جمعه ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶
میزبانی خانه کتاب و ادبیات ایران از شاعران خارجی در محفل ادبی مولانا

از مهمترین اخبار هفته بیست‌وهشتم (از هشتم تا چهاردهم مهر) می‌توان به برگزاری ویژه برنامه‌ای با حضور شاعرانی از کشورهای ایران، آرژانتین، اسپانیا، افغانستان، بوسنی و هرزگوین، پاکستان، تاجیکستان، صربستان، عراق، کوزوو، لوکزامبورگ، لهستان، هلند و هند در خانه کتاب و ادبیات ایران اشاره کرد.

سرویس ادبیات خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مهمترین اخبار هفته اخیر را ازنظر می‌گذرانید:

ادبیات مقاومت، ادبیات مشترک بین ایران و روسیه است
سفیر روسیه در تاجیکستان ضمن بازدید از غرفه ایران در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تاجیکستان گفت: ادبیات مقاومت و پایداری، ادبیات مشترک بین ما است و می‌توانیم در مسائل و برنامه‌های مختلف مرتبط با موضوع تاریخ، فرهنگ و ادبیات فولکلور با هم مشارکت داشته باشیم.
 
داور ادوار مختلف جشنواره شعر فجر با معاون اول رئیس آکادمی علوم تاجیکستان دیدار کرد
مصطفی محدثی خراسانی؛ شاعر، عضو پيشين هیئت علمی و داور ادوار مختلف جشنواره بین‌المللی شعر فجر در حاشیه برگزاری یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تاجیکستان با عبدالستار سعید اُف؛ معاون اول رئیس آکادمی علوم تاجیکستان دیدار و پیرامون موضوعات مختلف به گفت و گو نشست. در این دیدار دو طرف درباره دانشنامه‌ در حال تدوین پیرامون فرهنگ کشورهای حوزه جاده ابریشم و مناسبات آن‌ها با کشور تاجیکستان و همکاری در زمینه گردآوری شعرهای سروده شده شاعران ایرانی با محوریت تاجیکستان بحث و تبادل نظر کردند.
 
 برنامه‌های یادروز حافظ در شیراز اعلام شد
معاون فرهنگی شهردار شیراز برنامه‌های یادروز حافظ را تشريح كرد. محمدعلی چوبینی در نشستی خبری که به منظور تشریح برنامه‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز برگزار شد به بیان این برنامه‌ها پرداخت و با بیان اینکه برنامه‌های بزرگداشت حافظ از ۱۵ تا ۳۱ مهرماه برگزار می‌شود، گفت: مهمترین برنامه در این زمینه ارکستر سمفونیک حافظ است که با همکاری ارکستر فارس در ۱۷ و ۱۸ مهرماه به صحنه می‌رود.

برپایی آیین اختتامیه جشنواره جهانی شعر صلح و دریا
آیین اختتامیه جشنواره جهانی شعر صلح و دریا چهارشنبه ۱۲ مهر در تالار سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد. در این مراسم شاعرانی از ایران و دیگر کشورهای جهان از جمله اسپانیا، هندوستان، تاجیکستان، لهستان، کوزوو، پاکستان، صربستان و آرژانتین به شعرخوانی پرداختند.

دیدار جمعی از نویسندگان و شاعران ایرانی با سفیر ایران در تاجیکستان
جمعی از نویسندگان و شاعران ایرانی در حاشیه برگزاری یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تاجیکستان با علیرضا حقیقیان؛ سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان دیدار کردند. در این دیدار ضمن معرفی نویسندگان و شاعران حاضر، درباره روند آماده‌سازی غرفه جمهوری اسلامی ایران، تعداد عناوین و موضوعات کتاب‌های عرضه شده، تقویت روابط فرهنگی ایران و تاجیکستان بر اساس اشتراکات فرهنگی، تاریخی و اجتماعی، حمایت ویژه از برنامه‌‎های فرهنگی غرفه ایران، حمایت از صنعت نشر و ادبیات ایران و... بحث و گفت و گو شد.

برگزاری نشست بررسی جایگاه پیامبر (ص) در شعر فارسی
سیدوحید سمنانی در نشست «بررسی جایگاه پیامبر (ص) در شعر فارسی» که دهم مهر در سرای کتاب موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، با بیان اینکه کارهای نکرده در ادبیات نبوی زیاد است، گفت: در شعر  آنچه که باید در حوزه نبوی اتفاق نیفتاده است. خداوند بزرگ معجزه پیامبران را در کلام قرار داد زیرا آنها در کلام فوق‌العاده بودند و افکار و مضامین پیشرفته داشتند و برای اینکه قدرت رسول اکرم(ص) نشان دهد، قرآن کریم را نازل کرد. این شاعر با اشاره به اینکه ما شرقی‌ها به‌خصوص ایرانی‌ها در نوشته‌های مکتوب، خدا را ستودیم، افزود: در فارسی میانه اکثریت آثار ریشه در دین دارد و تفاوت ادبیات بعد از اسلام و پیش از اسلام این است که در پیش از اسلام ادبیات بی‌واسطه به خدا گره خورده است و در ادبیات پس از اسلام یک واسطه وجود دارد که پیامبر است. نخستین زمزمه‌های جدی در ادبیات آیینی در مورد پیامبر بوده است و در ادبیات دینی در حوزه تشیع  بیشترین پرداخت‌های ادبیات درباره عاشوراست و در دایره کلی‌تر یعنی اسلام، شعر علوی حرف اول را می‌زند.

خالد خلیفه، نویسنده مشهور سوری در ۵۹ سالگی درگذشت
«خالد خلیفه»، نویسنده، شاعر و فیلم‌نامه‌نویس به‌نام سوری در ۵۹ سالگی ‌بر اثر ایست قلبی درگذشت.

برگزاری عصر آوانگارد
نشست دهم عصر آوانگارد با بررسی آثار محمدرضا اصلانی، شاعر و منتقد ادبی تشکیل شد. در این نشست تخصصی  شعر که با دبیری احمد بیرانوند تشکیل می‌شود، کتاب‌ها و اشعار محمدرضا اصلانی بررسی شد.

انتشار مجدد «شاهنامه نادری» بعد از 63 سال
کتاب «شاهنامه نادری» بعد از 63 سال توسط محمد کریم باریک‌بین تصحیح و با همکاری سمیه نوروزی منتشر شد.

حمایت خانه کتاب و ادبیات ایران از شعرای شهرهای مختلف
علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در محفل ادبی مولانا که هشتم مهر با همکاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر شعر و موسیقی و سرود صدا و سیما در سرای کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، با بیان اینکه ایران کشور شعر است، گفت: امروز روز بزرگداشت جناب مولانا از بزرگترین شاعران ایران و جهان است و به این مناسبت و به مناسبت ایام ولادت پیامبر اکرم (ص) در کشور ما جشن و شادمانی برپا است. مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در این محفل که شاعرانی از کشورهای ایران، آرژانتین، اسپانیا، افغانستان، بوسنی و هرزگوین، پاکستان، تاجیکستان، صربستان، عراق، کوزوو، لوکزامبورگ، لهستان، هلند و هند حضور داشتند، با تأکید بر اینکه در طول سال جشنواره‌های شعر و ادبیات متنوعی در ایران برگزار می‌شود، افزود: جشنواره بین‌المللی شعر فجر تا کنون دوره‌های مختلف خود را در مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار کرده است‌. همچنین جشنواره‌های دیگر در حوزه شعر در حمایت این مجموعه است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها