي برخوردار باشد، بيان داشت: ايران بايد نظام مبتني بر بي‌عدالتي را به چالش كشد و برپايي صلح و عدالت جهاني را در دستور كار خود قرار دهد. در اين راستا نيازمند معيارهاي خاصي براي برقراري ارتباط با ديگر سرزمين‌هاييم.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي اعمال يك ديپلماسي جهان‌شمول فرهنگي مبتني بر آموزه‌هاي مهدوي را از ضروريات خواند و خاطرنشان كرد: متفكران اديان ابراهيمي در انجام گفت‌وگوهاي مستمر با يكديگر بايد نگاه صلح‌جويانه خود را مطرح كنند و در مبارزه با ديدگاه‌هاي افراطي همگام شوند. دليل ظهور منجي برقراري صلح و عدالت جهاني است. 

در ادامه، كميسون‌هاي سه‌گانه اين همايش به ارايه مقالات برگزيده پنجمين همايش بين‌المللي دكترين مهدويت پرداختند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط