دوشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۲
کارگاه 2 روزه تاریخ شفاهی در بیجار برگزار شد

کردستان _کارگاه دو روزه تاریخ شفاهی با حضور مهناز فتاحی، نویسنده و پژوهشگر حوزه فرهنگ و مطالعات پایداری به همت حوزه هنری در سالن شماره دو پردیس سینمایی آزادی بیجار برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بیجار، سرپرست حوزه هنری استان کردستان یکشنبه در بازدید از دفتر حوزه هنری بیجار با حضور در این کارگاه گفت:  تاریخ شفاهی یکی از شیوه‌های پژوهش در تاریخ است که به شرح و شناسایی وقایع، رویدادها و حوادث تاریخی براساس دیدگاه‌ها، شنیده‌ها و عملکرد شاهدان، ناظران و فعالان می‌پردازد.

افشین آزادی، با اشاره به صبغه گفتاری محتوای  تاریخ شفاهی افزود: محتوای این تاریخ، حتی در صورت مکتوب شدن، چون بر مبنای گفتگو است باید این ویژگی خود را حفظ کند.

وی اضافه کرد: تاریخ شفاهی، تاریخ طبقات ساکت جامعه است و با توجه به اهمیت بیان درست و دقیق رویدادها  با تأکید بر واقعیت از تمامی علاقهمندان و متخصصین این حوزه دعوت می‌کنیم  که برای ثبت رویدادهای مهم انقلاب و دوران دفاع مقدس عاشقانه و محکم پای در این میدان مهم که بسیار مورد تأکید و توجه مقام معظم رهبری است، بگذارند.

وی با اشاره به حضور خانم مهناز فتاحی از نویسندگان مطرح کشور در حوزه تاریخ شفاهی گفت: این نویسنده توانمند از نویسندگانی است که دوران کودکی خود را در جنگ ایران و عراق سپری کرد و با تحصیلات لیسانس زبان و ادبیات فارسی در دوران نوجوانی مصادف با جنگ در بهیاری فعالیت و به مداوای مجروحان می‌پرداخت و امیدوارم در این دو روز و در ادامه با راهنمایی‌ها و هدایت‌هایی که توسط این نویسنده صورت می‌گیرد، شاهد اتفاقات مبارکی در حوزه تاریخ شفاهی در استان کردستان باشیم.

این کارگاه آموزشی با حضور جمعی از نویسندگان و علاقه‌مندان حوزه تاریخ شفاهی و به منظور کشف، جذب و پرورش نویسندگان جوان و توانمند حوزه تاریخ شفاهی به مدت دو روز با حضور نویسنده کتاب «فرنگیس» که تقزیظ مقام معظم رهبری را بواسطه «قلم روان و شیوا و هنر مصاحبه‌گیری و خاطره‌نویسی» دریافت کرده است در محل حوزه هنری شهرستان بیجار با حضور بیش از 20 نویسنده جوان و پیشکسوت برگزار شد.

در این کارگاه، توسط فتاحی نویسنده کتاب‌های «طعم تلخ خرما» و «اردیبهشت دیگر» سرفصل‌های لازم برای انجام  تاریخ شفاهی و ثبت و ضبط خاطرات خانواده‌های شهدا و ایثارگران مورد بررسی قرار گرفت. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها