پنجشنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۰
بيگي حبيب‌آبادي: اجازه نويسنده بايد شرط انتشار‌هاي بعدي باشد

«پرويز بيگي حبيب‌آبادي»‌، شاعر و ناشر گفت: واگذاري حقوق مادي از طرف نويسنده به ناشر اتفاقي معمول در صنعت نشر كشور است كه بر اساس آن توافقي خصوصي ميان دو طرف صورت مي‌گيرد، اما مالكيت معنوي اثر تا ابد متعلق به نويسنده خواهد بود._

حبيب‌آبادي به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: مشكل اصلي آن جايي است كه برخي از ناشران بدون اجازه مولف، اثر را در نوبت‌هاي بعدي منشتر مي‌كنند كه من خود به عنوان يك نويسنده از اين مساله دچار زيان‌هاي زيادي شده‌ام.

وي ادامه داد: در اين شرايط وزارت ارشاد بايد جلو ناشران متخلف را بگيرد؛ در‌حالي‌كه در شرايط حاضر معمولا سعي در حل مساله به شكل كدخدامنشانه است و در نهايت دعوي به دادگاه ارجاع شده كه موجب اتلاف وقت زياد و در برخي مواقع به نتيجه نرسيدن مطالبات مي‌شود.

بيگي حبيب‌آبادي افزود: ارشاد مي‌تواند با اختصاص دادن مركزي به عنوان مشاور طرفين در شيوه قراداد‌ها، چند نوع قرارداد با شرايط متفاوت تهيه كند و آنها را در اختيار ناشران قرار داده و آنها را ملزم كند تا از اين شكل قرارداد‌ها، بهره‌ ببرند كه البته بايد توجه داشت، توافق طرفين بر اساس قانون، توافقي خصوصي بوده و وزارت ارشاد مجاز به دخالت قانوني در اين زمينه نيست.

وي تصريح كرد: همچنين وزارت ارشاد با تحكم بيشتر و پيوستن به قانون كپي رايت مي‌تواند نسبت به متخلفان با اخطار‌ها و مجازت‌هاي تكميلي اقدام كند.

وي در پايان گفت: از سوي ديگر اين وزارتخانه بايد با اضافه كردن بخشي در برگه اعلام وصول براي انتشارهاي بعدي، نظر و اجازه نويسنده را لحاظ كند تا چاپ‌هاي بعدي اثر به طور قطعي با موافقت و اجازه نويسنده همراه باشد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط