شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۰
هر شعري ريشه در فرهنگ گذشته دارد

شهاب مقربين، مدير مسوول انتشارات آهنگ ديگر در نمايشگاه كتاب با تاكيد بر ناگزير بودن تاثيرپذيري در شعر گفت: هيچ شاعري كارش را از صفر نمي‌تواند شروع كند. شعر هر شاعري ناخودآگاه ريشه در فرهنگ گذشته دارد و تحت تاثير ساير شاعران است._

مقربين در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) با بيان اين مطلب افزود: در دهه‌هاي گذشته شاعران بسياري تحت تاثير شاملو، اخوان ثالث، سپهري و غيره بودند و حتي در برخي مواقع ديده شده كه تا پايان فعاليت شعري از اين تاثير‌پذيري رها نشدند.

وي ادامه داد: اما در دو دهه اخير بسياري از شاعران جديد براي ارائه كار متفاوت و نو از تاثير‌‌پذيري امتناع مي‌ورزند كه اين امر به سبك شعري آن‌ها لطمه‌هايي وارد كرده؛ چراكه تاثيرپذيري اگر در جهت مثبت باشد به پيشرفت‌هاي شعري مي‌انجامد.

مقربين در توضيح تاثيرپذيري افزود: گاهي شاعري بنا بر علايق و سليقه‌هاي شخصي از شاعري تاثير مي‌گيرد و مدتي در حال و هواي اشعار او و با بهره‌گيري از عناصر شعري آن شاعر شعر مي‌گويد و به تدريج اين تاثير‌پذيري در شعر او كم‌رنگ مي‌شود تا به زبان شعري خاص خودش برسد.

وي اظهار داشت: ذهنيت افراد متفاوت است؛ برخي ساده، برخي پيچيده، برخي دروني و عده‌اي اجتماعي هستند و شاعران با توجه به ذهنيت خود افكار و احساساتشان را بيان مي‌كنند.

اين شاعر اشاره كرد: اما تجربه، مطالعه و تاثيرپذيري از شاعران ديگر در رسيدن شاعر به زبان شعري خاص كمك مي‌كند. 

وي در بخش ديگر از سخنانش درباره آخرين كتابي كه در نمايشگاه ارائه كرده توضيح داد: «اين دفتر را باد ورق خواهد زد» عنوان آخرين مجموعه شعر منتشر شده من شامل 55 قطعه شعر سپيد است.

مقربين ادامه داد: نگاهي كه در اين اشعار دنبال شده بيشتر مفاهيم مرتبط با هستي‌شناسي و مسائل دروني و تنهايي انسان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط