دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۹
رويكرد اقتصادي در كتاب‌هاي درسي گنجانده شود

استاد و عضو هيات علمي دانشگاه امام صادق‌(ع) در هفتمين نشست از سلسله نشست‌هاي حلقه علم و دين با عنوان «تفاوت نگاه مدرن و اسلامي به اقتصاد و تاثير آن بر برنامه‌ريزي آموزشي» صبح امروز(دوشنبه) در سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش گفت: رويكرد اقتصادي بايد به صورت موثر در كتاب‌هاي درسي گنجانده شود.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، دكتر عادل پيغامي با اشاره به اين كه اقتصاد بخشي از زندگي فردي، جمعي و خانوادگي انسان‌هاست، عنوان كرد: اقتصاد lوضوعي نيست كه در اختيار انسان باشد و افراد بتوانند آن را به راحتي از صحنه زندگي خود حذف كنند.

وي با بيان اين كه «تمام اديان و مكاتب بشري به اين علم توجه كرده‌اند» ‌خاطرنشان كرد: با توجه به اهميت اين علم در زندگي عموم مردم، بايد علم اقتصاد را در برنامه آموزشي و كتاب‌هاي درسي گنجاند.

دكتر پيغامي علم اقتصاد را علمي كه انسان را براي زندگي آماده مي‌كند، دانست و اظهار داشت: در كشورهاي پيشرفته از هفت سالگي علم اقتصاد در كتاب‌هاي درسي به دانش‌آموزان آموزش داده مي‌شود. براي نمونه در آمريكا مفهوم كارآفريني و سرمايه از دوره ابتدايي در برنامه‌ درسي وجود دارد.

وي نتيجه آموزش اين كارآفريني از طريق كتاب‌هاي درسي دانش‌آموزان آمريكايي را گرايش به كارآفريني در ميان دانش‌آموزان دانست و تصريح كرد: در اين صورت نظام تعليم و تربيت مي‌تواند مطمئن شود افراد پس از خروج از نظام آموزشي، كارآمد هستند و منتظر يافتن شغل نمي‌شوند.

عضو هيات علمي دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه افزود: همه رفتارهاي مصرفي، مالي، بودجه‌ريزي، انتخاب در برنامه‌ريزي آموزشي با درآمد كم و چگونگي تخصيص بودجه براي فاكتورهاي مختلف زندگي از طريق علم اقتصاد و كتاب‌هاي درسي بايد از سنين پايين به دانش‌آموزان ياد داده شود.

وي درباره تعريف علم اقتصاد گفت: پرداختن به مساله مالي و تجارت، يكي از تعاريف اقتصاد است و تعريف كلان‌تر كه مي‌تواند در كتاب‌هاي درسي بازددهي مفيدي داشته باشد، اين است كه اقتصاد يكي از معارف بشر و علمي است كه انتخاب با منطق، هزينه و فايده را به افراد آموزش مي‌دهد.

دكتر پيغامي با اشاره به اين كه برنامه‌هاي درسي در ايران فاقد مباحث اقتصاد موثر است، تاكيد كرد: همچنين كتابي كه مباحث لازم اقتصاد و مورد نياز افراد براي آينده را به آنها آموزش بدهد، وجود ندارد و كتاب‌هاي موجود رشته علوم انساني بسيار از مباحث اصلي دورند.

وي همچنين خاطرنشان كرد: تا زماني كه آموزش و پرورش برنامه‌هاي درسي قديمي و مفاهيم متضاد با دنياي پيشرفته را آموزش مي‌دهد، نمي‌تواند توقع فرداي روشن و تفكرات خلاق و اقتصادي براي دانش‌آموزان داشته باشد.

پيغامي در ادامه با اشاره به وضعيت سرمايه‌داري در دنيا و تاثير آن بر جهان سوم، تصريح كرد: متاسفانه كتاب‌هاي درسي فرآيندهاي مختلف سرمايه‌داري از جمله استخراج، توليد، توزيع و مصرف مواد و منابع را به دانش‌آموزان آموزش نمي‌دهد.

وي با بيان اين كه «در سيستم سرمايه‌داري، منابع محدود كره زمين و افراد به عنوان مفهومي انساني در نظر گرفته نشده‌اند» يادآور شد: سرمايه‌داري انسان‌ها را به عنوان كارگراني كه تنها به سوددهي به سيستم مي‌پردازند، نگاه مي‌كند.

دكتر پيغامي در اين باره توضيح داد: در حوزه حقوق بين‌الملل، مقالات و كتاب‌هاي زيادي نگاشته شده است، از جلمه هر منبعي كه زير زمين قرار گرفته باشد، براي كل بشريت است و به لحاظ بين‌المللي براي كسي كه حق مالكيت بر زمين را دارد، نيست. طبق اين بند نفت زير خاك ايران قرار دارد، ولي براي ايران نيست. پس سيستم سرمايه‌داري به گونه‌اي طراحي شده كه هيچ كس مالك اموال خودش نيست و تنها به ظاهر مالك منابع است.

وي در پايان خاطر نشان كرد:‌ هيچ كدام از مواري كه براي توزيع كالا در جهان سرمايه‌داري وجود دارد، در كتاب‌هاي حسابداري ثبت نشده و اين كه تمام هزينه‌هاي توزيع كالا براي كشورهاي پيشرفته از سوي جهان سوم تامين مي‌شود، در كتاب‌ها بيان نشده است.

هفتمين نشست از سلسله نشست‌هاي حلقه علم و دين با عنوان «تفاوت نگاه مدرن و اسلامي به اقتصاد و تاثير آن بر برنامه‌ريزي آموزشي» صبح امروز(دوشنبه) 25 خرداد در سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

پربازدیدترین

اخبار مرتبط

تازه‌ها

پربازدیدها