یکشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷
نحوه یادگیری اصولی زبان انگلیسی از صفر

در این مقاله می‎خواهیم راهکار یادگیری زبان را با شما عزیزان بررسی کرده و در نهایت چند کتاب مفید که می‎تواند در این راه همیار شما باشد را معرفی کنیم.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ اگر شما هم می‎‌خواهید بدانید که چگونه می‎توانید یادگیری زبان انگلیسی را در خانه و از صفر شروع کنید جای خوبی آمده‎اید! در این مقاله می‎خواهیم راهکار یادگیری زبان را با شما عزیزان بررسی کرده و در نهایت چند کتاب مفید که می‎تواند در این راه همیار شما باشد را معرفی کنیم.  
 
یادگیری زبان انگلیسی
شاید یاد گرفتن زبان انگلیسی به اندازه یادگیری الفبا برای شما آسان نباشد اما به یاد داشته باشید که این فرایند کاملا قابل مدیریت است. در اینجا نکات و منابعی را به شما معرفی خواهیم کرد و قول می‎دهیم که با رعایت این نکات می‎توانید میزان دانش و مهارت خود از زبان انگلیسی را تا حد زیادی افزایش دهید. اما به این نکته هم توجه داشته باشید که تسلط به یک زبان جدید کاملا زمان‎بر است.

هدف داشته باشید
هدف داشتن منجر به انگیزه می‏شود و باعث می‏شود که شما بتوانید این مسیر را تا به آخر طی کنید. با این که یادگیری زبان پایان ندارد اما این راه طولانی قطعا نیاز به تغذیه خواهد داشت و این تغذیه را هدف شما تامین خواهد کرد.

به یاد داشته باشید که زبان انگلیسی، زبان ارتباطات بین‎المللی است و اگر بخواهید به منابع دسته‎اول دسترسی داشته باشید نیاز به این زبان خواهید داشت. ویدئوهای پرطرفدار، میم‎های خنده‎‌دار، محتواهای الهام‌‎بخش و ... همگی به زبان انگلیسی هستند.

اصول را بیاموزید
حالا که برای خود یک هدف تعیین کرده‎اید لازم است که این سوال را از خود بپرسید: «یادگیری زبان انگلیسی از صفر چگونه است؟». یک ترفند خوب این است که به جای کلمات، عبارات را مطالعه کنید. داستن معنی کلمات بدون دانستن نحوه استفاده آن‎ها در جملات فایده چندانی نخواهد داشت. برای یادگیری اصول اولیه می‎‎توانید از تماشای برنامه کودک بهره ببرید. ممکن است انجام این کار احمقانه به نظر برسد اما برنامه‎‌های کودک اصولا از عبارات ارتباطی اولیه استفاده کرده و حتی جملات را آرام‎تر نیز بیان می‎‌کنند تا کودک بتواند به راحتی آن را درک کند.

البته پیشنهاد ما این است که فرایند یادگیری زبان انگلیسی را با تعیین سطح شروع کنید. سایت‎های اینترنتی زیادی برای تعیین سطح زبان رایگان وجود دارند که استفاده از آن‎ها خالی از لطف نیست.

دایره لغات خود را گسترش دهید
حتی اگر به قواعد انگلیسی تسلط نداشته باشید، داشتن دایره لغات گسترده به شما کمک می‎کند تا یک متن را درک کنید. حتی در برقراری ارتباط با دیگران می‎توانید دست و پا شکسته مهم‎ترین کلمات را بیان کرده و به این ترتیب منظور خود را منتقل کنید. برای انجام این کار چند توصیه برای شما داریم:
یک دفترچه واژگان همراه خود داشته باشید: زمانی که کلمات یا عبارات جدید انگلیسی را می‏شنوید، بهتر است که آن را یادداشت کنید. صرفا نوشتن یک واژه نمی‎تواند به شما کمک کند. حتما در کنار آن زمان و دلیل استفاده از آن را هم بنویسید.
یک کتاب واژگان داشته باشید: یک نسخه فیزیکی یا دیجیتال از لغات انگلیسی با خود داشته باشید تا هر زمان که به کلمات دشوار برخورد کردید، معنی آن را پیدا کنید.
 
 
 
چیزهای انگلیسی بیشتری بخوانید
یکی دیگر از اصول یادگیری زبان انگلیسی این است که چیزهای انگلیسی بیشتری را بخوانید. برای انجام این کار نیازی نیست که کتاب زبان انگلیسی بخرید. کافی است به اطراف خود نگاه کنید. سایت‎های اینترنتی، پیج‎های اینستاگرامی که به زبان انگلیسی هستند، وبلاگ‎ها و ... از جمله فضاهایی هستند که می‎توانید در آنها به جملات انگلیسی برخورد کنید.

برای این که بتوانید متون انگلیسی را بخواهید لازم است که در ابتدا یک تعیین سطح زبان رایگان انجام دهید و سپس بر اساس سطح خود متن مدنظر را انتخاب کنید. اگر مبتدی باشید و یک رمان 300 صفحه‎ای را انتخاب کنید احتمالا خیلی زود دلزده و دلسرد خواهید شد.
سعی کنید چیزهایی را بخوانید که به آن‎ها علاقه دارید. اگر به آشپزی علاقه دارید پس متون انگلیسی این حیطه را مطالعه کنید.

منابع مناسبی را برای یادگیری انتخاب کنید
داشتن کتب مناسب یکی از اصول مهم آموزش زبان انگلیسی است. از جمله منابع مناسب می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:
کتاب Top Notch: این کتاب در واقع یک مجموعه کاملا کاربردی برای آموزش زبان انگلیسی است که هر 4 مهارت اصلی یعنی ریدینگ، اسپیکینگ، رایتیگ و لیسنینگ را پوشش می‎دهد اما روی اسپیکینگ و لیسنینگ تمرکز بیشتری دارد.
کتاب Oxford Word Skills: این مجموعه شامل 3 کتاب در سطوح مبتدی، متوسط و پیشرفته بوده و از آن برای یادگیری و تمرین و تکرار واژگان جدید استفاده می‏شود. این کتاب را می‎توان یکی از بهترین منابع برای یادگیری زبان انگلیسی دانست.
کتاب Grammar in use: این کتاب را می‎توان یکی از کتاب‎های پرفروش در زمینه یادگیری گرامر در جهان دانست که به زبان‎های بسیاری نیز ترجمه شده است. یکی از ویژگی‎‌های این کتاب آموزش گام‌به‌‎گام و با زبان ساده است که یادگیری زبان انگلیسی به صورت خودخوان را بسیار ساده می‎کند.

زبان گوشی و سایر سیستم‎ها را انگلیسی کنید
یکی دیگر از بهترین کارهایی که می‎توانید برای آموزش زبان انگلیسی انجام دهید این است که زبان دستگاه خود را از  فارسی به انگلیسی تغییر دهید. همچنین اگر برنامه‎‌ها و اپلیکیشن‎هایی که دارید نیز قابلیت تغییر زبان دارند، آن‎ها را به انگلیسی تغییر دهید تا مجبور شوید انگلیسی بخوانید و انگلیسی فکر کنید.
 
 
یادگیری را به شیوه خودتان انجام دهید
یادگیری بایستی یک فرایند سرگرم‎کننده باشد. به همین خاطر باید این کار را طوری انجام دهید که مورد پسند شماست. تمام فعالیت‎هایی که دوست دارید انجام دهید را فهرست کنید و هر کدام که می‎تواند در زمینه آموزش زبان انگلیسی کمک‌کننده باشد را در نظر بگیرید.

یادتان باشد که یادگیری زبان انگلیسی یک کار مادام‎العمر است. هر روز موقعیت‎های جدیدی برای شنیدن کلمات جدید پیش می‎آید. بنابراین اگر مصمم هستید بایستی یادگیری زبان انگلیسی را به بخشی از زندگی روزمره خود تبدیل کنید. در اینجا به چند فعالیت سرگرم‎کننده برای یادگیری زبان انگلیسی اشاره می‎کنیم:
تماشای فیلم و سریال: یکی از بهترین کارهایی که می‎توانید برای یادگرفتن زبان انگلیسی انجام دهید این است که فیلم‎های مختلف با زیرنویس انگلیسی تماشا کنید. این کار به شما کمک می‎‌کند تا سریع بخوانید و در عین حال از طریق خود ویدئو می‎توانید به مفهوم پی ببرید.

سلبریتی مورد علاقه خود را دنبال کنید: اگر سلبریتی شما انگلیسی زبان است پس چه کاری بهتر است دنبال کردن او در شبکه‎های اجتماعی و صرف وقت برای فهمیدن اظهار نظرهایش؟
نوشتن متن و ترجمه آهنگ‎های انگلیسی: یکی دیگر از کارهای مفید در زمینه آموزش زبان انگلیسی این است که متن و ترجمه آهنگ‎‌های انگلیسی مورد علاقه‌تان را بنویسید و مدام از روی آن آهنگ را تکرار کنید تا با شیوه تلفظ بیشتر آشنا شوید.

سخن پایانی
همان‎طور که دیدید، بهترین راهکار برای شما این است که یادگیری زبان انگلیسی را با قدم‎های کوتاه اما پیوسته شروع کنید. در ابتدای راه بهتر است که با تعیین سطح زبان رایگان از طریق مجموعه‎هایی مانند سایت زبان امید درک صحیحی از سطح خود پیدا کرده و در میانه راه با استفاده از مجموعه کتاب Oxford Word Skills، کتاب های Top Notch و مجموعه Grammar in Use مسیر را برای خود هموارتر و حرفه‌‎ای تر سازید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها