شنبه ۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸
«آدرس: نامشخص» در کتابفروشی‌ها

کتاب «آدرس: نامشخص» نوشته سوزین نیلسن با ترجمه حسنا حسینی‌فر از سوی انتشارات پاپلی (واحد کودک و نوجوان نشر کتاب کوله‌پشتی) منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ «آدرس: نامشخص» به قلم سوزین نیلسن درباره پسربچه‌ای به نام فلیکس است. فلیکس ناتسون ۱۲سال و ۹ ماه دارد و خوره حفظ کردن اطلاعات عمومی نسبتا کم‌اهمیت است. برای همین هم برنامه تلویزیونی محبوبش، مسابقه «کی، کجا، چه کسی» است. آن‌قدر به این برنامه علاقه دارد که اسم مجری آن را روی جربیلش (حیوان خانگی‌اش) گذاشته است. مادر فلیکس، آسترید دوست‌داشتنی، سر هیچ کاری دوام نمی‌آورد. چند ماه پیش صاحب‌خانه آنها را از خانه بیرون انداخت و حالا فلیکس و آسترید در وَن زندگی می‌کنند. آسترید از فلیکس قول گرفته که رازدار باشد؛ او نباید درباره وضعیت زندگی‌شان با کسی حرف بزند. اگر کسی بفهمد آنها خانه به دوش‌اند ممکن است فلیکس را از مادرش جدا کنند و به پرورشگاه ببرند.

حالا فلیکسِ خانه‌به‌دوش مجبور می‌شود، غرق در دروغ‌گویی و پنهان‌کاری شود و با گرفتاری‌هایی سروکله بزند که حتی برای آدم‌بزرگ‌ها هم زیادی سنگین‌اند.
 
«آدرس: نامشخص» درباره آدم‌هایی است که در جامعه دیده نمی‌شوند؛ آدم‌هایی نامرئی با گرفتاری‌هایی که همیشه هم مقصر خودشان نیستند؛ اما این داستان درباره قدرت دوستی‌ها و رفاقت‌ها و با هم بودن هم است و از همین رو، سوزین نیلسن به زیبایی شوخ‌طبعی و طنز را با غصه و اندوه و امید را با ناامیدی در هم آمیخته است.
 
این کتاب به زندگی «بی‌خانمان‌های پنهان» اشاره می‌کند؛ افرادی که محل زندگی مناسبی ندارند و باید به دنبال جایگزین باشند. اگر به جای فلیکس بودید، کنار آمدن با کدام یک از جنبه‌های زندگی متزلزل‌تان سخت‌تر بود؟
 
سوزین نیلسن (متولد ۱۹۶۴) نویسنده کانادایی برای کودکان، نوجوانان و جوانان است. او در سال ۲۰۱۲ جایزه فرماندار کل برای ادبیات کودکان انگلیسی‌زبان و جایزه کتاب سال انجمن کتابخانه‌های کانادا برای کودکان در سال ۲۰۱۳ را برای رمان بزرگسالان جوانش The Reluctant Journal of Henry K. Larsen، دریافت کرد. این رمان نیلسن به موضوع پیامدهای تیراندازی در مدرسه می‌پردازد.
 
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:
بعد از مدرسه جلوی گل‌فروشی ایستادم تا مچ‌بند وینی را بگیرم. وقتی به گاراژ برگشتم، آسترید آنجا بود، داشت روی مقوایی که روی سطل آشغال بود پیراهن و شلوارم را اتو می‌کرد. «از کی تا حالا اتودار شدیم.»
«از امروز. نمی‌تونستم ببینم پسرم برای اولین جشن مدرسه معرکه نشده باشه.»
شکلک درآوردم و گفتم: «معرکه؟»
وقتی داشت لباس‌هایم را اتو می‌کرد، وارد ون شدم و لباس‌هایم را عوض کردم. شلوارم از چیزی که یادم بود کهنه‌تر بود و آستین ژاکتم ساییده شده بود و یکی از جیب‌هایم سوراخ بود، اما به جز اینها، عالی به نظر می‌رسید. وقتی بیرون آمدم، آسترید سوت زد. «فوق‌العاده شدی.»
 
انتشارات پاپلی (واحد کودک و نوجوان نشر کتاب کوله‌پشتی) کتاب «آدرس: نامشخص» نوشته سوزین نیلسن با ترجمه حسنا حسینی‌فر را در ۲۵۵ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و به بهای ۱۳۰ هزار تومان منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها