سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۸
ثبت نام 1460 نفر طی یک روز در کتابخانه مرکزی خرم‌آباد

لرستان - یک هزار و 460 نفر در روز اول ثبت‌نام رایگان کتابخانه مرکزی خرم‌آباد ثبت نام کرده‌اند و بنا به گفته مسئولان امر، برنامه‌های مختلف فرهنگی این کتابخانه از هفته آینده آغاز خواهد شد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): همزمان با هفته دولت ظهر جمعه ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۲، کتابخانه مرکزی خرم‌آباد به عنوان بزرگترین پروژه فرهنگی استان لرستان با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید احمدرضا شاهرخی امام جمعه خرم‌آباد و نماینده ولی فقیه در استان لرستان، فرهاد زیویار استاندار لرستان، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، جمعی مدیران و معاونان نهاد و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی افتتاح شد.

حال به فاصله اندکی از بهره‌برداری این کتابخانه، شهروندان خرم‌آبادی برای ثبت نام خود و فرزندانشان در سالن‌های این مجموعه صف‌های طولانی تشکیل داده‌اند؛ رویدادی که امروزه کمتر در کشور مشاهده می‌شود.

قبل از ورود به محیط کتابخانه خانواده‌هایی را می‌بینی که دست کودکان را گرفته‌اند و با هم به کتابخانه وارد می‌شوند، کودک و بزرگ، پیر و جوان، صف بسته‌اند، صفی که دیدنش برای شادی‌بخش و صد البته امید‌آفرین است، شاید اینکه این روزها مردم آن‌قدر در فضای مجازی مشغول شده‌اند که باورش برایمان سخت شده که هنوز با کتاب غریبه نشده‌اند مرا اینقدر خوشحال کرده‌ است.

این‌قدر ذوق‌زده هستم که از همان ورودی با اولین خانواده‌ای که می‌بینم گفت‌وگو را آغاز می‌کنم، دختر خانمی با نام کمند 10 ساله و آقا پسری با نام سینا وقتی از علاقه آنها به کتاب جویا می‌شوم، می‌گویند کتاب‌های زیادی دارند و الان هم که عضو کتابخانه شده‌اند حدود دو ساعتی را در همین محیط مطالعه داشتند و از کتاب‌ها استفاده کردند و از اینکه کتابخانه افتتاح شد خیلی خوشحال هستیم.
 

دیانا 11 ساله، او به همراه دختر عمه، مادر و عمه خود برای ثبت نام به کتابخانه مرکزی خرم‌آباد مراجعه کرده است، می‌گوید علاوه بر کتاب‌های داستانی که مطالعه می‌کند، دوست دارد شاهنامه بخواند و یکی از دلایلی که عضو کتابخانه شده است استفاده از برنامه‌های فرهنگی کتابخانه است، دختر عمه‌اش اسرا هم با او هم‌نظر است.
 
سری به بخش‌های دیگر می‌زنم، در بخش گالری مادری به همراه فرزندش را می‌بینم که برای او کتاب می‌خواند، با گفت‌وگویی کوتاه متوجه می‌شوم لرستانی نیستند، از استان همدان به خرم‌آباد سفر کرده‌اند اما گذرشان به کتابخانه مرکزی این شهر نیز افتاده است. مادر نرگس می‌گوید به کتابخانه‌های همدان هم مراجعه کرده است اما این کتابخانه واقعا متفاوت است، معتقد است باید فرزندان را از کودکی با کتاب خواندن آشنا کرد.
 
فرناز، سپیده و فاطمه سه خواهری هستند که با هم به کتابخانه آمدند اما فرناز از همان روزهای ابتدایی بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی خرم‌آباد به عضویت کتابخانه درآمده بود و امروز با دو خواهر خود نیز برای امانت کتاب و ثبت نام آنها هم مراجعه کرده بود.

 
فرناز گفت که سالن مطالعه کتابخانه واقعا آرامش‌بخش است و فاطمه هم که کارشناس صنایع است گفت: بهترین کار فرهنگی که مسئولان استان در این چندسال انجام دادند بهره‌برداری از این کتابخانه بود که باعث بهبود و افزایش سرانه مطالعه در استان خواهد شد.

سپیده که کارشناس ارشد معماری است و از لحاظ تخصصی خود به معماری کتابخانه می‌پردازد، گفت: معماری به‌روز و مناسب برای همه سنین در نظر گرفته شده و فضای باز سالن‌ها هم جوابگوی جمعیت‌های بالا خواهد بود.

به مخزن کتابخانه می‌روم که برای هر قشری کتاب دارد، می‌توانید در میان آنها قدم بزنید و از آرامش فضا بهره‌مند شوید و کتاب مورد نظر خود را بیابید و علاوه‌بر آن، با کتاب‌های دیگری هم آشنا شوید.
 
خانم رشیدی که ثبت نام خود را به پایان رسانده و اکنون در مخزن میان کتاب‌ها جستجو می‌کند می‌گوید که با توجه به مشکلات اقتصادی که در جامعه وجود دارد افتتاح این کتابخانه برای اقشاری که برای خرید کتاب در مضیقه هستند می‌تواند کمک موثری باشد.

او ادامه داد: کتاب‌های موجود در این کتابخانه در حوزه کتابخانه‌های عمومی خوب هستند اما در حوزه‌های تخصصی کمبودهایی وجود دارد که لازم است برطرف شود؛ اما با این حال کتاب‌هایی که در بازار قیمت‌های بالایی دارند در این کتابخانه می‌توان به راحتی امانت گرفت و استفاده کرد.
 
آقای بیرانوند هم که با خانواده مراجعه کرده ضمن تشکر از دست‌اندرکاران بهره‌برداری از کتابخانه گفت: با توجه به سکوتی که در فضای کتابخانه حکم‌فرماست بسیاری از افراد به سمت کتابخانه کشیده می‌شوند. مطالعه کردن در مکان شلوغ و پر سر و صدا تقریبا غیر ممکن است. و افراد زیادی به کتابخانه‌ها پناه می‌برند تا نتیجه بهتری از درس خواندن خود بگیرند.  آقای بیرانوند هم از تعداد کم کتاب‌های مخزن نیز سوال کرد.
 
امیر دانشجوی پرستاری است و با دوستان خود که دانشجوی پزشکی هستند به کتابخانه مراجعه کرده او که بازدیدی از  باغ کتاب تهران به تازگی داشته  بود گفت: وقتی برگشتم کمبود همچون طرحی را در شهر خود احساس می‌کردم، اما اکنون با افتتاح این کتابخانه فکر می‌کنم تا حدودی دیگر این‌گونه نیست.

امیر معتقد است که کتاب‌های حوزه تخصصی هم در این کتابخانه باید تقویت شود و از چند بخش مختلف کتابخانه مرکزی خرم‌آباد هم عکس گرفته که دوستان دیگر خود را برای عضویت در کتابخانه ترغیب کند.

مازیار هم دانشجوی رشته تغذیه است او که خود در روزهای ابتدایی افتتاح به عضویت کتابخانه درآمده امروز با مادر و برادرش آمده بود، گفت: دمای محیط کتابخانه هماهنگ و یکنواخت نیست و مشکلی که به نظر او وجود داشت هم کافی نبودن منابع تخصصی در کتابخانه است.

ساتینا و سارینا هم دو خواهر هستند که از ابتدای بهره‌برداری از کتابخانه به عضویت کتابخانه درآمده بودند و امروز برای امانت کتاب آمده بودند و روزی 2 تا 3 ساعت مطالعه غیر درسی داشتند، گفتند مادرشان مشوق کتابخوانی‌شان است.
 

پس از گردشی که در کتابخانه مرکزی خرم‌آباد داشتم، به سراغ معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی لرستان می‌روم.
 
میثم زندیه شیرازی به خبرنگار ایبنا گفت: در روز گذشته 560 نفر در سامانه عضویت در کتابخانه مرکزی خرم‌آباد ثبت نام انجام دادند و 900 نفر نیز مدارک ثبت‌نام آنها تکمیل شده و روند ثبت‌نام آنها در حال انجام است که در مجموع یک هزار و 460 نفر روز گذشته عضو کتابخانه مرکزی خرم‌آباد شدند.

تلاش برای تمدید مجدد رایگان عضویت در کتابخانه مرکزی خرم‌آباد

وی درباره تمدید عضویت رایگان کتابخانه مرکزی خرم‌آباد گفت: با توجه به اینکه عضویت رایگان از سوی سیستم مرکزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور صورت می‌گیرد، در حال رایزنی با نهاد کتابخانه‌های عمومی هستیم و تلاش خواهیم کرد که این امکان برای همشهری‌های عزیز فراهم شود اما تقاضا داریم که در مدت زمان باقی مانده تشریف بیاورند و ثبت‌نام خود را انجام دهند.

زندیه گفت: با توجه به مناسبت‌های پیش‌رو سعی می‌کنیم این امکان را به وجود بیاوریم که همشهریان از این فضا استفاده کنند.

وی یادآور شد: پرداخت حق عضویت کتابخانه‌ها کمکی برای افزایش بهتر خدمات کتابخانه‌ها خواهد بود.
 
ثبت 27 هزار جلد کتاب در کتابخانه مرکزی خرم‌آباد

زندیه درباره کمبود منابع تخصصی کتابخانه مرکزی خرم‌آباد گفت: با توجه به اینکه این  کتابخانه، کتابخانه عمومی است باید منابع عمومی آن غنی باشد؛اما 27 هزار جلد کتاب در حال حاضر ثبت شده در پایگاه‌های مختلف کودک، نوجوان، کمک درسی، کتاب‌های کتابخانه موجود است و 20 هزار جلد هم در صف بررسی هستند و در انبارها موجود است و این 20 هزار جلد می‌تواند تکمیل‌کننده بخش‌هایی که کمبود دارند باشد.

معاون کتابخانه‌های عمومی استان درباره ناهماهنگ بودن دمای محیط کتابخانه مرکزی خرم‌آباد نیز گفت: اگر بخواهیم  در حال حاضر نسبت به یکسان‌سازی دما اقدام کنیم باید کل سیستم خاموش شود؛ اما با توجه به حجم مراجعان و رفت و آمدهایی که صورت می‌گیرد؛ این کار در حال حاضر امکان پذیر نیست و با توجه به آغاز فصل سرما سیستم سرمایشی طی چند روز آینده کاملا خاموش خواهد شد و سیستم گرمایشی روشن می‌شود و سال آینده ان‌شاالله این مشکل کامل حل خواهد شد.

زندیه با اشاره به اینکه کتابخانه مرکزی خرم‌آباد در حال حاض 20 خدمت به مردم در بخش‌های مختلف ارائه می‌دهد، افزود: نقاط ضعفی نیز وجود دارد که سعی می‌کنیم در چند روز آینده آنها را نیز اصلاح کنیم.

وی با اشاره فضای 270 متری کودک کتابخانه مرکزی خرم‌آباد گفت: یکی از سرمایه‌گذاری‌هایی که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور انجام می‌دهد، سرمایه گذاری بر بخش کودکان است.
 
آغاز برنامه‌های فرهنگی کتابخانه مرکزی خرم‌آباد از هفته آینده

معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی لرستان از آغاز برنامه‌های مختلف کتابخانه مرکزی خرم‌آباد در بخش‌های مختلف از هفته آینده خبر داد و افزود: برنامه‌های مختلف فرهنگی کودکان و نوجوانان در بخش کودک و ساخت‌کده، بخش پژوهشگران در دست اقدام است.
 

ارائه 40 خدمت کتابخانه‌ای با بهره‌برداری از فاز دوم کتابخانه مرکزی خرم‌آباد

زندیه گفت: با بهره‌برداری از فاز دوم کتابخانه مرکزی خرم‌آباد ارائه خدمات این کتابخانه به 40 خدمت افزایش پیدا خواهد کرد که فضای بسیار خوبی در اختیار مردم لرستان و به‌ویژه خرم‌آباد قرار خواهد گرفت.
 
بدون شک برخورداری از کتابخانه‌های عمومی و به‌ویژه کتابخانه‌های مجهز تأثیر بسیاری در توسعه و گسترش فرهنگ و علم مردم دارد که توجه و همت مسئولین را می‌طلبد؛ امیدواریم بیش از پیش شاهد رخداد چنین اتفاقات دلپذیر و شیرینی در استان‌مان باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها