دوشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵
آیین‌نامه تکالیف دستگاه‌های دولتی در حوزه قرآن تدوین شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تدوین آیین‌نامه تکالیف دستگاه‌های دولتی در مباحث قرآنی خبر داد و گفت: قرآن باید در متن همه رویدادهای فرهنگی کشور قرار داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، محمدمهدی اسماعیلی در نشست کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبیینی ترویجی قرآنی کشور که یکشنبه (۸ مرداد) با حضور، عبدالحسین خسروپناه، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و حجت‌الاسلام کمال خداداده، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سالن غدیر وزارت فرهنگ برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: طبق مطالبه رهبر معظم انقلاب فعالیت‌های قرآنی باید در راس و محوریت برنامه‌های فرهنگی کشور قرار گیرد.
 
وی با تاکید بر توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی، تشکیل کارگروهی برای مشارکت و هماهنگی نهادها و دستگاه‌های کشور در این مهم را لازمه امر توسعه و تبلیغ در حوزه قرآن دانست و ادامه داد: قرآن همواره جزو جدانشدنی فرهنگ و اعتقادات مردم ایران بوده و مسئولان کشور باید از این نقطه قوت استفاده کرده و فعالیت‌های فرهنگی خود را براساس این محور برنامه‌ریزی کنند.
 
رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به تصویب قانونی برای اختصاص یک‌درصد از بودجه و هزینه دستگاه‌های دولتی به حوزه فرهنگ گفت: اختصاص بودجه‌های دولتی برای گسترش و تحولات فعالیت‌های قرآنی باید با محوریت، مباشرت و مشارکت جریان‌های مردمی باشد. ما نیز در وزارت فرهنگ قصد داریم کار تسهیل‌گری این جریان را به عهده بگیریم. مگر اینکه کاری عقب مانده باشد که البته این موارد نیز باید به جریان‌های مردمی واگذار شود.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: تاکید وزارت فرهنگ بر انجام فعالیت‌های مورد نظر حوزه قرآن توسط موسسات قرآنی و همچنین کامل کردن پوشش حمایتی از این موسسات است. چون قرآن را در طول همه فعالیت‌های فرهنگی می‌بینیم.
 
ضرورت تشکیل کارگروه‌های جامع ترویج فرهنگ قرآنی
 
اسماعیلی با اشاره به تجربه موفق جلسات قرآنی در مساجد کشور و تجربه خاص حضور رهبر انقلاب در جلسات قرآنی پیش از پیروزی انقلاب در مشهد مقدس افزود: این تجربیات باید برای احیای فعالیت‌های قرآنی در مساجد مورد بهره‌برداری قرار گیرد. یکی از ابزارهای اصلی رسیدن به این مهم تشکیل کارگروه‌های جامع با حضور همه سازمان‌های مربوطه است.
 
رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور بر لزوم برگزاری برنامه‌هایی از جمله مسابقات قرآنی بین مساجد کشور تاکید کرد و گفت: از جمله برنامه‌های موفق مردمی در حوزه قرآن نیز می‌توان به برگزاری پویش‌های میلیونی جلسات تلاوت قرآن اشاره کرد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: برگزاری برنامه‌هایی مانند مسابقات قرآنی در مساجد کشور یا فعالیت‌های موفق دیگری مثل برنامه محفل که با محوریت قرآن برگزار شد و مورد استقبال عموم جامعه قرار گرفت هم از نمونه‌های بارز اثرگذاری این قبیل برنامه‌های قرآنی است.
 
وی به وجود ۱۶ میلیون دانش‌آموز در کشور و ظرفیت وزارت آموزش و پرورش برای برنامه‌ریزی محتوایی اشاره کرد و افزود: این منبع عظیم نیروی انسانی باید از سوی مسئولان همه نهادهای ذیربط مورد توجه قرار گیرد. زیرا آینده کشور بر اساس همین سرمایه‌گذاری شکل می‌گیرد. برای همه خانواده‌های ایرانی قرآن در همه شئون زندگی حضور مستمر و دائم دارد و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی کشور نیز باید بر اساس این استمرار قرار داشته باشد.
 
ایجاد جذابیت جلسات قرآنی برای همه اقشار
 
عبدالحسین خسروپناه، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این نشست بر لزوم استفاده از روش‌های مختلف برای جذاب‌ کردن جلسات قرآن در مساجد تاکید کرد و گفت: برای جذب همه اقشار مردم به این جلسات نیاز است که از فناوری‌های نوین و همچنین راهکارهای فرهنگی و هنری بهره گرفته شود.
 
وی ادامه دهد: قرآن باید در همه حوزه‌های فرهنگی مثل ادبیات، هنر، موسیقی، سینما و هنرهای تجسمی تجلی داشته باشد و همه اقشار مردم با روحیات مختلف بتوانند جذب قرآن شوند. اگر بتوانیم با ابزار هنر و فرهنگ مفاهیم قرآن را ترویج و توسعه دهیم، بزرگ‌ترین کار اثربخش قرآنی با مرجعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود.
 
خسروپناه جنایت قرآن‌سوزی در بعضی کشورهای غربی را محکوم کرد و گفت: تاریخ نشان داده که هر چقدر دشمنان با قرآن مبارزه کردند بیشتر موجب شناخت هرچه بیشتر این کتاب نورانی شده است.
 
برگزاری مسابقات قرآنی بین مساجد کشور
 
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه به ارائه گزارشی از فعالیت‌های قرآنی این وزارتخانه پرداخت و گفت: از جمله برنامه‌های قرآنی انجام شده توسط وزارت فرهنگ می‌توان به احیای امر ثقلین، برپایی جلسه مباحث قرآن در وزارت‌های مختلف، کنگره اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب، تشکیل کارگروه خادمان قرآنی، سلسله نشست‌های حکمرانی قرآنی، برگزاری مجمع قاریان جوان، محافل تلاوت قرآن با حضور قاریان برجسته مصری، راه‌اندازی مرکز ملی ترجمه قرآن کریم، تاسیس انجمن صحیفه سجادیه، برگزاری جشنواره فیلم کوتاه قرآنی و برنامه‌ریزی حضور وزرای دولت در نمایشگاه قرآن اشاره کرد.
 
علیرضا معاف با اشاره به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب برای برگزاری و احیای جلسات قرآن در مساجد کشور گفت: برگزاری مسابقات قرآن بین مساجد و هماهنگی بین ستادهای حاضر در مسجد از جمله دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده معاونت قرآن و عترت برای احیای قرآن و بازگشت کلام وحی به خانه‌ها و مساجد خواهد بود.
 
تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی و عملیات فرهنگی
 
رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور نیز در این نشست تاکید کرد: اگر بتوانیم مساجد را به یک پایگاه قرآنی در حوزه عملیات فرهنگی تبدیل کنیم، قطعا توفیقات بسیاری در تربیت قرآنی کسب خواهیم کرد.
 
حجت‌الاسلام کمال خداداده گفت: نبود هماهنگی بین مساجد و موسسات متولی مربیان قرآن یکی از چالش‌ها و مشکلات فعلی برگزاری جلسات قرآن در مساجد است.
 
وی افزود: طرح‌های موفق ازجمله طرح بشری برای تربیت مربیان قرآنی در محلات مختلف نیاز به عملیاتی‌سازی دارد. از موسسات قرآنی دولتی می‌خواهیم که به کمک نهادهای مردمی بیایند تا جلسات قرآن در مساجد احیا شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها