پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۷
بزرگان دین با منابر با تواضع رفتار می‌کردند/ هر کسی لایق جایگاه خطابه نیست

قم - آیت‌الله کریمی جهرمی از اساتید حوزه علمیه در آیین رونمایی از کتاب «شرح حال خطبای نامی ایران» با اشاره به جایگاه خطابه و خطیب گفت: بزرگان دین با منابر، با تواضع رفتار می‌کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، آیت‌الله کریمی جهرمی در آیین رونمایی از کتاب «شرح حال خطبای نامی ایران» در دیدار جمعی از خطبای برجسته کشور با بیان حدیثی از امیرالمؤمنین علیه‌السلام، قوام، استواری و پایداری دین مبین اسلام را به چهار طبقه نسبت داده و گفت: طبق این روایت این افراد عبارتند از علمای ناطق عامل، ثروتمندان سخاوتمند، فقرای آبرومند و جاهلان متواضع که در بیان امام (ع) اولین گروه عالمانی هستند که دو ویژگی سخنرانی خوب و عمل کردن به آن سخنرانی و نصایح را داشته باشند.

وی در ادامه، اتصال سخنران به منبع حقیقی دین قرآن و احادیث و نهج‌البلاغه را با اهمیت دانست و افزود: منبری و خطیب خوب، کسی است که بر بالای منبر او، حقایق دین، حقایق قرآن و حقایق اهل‌بیت (ع) گفته شود اما متأسفانه گاهی برخی سخنرانان بدون مطالعه، مطالبی بر عکس حقایق اهل بیت (ع) می‌گویند و مقام اهل‌بیت (ع) را نازل جلوه می‌دهند.

کریمی جهرمی با اشاره به اهمیت وعظ و خطابه در گسترش مطالب و معارف اهل‌بیت اضافه کرد: در اعصار اخیر به وسیله همین منابر و توسط علما و مبلغین با اخلاص، باوقار و پرمایه احکام و آداب اسلامی و کلام اهل‌بیت در سراسر جهان به مردم ابلاغ شد و همواره بزرگان دین با این مقام و منابر، با تواضع و ادب رفتار می‌کرده‌اند.

این استاد سطوح عالی حوزه بیان کرد: خطیبی که قرار است برای مردم سخنرانی کند، باید مطلب را به طور کامل خوانده و فهمیده باشد؛ یعنی در معانی و لطایف آموزه‌های دینی دقت کرده باشد، مؤیدات آن را در ذهن داشته باشد، و بعد که یقین کرد این مطلب همان چیزی است که نیاز جامعه و مستمعان خصوصاً نسل جوان است، آن را بیان نماید.وعّاظ و خطبا باید در مرحله اول بکوشند که اخلاص در عمل داشته و از همان ابتدای منبر برای رضای خدا حرکت نمایند. این خیلی بد است که یک سخنرانی بالای منبر برای مردم از مذمت دروغ بگوید اما خودش هم دروغ بگوید. یا از مذمت آبروی افراد را بردن بگوید و خود بر بالای این جایگاه مقدس آبروی مردم را می برد.

بزرگان دین با منابر با تواضع رفتار می‌کردند/ هر کسی لایق جایگاه خطابه نیست

استاد اخلاق حوزه های علمیه با بیان سومین ویژگی خطبا تصریح کرد: اگر عالمی ویژگی ناطق بودن یعنی خوش زبان و خوش بیان بودن را داشته باشد، بسیار مطلوب مردم خواهد بود. عالمی با این ویژگی می‌تواند آموزه‌های دینی را در اذهان مردم داخل کرده و به افکار و قلوب انسان‌ها نفوذ کند.

کریمی جهرمی، واعظ و خطیب بودن را توفیقی الهی دانست و یادآور شد: متأسفانه امروز افکاری در حوزه وجود دارد که منبر رفتن و سخنرانی را خلاف شأن و جایگاه علمی افراد می‌دانند؛ با اینکه مراجع بزرگ ما افرادی بوده‌اند که در مواقع مختلف برای مردم به سخنرانی و خطابه می‌پرداختند. البته هر فرد نیز لایق این جایگاه نیست و باید افرادی که از سطح علمی بالا و آشنایی کامل با احادیث اهل‌بیت دارند وارد این حیطه شوند.

وی ضمن تمجید از تألیف کتاب «شرح حال خطبای نامی ایران» بیان کرد: همان‌گونه که مقام خطبا بالاست، مقام کسانی که این بزرگان را نیز ترویج می‌کنند بالاست. ما باید از ارواح خطبا و مبلغان دین و شریعت، استمداد کنیم؛ چرا که آن بزرگواران، خدمات زیادی به اسلام کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها