یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵
اعلام فراخوان بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در کردستان

کردستان - مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان از اعلام فراخوان بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی با شعار «با قصه لبخند بسازیم» خبر داد.

حمیدرضا گوهری به خبرنگار خبرگزاری کتاب (ایبنا) در سنندج، اظهار کرد: فراخوان بیست و پنجمین جشنواره قصه گویی با هدف عمومی‌سازی و مردمی‌سازی قصه‌گویی در اقشار مختلف جامعه، فضاسازی و ارتقای ظرفیت قصه‌گویی به عنوان یک رویکرد فراگیر تربیتی جامعه و تقویت جایگاه قصه‌گویی ایرانی برای ثبت جهانی در بخش‌های «مدرن و کلاسیک»، «آیینی سنتی»، «زبان اشاره» و «۹۰ ثانیه‌ای» اعلام شد.

وی به محورهای این دوره از جشنواره اشاره کرد و افزود: این دوره از جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در محورهای قصه‌های قرآنی، دینی و مذهبی، قصه کارافرینان و صاحب نامان عرصه کار و تلاش، قصه نامداران و قصه آزاد برگزار می‌شود.
 
 مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان با بیان اینکه زمان اجرای قصه گویی ۵ الی ۱۰ دقیقه است، عنوان کرد: بخش ملی (مدرن و کلاسیک)، بخش آیینی-سنتی، بخش زبان اشاره (مدرن و کلاسیک) و قصه گویی بین‌الملل از بخش‌های این جشنواره است.

گوهری ادامه داد: بخش کلاسیک شامل قصه‌هایی از روزگاران کهن، تاریخ، سنت‌ها، مذهب، آداب، قهرمانی‌ها و ... از منابع شفاهی یا کتبی که از سوی قصه‌گو به شیوه‌ی قصه‌گویی متداول اجرا می‌شود.

وی همچنین گفت: بخش مدرن (نوآورانه) نیز شامل قصه‌هایی‌که به صورت خلاقانه در اجرا و متن با استفاده از تصویر و سایر ابزارهای خلاق و از منابع شفاهی یا کتبی از سوی قصه‌گو اجرا می‌شود.

به گفته مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان، در بخش «آیینی- سنتی» قصه‌گو با نگاه به سنت‌ها و آیین های دینی و ایرانی، قصه‌ای را در یکی از قالب‌های «نقالی»، «پرده‌خوانی»، یا «شمایل‌گردانی» روایت می‌کند و در بخش بخش زبان اشاره قصه‌گو قصه‌اش را با زبان اشاره‌ی فارسی تعریف می‌کند.
 
گوهری با بیان اینکه به موازات بخش ملی جشنواره‌ قصه‌گویی، بخش بین‌الملل نیز برگزار می‌شود، افزود: قصه‌گویان قصه‌های خود را با رویکردهای چهارگانه‌ جشنواره انتخاب کرده و با شیوه‌های متداول و معرفی‌شده در حوزه‌ قصه‌گویی، به اجرا می‌پردازند. این بخش به شکل رقابتی میان قصه‌گویان ایرانی و غیرایرانی برگزار می‌شود.

وی همچنین یادآوری کرد: در این بخش برگزیدگان سطوح منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی جشنواره‌های پیشین، قصه‌گویان و مجریان حرفه‌ای و قصه‌گویان علاقه‌مند از کشورهای دیگر می‌توانند شرکت کنند.

گوهری به قصه‌گویی ۹۰ ثانیه‌ای نیز اشاره و بیان کرد: در این بخش قصه‌گویان در یک ویدئوی ۹۰ ثانیه‌ای، برش یا بخشی از زندگی و خانواده‌ خود را روایت می‌کنند. رویکردهای توصیف شده در بخش ۹۰ ثانیه‌ای باید با رویکردهای اعلام شده منطبق باشد. چنانچه قصه زندگی متأثر از محورهای اصلی جشنواره باشد پذیرش و داوری اثر در اولویت خواهد بود.
 
وی پایان مهر ماه سال جاری را آخرین مهلت ثبت نام در جشنواره اعلام و اضافه کرد: علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت www.kanoonfest.ir  در این جشنواره ثبت‌نام کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها