سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲
راهکارهای جدیدی در حوزه اقتصاد فرهنگ کتاب ارائه شود

خراسان‌رضوی- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: توقع از همایش «کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک » ارائه راهکارهای جدیدی در حوزه اقتصاد فرهنگ کتاب است تا به ما در مدیریت و سیاستگذاری نهاد کتابخانه ها کمک کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، محمدمهدی اسماعیلی، صبح سه‌شنبه بصورت مجازی در آیین افتتاحیه همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب و کارهای کوچک که با حضور مهدی رمضانی، دبیرکل، معاونین و مدیران کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی، میخائیل دیمیتریوویچ آفانسییف از روسیه، رشیده بوالحسن از مالزی، جورج مویزز کرول دو پرادو از برزیل، او. اِن. چوبِی از هند و علی فؤاد کارتال از ترکیه به عنوان مهمانان خارجی همایش و جمعی از استادان علم اطلاعات و دانش شناسی، مدیران و کتابداران در مشهد برگزار شد، گفت: همایش بین‌المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب و کارهای کوچک»، حرکتی نو در حوزه اقتصاد فرهنگ است.

اسماعیلی گفت: انشاالله دوستان من همت کرده و نتایج کاربردی دیدگاه‌های شما اندیشمندان عزیز و مدیران اجرایی را جمع‌بندی کنند. من بی صبرانه منتظر نتایج عالمانه این همایش هستم تا ان شاءالله باعث اتفاقاتی نو در حرکت رو به جلوی نهاد کتابخانه ها شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در حوزه کتابخانه‌ها الحمدلله جهش‌های بزرگی داشته‌ایم. طی دو سال اخیر تلاش شد بخش مهمی از مشکلات مربوط به حوزه اداری و ساختار اجرایی نهاد کتابخانه‌ها حل و فصل شود.

وی ادامه داد: دبیرکل محترم نهاد و همکاران‌شان تلاش‌های زیادی کردند و امروز شاهد هستیم که بخش عمده‌ای از این مشکلات حل شده و نهاد کتابخانه‌ها دور جدیدی از خدمات دهی خود را آغاز می کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: امروز کتابخانه‌ها تنها محلی برای خواندن و امانت گرفتن کتاب نیستند؛ امروز در کتابخانه‌هایی که در شهرستان‌های مختلف افتتاح می کنیم ده‌ها خدمت متفاوت ارائه می شود. کتابخانه‌های ما امروز محلی برای رشد حوزه دانش، آموزش و پژوهش شده اند؛ امروز کتابخانه ها و کتابداران عزیز ما از نهادهای پیشرو فرهنگ و آموزش در کشور هستند.

مدیران محلی نقش خود در توسعه فرهنگ کسب‌وکار ایفا کنند

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی نیز در این مراسم گفت: نهاد با برگزاری این همایش، تلاش کرده است به سمت ایجاد اجماعی علمی مبتنی بر تجارب بین‌المللی و اقتضائات بومی حرکت کند.

وی در ادامه با اشاره به دومین همایش بین المللی نهاد عنوان کرد: دومین همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی با عنوان «کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» به دنبال همراه‌کردن همه ذی‌نفعان با جریان خدمات برای کسب‌وکار بود و مخاطبان آن، گروه‌های وسیعی از کتابداران، پژوهشگران، صاحبان کسب‌وکار، مدیران محلی و سیاست‌گذاران ملی است.

رمضانی تصریح کرد: نهاد با برگزاری این همایش، تلاش کرده است به سمت ایجاد اجماعی علمی مبتنی بر تجارب بین‌المللی و اقتضائات بومی حرکت کند. صمیمانه امیدواریم این اقدام نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بتواند بر تصمیم‌گیری‌های عمومیِ مربوط به کیفیت کلیِ زندگی در جامعه تأثیر بگذارد و اتفاقی فرهنگی را در حوزه عمومی باعث شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با تأکید بر اینکه مدیران محلی نقش خود در توسعه فرهنگ کسب‌وکار را به طور کامل ایفا کنند، گفت: «فرهنگ کسب‌وکار» مقدم بر ایجاد زیرساخت‌های سخت‌افزاریِ کسب‌وکار و ارائه خدمات حمایتی و تسهیلاتی است. دو عامل بسیار مهم «آموزش» و «شبکه‌سازی» را نباید فراموش کرد.

اهداف همایش در خراسان رضوی محقق خواهد شد

یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی نیز در این آیین گفت: برگزاری این همایش در خراسان رضوی با واقیعت اقتصادی این استانی مطابق است و آنچه به عنوان اهداف این همایش تعریف شده در این استان محقق خواهد شد.

وی افزود: حمایت نهاد کتابخانه های عمومی به حوزه کسب و کارها کوچک و خانگی که پایه اصلی و اساس اقتصاد در جوامع محسوب می شود، رویکردی نوین است و این نقش در رونق اقتصادی و معیشتی مردم موثر واقع می شود.

مقام عالی دولت در خراسان رضوی با تأکید بر اینکه کتابخانه ها باید در کنار بنگاه های اقتصادی قرار گیرد و در آموزش و اطلاع رسانی کمک کنند، گفت: خراسان رضوی باتوجه به شرایط حاکم بر اقتصاد آن و جمعیت و جغرافیایی پهناور، بستر مناسبی برای تحقق برنامه و اهداف کتابخانه های عمومی است و امیدواریم طرح های عملیاتی این همایش نیز در استان محقق شود.

خراسان رضوی دارای بیش از ۲۵۰ کتابخانه عمومی است

همچنین حجت الاسلام علی اکبر سبزیان دبیر اجرایی همایش بین المللی «کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک» نیز در مراسم افتتاحیه این همایش دو روزه شناخت گروه‌های جدید و نوپا را یکی از کارکردهای متنوع کتابخانه های عمومی دانست.

وی گفت: این روزها در فضای کتابخانه‌های عمومی این تغییر رویه با حرکت در مسیر نوآوری و خلاقیت، کاملاً مشهود و قابل لمس است. در واقع این مراکز به باشگاه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی تبدیل شده‌اند و با تشخیص نیازهای جامعه امروز به ارائه خدمات متنوع با محوریت کتاب و منابع اطلاعاتی می‌پردازند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ابراز کرد: این برنامه‌ها می‌تواند با محوریت گفتگوهای علمی و انتقال و اشتراک تجربیات بین افراد و صاحبان کسب و کارها و عرضه محصولات آنها در بستر کتابخانه‌های عمومی شکل گیرد. بیش از هر چیزی ایجاد بستری امن و پذیرا در کتابخانه‌ها با پشتوانه دانشی از مجموعه متناسب و به روز می‌تواند در شکل‌گیری روند موثر و رو به رشد در این حیطه کارساز باشد.

سبزیان برنامه‌های اصلی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را برای ایجاد و حمایت از کسب و کارهای کوچک را به دو مولفه اصلی برنامه تسهیلگری و آموزش تقسیم کرد و افزود: از جمله فعالیتهای در حال انجام در کتابخانه های عمومی در راستای حمایت از کسب و کارهای کوچک، آموزش ارائه منابع اطلاعاتی، ایجاد محیط تعامل میان کارآفرینان و کتابداران با نهادهای متولی کسب و کارها و نیز با مدیریت زمان و فضای فیزیکی و غیرفیزیکیِ در اختیار است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: استان خراسان رضوی دارای بیش از ۲۵۰ کتابخانه عمومی است که با این سبک جدید و نزدیک به ۳ میلیون منبع کتابخانه‌ای در حال ارائه خدمات متنوع کتابخانه‌ای به تعداد ۲۵۰ هزار نفر عضو فعال هستند. همچنین کتابخانه مرکزی امام خمینی (ره) مشهد نیز به عنوان یکی از بزرگترین کتابخانه‌های عمومی کشور در حال ارائه بیش از ۴۰ خدمت متنوع به تعداد ۲۸ هزار عضو فعال است. قابل ذکر است که استان خراسان رضوی همچنین با ایجاد و راه‌اندازی ۱۱ کتابخانه سیار به عنوان استان پیشرو و نخست در این حوزه در حال پاسخگویی به نیازهای کتابخانه مناطق کم برخوردار و مناطق روستایی و فاقد کتابخانه است.


ارسال ۱۳۰ مقاله به همایش «کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک»

همچنین اعظم صنعت جو، دبیر علمی همایش بین المللی «کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک» نیز در این آیین گفت: برگزاری این همایش تنها نقطه عطفی برای آغاز فعالیت ها به سمت مشتری مداری در کتابخانه ها، کمک به افزایش مهارت ها، شایستگی ها و توانایی های آنان در کسب درآمد، راه اندازی و توسعه کسب و کار است.

وی با اشاره به اهداف برگزاری این همایش گفت: با توجه به نقش برجسته اطلاعات به عنوان عامل قدرت در دنیای امروز و لزوم حرکت به سمت کسب و کارهای دانش بنیان، توسعه اشتغال پایدار در راستای سیاستهای کلان اقتصاد مقاومتی و توسعه زیست بوم کارآفرینی و نوآوری، این همایش به طور عام، قصد دارد به نقش اطلاعات در توسعه کسب و کارها، بر جسته کردن اهمیت و توجه به کسب و کارهای کوچک در اقتصاد بپردازد. کسب و کارهای کوچک به دلیل نیاز به سرمایه اندک، اما زود بازده، ریسک پذیری کم در میان دیگر مزایا در توسعه بیش از ۹۰ درصدی اقتصاد جوامع پیشرفته نقش داشته و مبنای توسعه کسب و کارهای متوسط و بزرگ شده اند.

صنعت جو اضافه کرد: این همایش به طور خاص قصد دارد به نقش کتابخانه های عمومی به عنوان یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی در توسعه توانایی های افراد جامعه در راستای رونقش بخشی اقتصادی جامعه بپردازد. کتابخانه های عمومی به دلیل داشتن توانمندسازهایی مانند کتابداران متبحر و متخصص، منابع اطلاعاتی انتخاب شده بر اساس نیازکاربران، ساختکده بودن که امکان خلق نوآوریها در عمل را می دهد، داشتن فناوریهای اطلاعاتی، ارائه خدمات مشاوره اطلاعاتی و آموزش کاربران، در میان دیگر انواع خدمات نقش مهمی می توانند در توسعه اقتصاد جوامع با ارتقای مهارت های افراد جامعه داشته باشند.

دبیر علمی همایش بین المللی «کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک» ادامه داد: با اعلام رسمی فراخوان در سایت همایش به ۳ زبان فارسی، انگلیسی و عربی، قریب به ۱۳۰ مقاله دریافت شد. این مقالات از سوی ۶۰ داور در حوزه های موضوعی جامعه شناسی، اقتصاد گروه های مدیریت، مهندسی صنایع، علوم اطلاعات، و حوزه های وابسته با دو سری داوری و گاهی تا ۳ سری داوری ارزیابی و مقالاتی برای ارائه به صورت سخنرانی، پوستر و چاپ در مجموعه مقالات انتخاب شدند. همچنین طبق توافق به عمل آمده، مقرر شد مقالات برگزیده در چند نشریه معتبر و مرتبط به چاپ برسد.

وی ادامه داد: علاوه بر این، طی برنامه ریزی انجام شده، تصمیم گرفتیم مرتبط با محورهای ۱۲ گانه همایش، به صورت ماهانه پیش نشست ها و وبینارهایی برگزار کنیم که تا به امروز ۱۴ پیش نشست با حضور متخصصان و اساتید داخلی و خارجی از حوزهای موضوعی مختلفق برگزار کردیم که هم به طرح موضوعات نظری، کاربردی و هم به بیان تجربیات و پروژه ها از کشورهای مختلف از جمله آمریکا، انگلیس و کانادا و دانمارک در زمینه مرتبط با همایش پرداختند. طبق برنامه ریزی های انجام شده تا پایان سال وبینارهای ماهانه دانش افزایی کسب و کار تداوم پیدا می کند.

وی اضافه کرد: از دیگر اقدامات مهم، فراخوان جایزه طراحی خدمت در حوزه کسب و کارها بود که طی آن خواسته شد تجربه های عملی محقق شده و الگوهای کسب و کار با قابلیت اجرا خصوصاً با بهره گیری از بستره کتابخانه عمومی، در یک بازه ۷ ماهه ارسال شود؛ با این هدف که خدمات کسب و کاری که به شیوه نوآورانه، خلاقانه، مبتنی بر کار گروهی، جاذب مشارکت اجتماعی، الگوپذیر، آموزش محور و تجربه گرایانه که دارای چشم اندازی برای توثعه مشاغل بومی و محلی بودند شناسایی شود. در نتیجه فراخوان، طی این مدت در حدود ۴۱۰ خدمت به دبیرخانه ارسال و از سوی داوران حوزه های کتابداری و کارآفرینی و مدیریت داوری شد که عمده آنها حاصل اجرای طرح در مناطق بومی و محلی بود و به رفع بیکاری و درآمدزایی نیز منتج شده بود.

صنعت جو با اشاره به سخنرانی‌ها و مقالات این همایش که در قالب ۶ پنل، به صورت حضوری، مجازی و پوستر از سوی متخصصان از ۱۰ کشور ارائه می شود، تصریح کرد: به اعتقاد من این همایش به دلایلی همچون جلب توجه جهانیان و جامعه علمی بین المللی به کتابخانه ها به عنوان نهاد مردم مدار و مردم دار، و توجه به نیازهای اطلاعاتی آنها در ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی در ایران؛ نشان دادن توان جمهوری اسلامی ایران در عرصه های علمی و اقتصادی؛ نشان دادن تعاملگری جمهوی اسلامی ایران با دیگر کشورها در عرصه های علمی و رونق بخشی اقتصادی حداقل در سطح جامعه محلی کتابخانه ها هم شهری و هم روستایی، توانسته رسالت های خود را انجام دهد.

وی در خاتمه اظهار داشت: هر چند این همایش حاصل بیش از یک سال و اندی تلاش بی وقفه نهاد کتابخانه های عمومی کشور، اداره کل کتابخانه استان خراسان رضوی و همکاری ادارات کتابخانه های دیگر استان ها، حرفه مندان و اعضای هیات علمی دانشگاه ها است، که بسیار قابل تقدیر است؛ اما برگزاری این همایش تنها نقطه عطف و شروعی برای آغاز فعالیت ها به سمت مشتری مداری در کتابخانه ها، کمک به افزایش مهارت ها، شایستگی ها و توانائی های آنان در کسب درآمد، راه اندازی و توسعه کسب و کار است. دلیل آن هم برنامه ریزی برای تولید محتوا یا ترجمه عملی دانش کسب شده از همایش، تجربیات و خدمات برای بکارگیری در کتابخانه ها، دانش افزایی کتابداران و جوامع محلی با امتداد وبینارها و مستندسازی تجربیات همایش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها