سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
برگزاری برنامه نقالان دانش‌آموز در مدارس خراسان شمالی

خراسان شمالی- مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری خراسان شمالی گفت: طرح راویان باشگاه نقالان سوره، با هدف بسط و گسترش سیره شهدا و اسطوره‌های شاخص استان در مدارس خراسان شمالی برگزار شد.

مهدی کشمیری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران ( ایبنا)، در بجنورد اظهار کرد: اجراهای نقالی و پرده‌خوانی به طور همزمان در هفت شهرستان بجنورد، شیروان، اسفراین، مانه‌وسملقان، فاروج و گرمه‌وجاجرم صورت پذیرفته است.
 
کشمیری تصریح کرد: برگزاری موفق « باشگاه نقالان سوره » در اردیبهشت‌ماه سال جاری ما را به ادامه این روند تشویق کرد. در نتیجه تلاش شد با بهره‌گیری از دانش و تجربه اساتید حرفه‌‌ای در این زمینه و برگزاری کارگاه آموزشی و جلسات حضوری به آموزش دانش‌آموزان علاقه‌مند بپردازیم.
 
 وی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه هنر نقالی در تابستان، افزود: دانش‌آموزان علاقه‌مند و مستعد با شرکت و فعالیت در این کارگاه‌ها شناسایی و برای اجرا در سطح مدارس انتخاب شدند. 
 
 کشمیری تاکید کرد: دانش آموزان با شرکت در کارگاه‌های آموزشی حضوری، شیوه صحیح نقالی و پرده‌خوانی از قبیل نحوه حرکت دست، حالت چهره، داشتن لحن ویژه متن، آهنگ صدا (فراز و فرود صدا) و اشاره به پرده را آموختند.
 
 وی با ذکر این نکته که، قصه‌گویی جزئی از فرهنگ کهن ایران بوده که در آن ایام رواج داشته و به مروز زمان نقالان، همان قصه‌ها را با آواز و لحن خاصی بازگو می‌کردند، بر حفظ این هنر اصیل ایران برای آیندگان تاکید کرد 
 
کشمیری افزود: امروز ما نیازمند آن هستیم؛ قهرمانان عصر خود، که به یقین همان شهدا هستند را به فرزندان این کشور بشناسانیم. بنابراین از مهمترین اهداف نقالان باشگاه سوره، شناساندن شهدای شاخص، بسط و گسترش سیره این فداکاران است.
 
وی در پایان بیان کرد: حوزه هنری برنامه « باشگاه نقالان سوره » را با مشارکت و همکاری اداره کل آموزش و پرورش و بنیاد شهید وامور ایثارگران خراسان شمالی اجرا کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها