پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸
کتاب «بدرود، پنج ضلعی خونین» به جریان تحریف حوزه جنگ می‌پردازد

آذربایجان‌غربی- امام جمعه شهرستان خوی گفت: یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها، تحریف وقایع و حقایق جنگ و تولید ضد روایت برای گسترش جریان تحریف در این عرصه است و کتاب «بدرود، پنج ضلعی خونین» اشاره‌ای گذرا به برخی ضد روایت‌های تولید شده در سال‌های اخیر دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خوی، حجت‌الاسلام قاسم‌خانی صبح پنجشنبه در مراسم ادبیات حماسه و مقاومت و نشست معرفتی و بررسی کتاب «بدرود؛ پنج ضلعی خونین»، گفت: در جنگ روایت‌ها علیه ایران انقلابی که بخشی از جنگ نرم استکبار است، براساس برخی شواهد ۵۰ پروژه مهم در دستور کار اتاق جنگ نرم دشمن قرار گرفته و یکی از مهم‌ترین پروژه تحریف وقایع و حقایق جنگ و تولید ضد روایت برای گسترش جریان تحریف در این عرصه است و  نوشتاری را که می‌خوانید اشاره‌ای گذرا به برخی ضد روایت‌های تولید شده در سال‌های اخیر دارد و طبیعی است گام اول در مقابله با نبرد روایت‌ها در عرصه دفاع مقدس، شناخت ضد روایت‌ها است.

وی با اشاره به تلاش دشمن برای بازسازی تصویر متفاوت از دفاع مقدس افزود: دفاع مقدس ما در شرایطی چهل و دومین سالگردش را گرامی می‌دارد که در خلال سال‌های اخیر طیف گسترده‌ای از ضدروایت‌ها در بستر رسانه‌های داخلی و خارجی تولید شده که سلب هویت این حماسه باشکوه را نشانه گرفته و تلاشی برای بازسازی تصویری متفاوت از جنگ که یا از اساس واقعیت ندارد یا به شدت اغراق‌زده و با تمرکز بر خلاءها و اشکالات احتمالی است که لازمه طبیعی هر طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی و کنش انسانی «حتی در شرایط غیربحرانی» است.

وی در ادامه گفت: از این ضدروایت‌ها درصددند، در بازه زمانی میان‌مدت و درازمدت، اعتبار ارزشی دفاع مقدس را خدشه‌دار و آن را روایتی رسمی و ساختگی از سوی حاکمیت و نظام جمهوری اسلامی جلوه دهند.

امام جمعه شهرستان خوی بیان کرد: به نظر می‌آید اشاره دادن مسائل ذیل به مسئولان فرهنگی و تبلیغی، نخبگان، رزمندگان و توده مردم می‌تواند نقش موثری در تولید پادزهر این تلاش‌های دشمنان داشته و اعتبار ارزشی آن را بیمه کند.

حجت‌الاسلام قاسم‌خانی با اشاره به حقایقی که بایدتبیین شوند، گفت: در باره دفاع مقدس باید یک جهاد تبیینی هدفمند حول محورهای زیر شکل بگیرد.

امام جمعه شهرستان خوی گفت: در بیان خاطرات جنگ یا تحلیل آن باید روی حزب بعث، صدام حسین، بعثی‌ها و... موضوعاتی از این قبیل تمرکز شود.

وی بیان کرد: تلاش طرف‌های غربی و عربی برای احیای خاطرات این جنگ بدون تمرکز بر حزب بعث و شخص صدام در عراق، در سال‌های اخیر نیز، بیشتر با هدف واگرایی میان شیعیان دو کشور است.
 
حجت‌الاسلام قاسم‌خانی گفت: یکی دیگر از خطوط ضدروایت اتاق عملیات جنگ رسانه‌ای دشمن در سال‌های اخیر، جلوه دادن اداره غیرعقلانی، احساسی و عاطفی جنگ در کشور است و مدیریتی که خسارت‌هایش بیشتر از منافع آن بوده و از همین رو منجر به کشته‌شدن بی‌فایده ده‌ها هزار رزمنده ایرانی شده است و این در حالی است که این نخستین جنگی بود که علی‌رغم آن‌که در برابر یک قدرت مورد حمایت منطقه‌ای و بین‌المللی و مجهز به تمامی تسلیحات مدرن روز بود اما حتی وجبی از خاک کشور از دست نرفت. آیا این می‌تواند محصول مدیریت هیجانی و احساسی باشد؟

وی افزود: یکی دیگر از خطوط ضدروایت رسانه‌های مغرض در سال‌های اخیر، ارائه روایتی عرفی و سکولار از دفاع مقدس است و روایتی عرفی از جنگ که اهداف، روش‌ها و نتایج و پیامدهای آن به کلی متفاوت از واقعیت دفاع مقدسی است که می‌شناسیم و آنچه روایت می‌کنند دفاعی است که قدسی و آسمانی نبود و زمینی و بر پایه قدرت بود.

این مسئول بیان کرد: اگر حزب بعث با چنین اهدافی به قلمروی ایران اسلامی حمله‌ور می‌شود این بدان معنا نیست که ماهیت کنش طرف دفاع‌کننده نیز عرفی است. دفاع از ناموس و وطن و ارزش‌ها ذاتاً آسمانی و قدسی است و به همین دلیل برخلاف جهاد ابتدایی حتی به فتوا نیز نیاز ندارد و نگاه عرفی برخی از مسئولان کشور و حتی برخی مسئولان جنگ در ادواری به دفاع مقدس، به فروکاسته شدن وجه قدسی این دفاع عظیم و ستاره‌های آسمانی‌اش به امری زمینی منجر نخواهد شد. گزافه نیست اگر ادعا شود، دفاع مقدس تنها تجلی‌گاه عینی تمام ارزش‌های اسلامی و انقلابی به‌صورت همزمان و یکجا بوده است و شاید دیگر چنین تحولی در این سطح گسترده بعد از انقلاب نمونه نداشته باشد.

وی گفت: دفاع مقدس برای مسئولان و مردم می‌تواند گنجینه‌ای ناتمام برای اداره کشور در تمام شرایط پیش رو باشد و والاترین مفاهیم انسانی و الهی و نیز برجسته‌ترین نمونه‌های تدبیر در بحرانی‌ترین شرایط و اتکای به ظرفیت‌های داخلی و تلاش بی‌وقفه و موکول‌نکردن حجم فعالیت به حجم امکانات و داشته‌های مادی، از بزرگترین و ارزشمندترین درس‌های دفاع مقدس برای مسئولان و مردم است.

حجت‌الاسلام قاسم‌خانی در پایان سخنان خود افزود: در سال‌های اخیر رسانه‌های مغرض به شدت در این راستا تلاش کرده‌اند تا ضدروایتی از دفاع مقدس ارائه دهند.
 

 
به گزارش ایبنا؛ این نشست به همت نشریه امید خوی به مسئولی اسماعیل اسدلو و نشریه شفق آذربایجان به مدیر مسئولی موسی محمد جعفری و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خوی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خوی، شهرداری و‌شورای شهر خوی و هئیت رزمندگان شهرستان خوی برگزار شد.

همچنین در پایان این مراسم از عوامل اجرایی و نویسندگان تقدیر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها