یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
«مأموریت من در بغداد» در متن و بطن تحولات روابط ایران و عراق

پرویز افشاری، نویسنده و دیپلمات سابق تلاش کرده تا برای ثبت در تاریخ، روز شمار خاطرات مأموریت 238 روزه خود را در بغداد، در اختیار علاقه‌مندان به تاریخ روابط ایران و عراق قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشر کویر کتاب «مأموریت من در بغداد؛ روزشمار خاطرات پرویز افشاری» را چاپ و روانه بازار کرد.
 
پرویز افشاری، نویسنده و دیپلمات سابق ایرانی و وکیل پایه یک دادگستری است. او در زمره اولین دیپلمات‌های اعزامی به بغداد بعد از خاتمه جنگ تحمیلی و اشغال کویت توسط عراق و برقراری مجدد رابطه سیاسی بین ایران و عراق در 25 مهرماه 1369 بوده و از آنجا که مأموریتش تا 20 خرداد 1370 ادامه یافته و در متن و بطن تحولات روابط دو کشور قرار داشته، تلاش کرده تا برای ثبت در تاریخ، روز شمار خاطرات مأموریت 238 روزه خود را در بغداد، در اختیار علاقه‌مندان به تاریخ روابط ایران و عراق قرار دهد.

فهرست مطالب گنجانده شده در کتاب عبارت است از: «پیشگفتار»، «بررسی مختصر سابقه روابط ایران و عراق از دوره عثمانی تا پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه 1357»، «روزشمار خاطرات مأموریت 238 روزه در عراق» و «تحولات روابط دو کشور بعد از خاتمه مأموریت ثابت در عراق تا زمان سرنگونی رژیم بعثی». 

 تشخیص میزان مقبولیت کتاب در صلاحیت خواننده نکته‌سنج خواهد بود. از نویسنده این خاطرات قبلا هم کتاب «سفیر بدون سفارت، وکیل بدون موکل» خاطرات 34 سال خدمت در وزارت امورخارجه توسط انتشارات کویر و کتب صدر اعظم‌های سلسله قاجاریه و نخست وزیران سلسله قاجاریه توسط وزارت امورخارجه چاپ و منتشر شده است.

پرویز افشاری در مقدمه کتاب آورده است: «در کتاب خاطرات خدمت خود در وزارت خارجه که تحت عنوان سفیر بدون سفارت، وکیل بدون موکل، خاطرات 34 سال خدمت در وزارت امور خارجه که در سال 1394 از سوی انتشارات کویر چاپ و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت تحولات مربوط به ماموریت 238 روزه در عراق به صورت ماه شمار و مختصر مکتوب گردید ولی از آنجا که کتاب مخصوصا بخش مربوط به ماموریت عراق با استقبال خوانندگان به ویژه همکاران وزارت امورخارجه‌ای مواجه شده و نظر به گذشت 30 سال از مدیریت در عراق و سرنگونی رژیم بعثی در این کشور و برچیده شدن پایگاه منافقین در عراق بر آن شدم تا رویدادهای این ماموریت حساس را به صورت روزشمار و با ذکر ریز تحولات روابط دو کشور پس از برقراری مجدد رابطه سیاسی در مهر ماه سال 1369 مکتوب و در اختیار علاقه‌مندان قرار دهم.

نشر کویر کتاب «مأموریت من در بغداد: روزشمار خاطرات پرویز افشاری» با 105 صفحه و قیمت 45000 تومان چاپ و روانه بازار شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها