دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۰
شماره جدید فصلنامه تخصصی «اقلیما» رونمایی شد

اصفهان - مراسم رونمایی و نقد و بررسی شماره ۱ و ۲ فصلنامه تخصصی زن، جنسیت و جامعه «اقلیما»، با موضوع حجاب زن ایرانی در بنیاد فرهنگی امیرقلی امینی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، سردبیر این فصلنامه عصر یکشنبه در مراسم رونمایی گفت: انتخاب موضوع فصلنامه برای ما همراه با تردید بود؛ زیرا هم‌زمان شده بود با مدتی بعد از ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ و نمی‌دانستیم این اوضاع تمام شده است و ادامه می‌یابد یا خیر. طبق آمار، گویا وضعیت به آرامش رسیده بود و این موضوع تبدیل به موضوعی سوخته برای یک مجله است؛ اما طبق پیش‌بینی‌های نظری و اندیشه‌ای، موضوع حجاب به این سادگی تمام نمی‌شود و این تنور همچنان داغ است و هر روز یک روی جدیدش را نشان می‌دهد.

صفورا سادات امین‌جواهری ادامه داد: دلیلش همان موضوع محوری است که اقلیما به آن پرداخته و آن، ارتباط ناگسستنی حجاب با هویت زن است. هرچیزی که مبنای هویتی پیدا می‌کند، به اندازه تاریخ قدمت می‌یابد. به همین دلیل حجاب که منطبق بر هویت زن است، ماجرای دامنه‌داری است. کما اینکه وقتی تولید محتوا را شروع کردیم، دیدیم ماجرای حجاب تمامی ندارد و حتی بعد از انتشار فصلنامه هم با لایحه حجاب و طرح نور مواجه شدیم.

او درباره هدف و ساختار فصلنامه اینطور توضیح داد: هدفمان این بود که به وقایع کف خیابان بپردازیم و ببینیم از منظر زن حجاب چه معنایی دارد. برای مثال یک بار از منظر زن محجبه به حجاب نگاه کنیم، یک بار از منظر کسی که بی‌حجاب می‌شود. ولی جای خالی اندیشه‌های نظری عمیق را حس کردیم و به همین دلیل، در سه فصل «معنای حجاب»، «واقعیت حجاب» و «سیاست‌گذاری حجاب» شروع به کار کردیم. چون در زمانه ای زندگی می‌کنیم که هم‌زمان با دقت به معنای عمیق فلسفی دینی شرعی، باید به معنای جدید اجتماعی حجاب نیز که انقلاب اسلامی آن را به ارمغان آورده، بنگریم.

شماره جدید فصلنامه تخصصی «اقلیما» رونمایی شد

وی افزود: راهی که «اقلیما» شروع کرده، هم جدید است و هم سخت. این مسئله در این یادداشت بسیار نمود داشت. چراکه نویسنده این یادداشت یک شخصیت آکادمیک بود و تبدیل ادبیات تخصصصی ایشان به یک کار ژورنالیستی بسیار مشکل بود. این فاصله و انقطاعی که میان متخصصان دانشگاهی و فضای ژورنالیستی وجود دارد، بسیار مشکل و آزاردهنده است.

امین‌جواهری در خصوص مخاطب این فصلنامه بیان کرد: «اقلیما» مخاطب خاص دارد؛ مخاطب دغدغه‌مند دانشجو که حوزه زنان برایش جدی است. این باعث می‌شود پرداخت‌هایش عمیق و معنایی باشد و مطالعه‌اش نیاز به حوصله عمیق دارد. بعد از کارهایی مثل «اقلیما»، نیاز به محصولاتی داریم که خروجی هنری و عام‌تری برای اقشار مختلف تولید کند.

شماره جدید فصلنامه تخصصی «اقلیما» رونمایی شد

«اقلیما» به شدت ضدغربی و ضدشرقی است

در ادامه زهرا عسگری، از گروه نویسندگان شماره ۱ و ۲ فصلنامه تخصصی «اقلیما» اظهار کرد: اقلیما شروع یک حرکت توسط افرادی بوده که کلان‌پروژه زندگی‌شان با کلان‌پروژه انقلاب اسلامی مطابقت داشته و این تطابق حاصل اندیشه‌ورزی‌شان است. ویژگی دیگر این افراد این است که به مسئله زن از زاویه انقلاب اسلامی می‌نگرند بر خلاف نگاه رایج که از زاویه آسیب‌های اجتماعی به زن و حجاب نگریسته می‌شود. سومین ویژگی اعضای تحریریه این است که مسئله زن را در کانال گفتمان انقلاب می‌بینند و به همین علت به‌شدت ضدغربی و ضدشرقی‌اند. به همین دلیل تکیه‌شان بر نگاه‌های امام (ره) و رهبر انقلاب است و تبیین متفاوتی با دیگران دارند.

شماره جدید فصلنامه تخصصی «اقلیما» رونمایی شد

عسگری افزود: نحوه پردازش «اقلیما» با گفتمان موجود که دیگر قدرت اقناع ندارد، متفاوت است. «اقلیما» می‌کوشد از زاویه‌ای نو به موضوع حجاب نگاه کند و معتقد است حکم الهی همسان با فطرت بشر است؛ اما اکنون به جایی رسیده‌ایم که این مسئله فطری که با روحمان درآمیخته، به وضعیت کنونی رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها