سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۶
دارویی از جنس ادبیات کودک برای کودکان مبتلا به سرطان

عضو کمپین و خیریه «زی‌تو» گفت: ما به عنوان یک خیریه مردم‌نهاد که در حوزه تأمین داروهای روند شیمی‌درمانی کودکان مشغول به فعالیت هستیم، به جادوی همیشگی کتاب کودک اعتماد داریم.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - فاطمه خداوردی: ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ بود: روز جهانی سرطان کودک. در فضای مجازی و در میان تصاویر منتشرشده از تلاش خیریه‌ها برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی در درمان سرطان، تصویر شگفت‌انگیزی از چند کودک که در یک کتابفروشی برای دوستان بیمار خود هدیه‌ای دست‌ساز از همدلی به یادگار درست می‌کردند مسحورم کرد. گویی آن‌ها قصه‌ها، دوستی‌ها و همدلی را به مثابه نوعی دارو برای دوستان دور خود دیده بودند و باور داشتند که سرطان رنج است اما حریف عشق نمی‌شود. برایم جالب شد که بدانم دغدغهٔ خیریه‌ای که این زنجیره عشق را برای درمان مبارزان کوچک راه سلامتش ترتیب داده است چیست که افزون بر تهیه داروی جسم، به دنبال پیداکردن دوستی‌ها و داروی دل به دنیای قصه‌ها و کتاب‌های کودک سفر کرده است.


سری به صفحه این خیریه در فضای مجازی زدم؛ در بخشی از این صفحه خواندم: «زی‌تو، یعنی زیستن از آن تو! امید ما این است که همه‌ی کودکان سرزمین‌مان ایران از حق زیست سالم برخوردار باشند و در نهایت سلامت از دوران زیبای کودکی گذر کنند و اگر بیمار شدند، آخرین نگرانی خود و خانواده‌هایشان تهیه و تأمین دارو باشد.».


۱۸ اردیبهشت، روز بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج را بهانه مناسبی دیدم تا با یاس دشتی، از اعضای کمپین و خیریه «زی‌تو» در ایران تماس بگیرم تا او درباره استفاده از قصه‌ها در گرامیداشت این مناسبت‌ها و تأثیرات آن بر آگاهی‌بخشی در مورد بیماری برایمان بگوید. در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید:

- چه دغدغه‌ای شما را به برگزاری رویداد قصه‌خوانی و انجام فعالیت‌های مبتنی بر داستان آن، واداشت؟

ما به عنوان یک خیریه مردم‌نهاد که در حوزه تأمین داروهای روند شیمی‌درمانی کودکان مشغول به فعالیت هستیم، به جادوی همیشگی کتاب کودک اعتماد داشتیم؛ به همین خاطر در تاریخ ۲۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۲، هم‌زمان با روز جهانی سرطان کودک برای افزایش آگاهی جمعی از سرطان کودکان تصمیم گرفتیم که برای به رسمیت شناختن بیشتر این روز، یک برنامه فرهنگی از جنس کتاب کودک، برای این مناسبت ترتیب دهیم. در این رویداد قصه‌خوانی که در بوکتاب مشهد برگزار شد، ما بر اساس طرح قصه کتاب «پسری با گل‌هایی در موهایش» به قلم جارویس و ترجمه سمیه حیدری از انتشارات مهرسا، مسئله دوستی و سرطان را به زبان ساده برای بچه‌ها توضیح دادیم و به آن‌ها نشان دادیم که اگر دوستی در اطراف‌شان در حال مبارزه با سرطان است، به همدلی و دوستی آن‌ها برای حفظ روحیه و امیدش در راه درمان نیاز دارد.

دارویی از جنس ادبیات کودک برای کودکان مبتلا به سرطان

- روند اجرای این برنامه به چه صورت بود؟

داستان کتاب «پسری با گل‌هایی در موهایش» روایتی از مفهوم دوستی در زندگی یک کودک مبتلا به سرطان است که با همدلی دوستانش می‌تواند دوره سخت بیماری و تغییر ظاهرش را تاب بیاورد، تا جایی که دوباره جوانه‌های سبز و گل‌های روی سرش را ببیند. روند برنامه قصه‌خوانی خیریه «زی‌تو» در روز جهانی سرطان کودک به این صورت بود که بچه‌ها در ابتدا قصه کتاب را با تسهیل‌گری مهرآذین مدرس شنیدند، بعد از آن با استفاده از مفاهیم ساده و مهربان این داستان در مورد روز جهانی سرطان کودک با آن‌ها صحبت کردیم و با این کار کمی به نحوه تعامل درست و همدلانه با دوستانی که ممکن است با یک بیماری سخت از جنس سرطان در حال مبارزه باشند اشاره کردیم. در پایان برنامه، مهمان مهربانی و خلاقیت کودکان شدیم و بچه‌ها با توجه به داستانی که شنیده بودند، طی یک فرآیند دست‌ورزی مهربانانه، گل‌های کاغذی و رنگی خودشان را روی سر پسرک داستان که روی کاغذ زیر دست‌شان بود نقاشی کشیدند و به آن چسباندند تا تمامی این کارت‌ها و دست‌ورزی‌ها هدیه بچه‌ها به دوستان ندیده‌شان که در حال مبارزه با سرطان هستند، باشد.

- سرنوشت این کاردستی‌ها و دستاورد مهربانی مهمان‌های برنامه چه خواهد شد؟

تمامی دست‌ورزی‌ها که حاصل همدلی و مهر بچه‌ها در روز جهانی سرطان کودک به دوستان بیمارشان است، پیش ما امانت باقی می‌ماند تا به امید پروردگار شرایط برای خیریه «زی‌تو» تسهیل شود و ما بتوانیم با تأمین منابع مالی لازم محموله چهارم از داروهای موردنیاز و کمیاب کودکان مبتلا به سرطان در کشورمان را از کشور سوئیس به ایران ارسال کنیم‌. هم‌زمان با تقدیم داروها، این یادگارهای ارزشمند هم توسط مجموعه «زی‌تو» به بچه‌هایی که در حال مبارزه با سرطان هستند تقدیم خواهد شد. این یادگاری به آن‌ها یادآور خواهد شد که ما چقدر دوست‌شان داریم و آن‌ها به خاطر ما و مهر دوستان نادیده‌شان، قوی‌تر و تاب‌آورتر خواهند شد و با توکل بر لطف خدا و همدلی دوستان، کودکان ما دوباره سبز خواهند شد و چون خورشید برای سرزمین‌مان ایران می‌درخشند.

- آیا تا آن زمان برنامه فرهنگی دیگری از جنس ادبیات کودک در نظر خواهید داشت؟

بله. ما به امید اینکه تمامی کودکان با اهمیت هم‌دلی در روند بهبود کودکان مبتلا به سرطان آشنا شوند در نظر داریم که بر اساس همان طرح برنامه روز جهانی سرطان کودک و استفاده از قصه «پسری با گل‌هایی در موهایش» برای ایجاد همدلی مابین کودکان و دوستان بیمارشان، در سایر شهرهای ایران و همین‌طور در کشور سوئیس برنامه‌های دیگری با همین طرح برگزار کنیم. بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی تمامی کودکان مبتلا به سرطان در صورت تشخیص به‌موقع و دریافت داروهای موردنیاز و هم‌دلی اطرافیان‌شان بیش از ۸۰ درصد امکان بهبودی کامل را دارا هستند؛ ما می‌توانیم تا رسیدن به این نقطه با استفاده از جادوی ادبیات کودک لبخندها را جان ببخشیم و امیدها را جوانه بزنیم.

دارویی از جنس ادبیات کودک برای کودکان مبتلا به سرطان

- شما به عنوان یکی از اعضای خیریه‌ای که در حوزه کودکان مبتلا به سرطان فعال است، انتظار دریافت چه کمک یا همراهی را از جانب دیگران دارید؟

فرای نیازهای بدیهی خیریه جهت تأمین منابع مالی موردنیاز برای تهیه داروها، ما به کمک‌های همدلانه تمامی هم‌وطنان عزیز و همراهی نهادهای مربوطه در این مسیر نیز نیاز داریم. موضوعی که در اولین مواجهه با سرطان در کودکان به عنوان یکی از بیماری‌های صعب‌العلاج وجود دارد، روبه‌رو شدن با واژه ترس و ناامیدی بعد از آن ترس است. ما انتظار داریم که انسان‌ها در مرحله اول از مواجهه با اسم سرطان نترسند تا بعد امیدوارانه همراه باهم مسیر درمان را شروع کنیم؛ چراکه طی کردن مسیر درمان با امید به بهبودی کامل کودکان، نتایج شگفت‌انگیزی در بر خواهد داشت.

«زی‌تو» یعنی زیستن از آن تو! به امید روزی که همه کودکان سرزمین‌مان ایران از حق زیست سالم برخوردار باشند و در نهایت سلامت از دوران زیبای کودکی گذر کنند و اگر هم بیمار شدند، آخرین نگرانی آن‌ها و خانواده‌هایشان تهیه و تأمین دارو باشد. تکمیل درمان مبارزان کوچک سلامت‌مان با همراهی شما عزیزان میسر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط