یکشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۹
هیئت‌های اندیشه‌ورز علمی و فناوری در استان‌ها تشکیل شود

لرستان - دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هیئت‌های اندیشه‌ورز علمی و فناوری در استان‌ها با محوریت دانشگاه مادر تشکیل شود و مسائل در این هیئت‌ها مطرح، بررسی و راهکارهای مورد نیاز ارائه شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خرم‌آباد، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه روز یکشنبه در نشست با دانشگاهیان دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی شورای سیاست‌گذاری است، عنوان کرد: برنامه‌های وزارتخانه‌ها در این شورا مصوب نمی‌شود چراکه کار این شورا تصدی‌گری ندارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه آیین‌نامه‌ها در وزارتخانه تدوین و در مجلس شورای اسلامی مصوب می‌شود، عنوان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند تسهیل‌گر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد.

خسروپناه با تاکید بر لزوم راه‌اندازی شورای اندیشه‌ورز با حضور نخبگان و مشارکت حداکثری استادان دانشگاه‌ در لرستان افزود: هیات‌های اندیشه‌ورز علمی و فناوری در استان‌ها با محوریت دانشگاه مادر تشکیل شود و مسائل در این هیات مطرح، بررسی و راهکارهای مورد نیاز ارائه شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با پیشنهاد راه‌اندازی هیات‌های اندیشه‌ورز در ۳۱ استان کشور عنوان کرد: الزامی در این حوزه نیست؛ اما برخی دانشگاه‌ها این پیشنهاد را اجرایی کرده‌اند و برخی نیز در حال راه‌اندازی هستند چراکه بیان مسائل و پیشنهادها در تمام دانشگاه‌ها برای تدوین اسناد و تصمیم‌سازی‌ها مهم است.

وی با بیان اینکه باید در راه‌اندازی هیات اندیشه‌ورز از تمام ظرفیت‌ها برای ارتقای استان و کشور استفاده شود عنوان کرد: این کار سبب خواهد شد که بتوان تصمیمات اثرگذاری برای توسعه دانشگاه‌ها و رفع مشکلات استان اتخاذ کرد.

حجت الاسلام خسروپناه افزود: برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه سیستان و بلوچستان بیش از ۱۰۰ کرسی علمی برگزار کرده‌اند و سند دانشگاه اسلامی باید، به منظور تعمیق و آگاهی هر چه بیشتر در کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه‌ها مباحثه و مطرح شود چراکه دانشگاه‌ها امکان همراهی و برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی را دارند.

وی همچنین به لزوم ارائه رشته‌های کاربردی در دانشگاه‌ها تاکید کرد و ادامه داد: رشته‌های دانشگاهی بدون کاربرد باید حذف، رشته‌های مورد نیاز و با استقبال بیشتر ارائه و در این‌باره از حضور نخبگان استفاده شود که اکنون زمینه‌های لازم برای ارائه رشته‌های کاربردی و مورد نیاز ایجاد شده است و باید از این فرصت نهایت استفاده را برد.

وی اظهار کرد: سند دانشگاه اسلامی بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مشترک همچنین مباحث تحول رشته‌ها و آمایش سرزمینی نیز مشترک و دارای چهار بخش فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و مدیریتی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: راه‌حل بخشی از مشکلات آموزش عالی تجمیع دانشگاه‌ها است که متاسفانه برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این موضوع مداخله می‌کنند که در صورت پیگیری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری این مهم در دستور کار قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام  خسروپناه با بیان اینکه ۲ هزار و ۴۶۸ مرکز آموزش عالی در سطح کشور وجود دارد اظهار داشت: برخی دانشگاه‌ها از امکانات مختصر برخوردار هستند درحالی‌که می‌توانند از امکانات دانشگاه‌های همجوار با تجهیزات بیشتری بهره‌مند شوند و دانشجویان از امتیازات مورد نیاز استفاده کنند.

وی همچنین با بیان اینکه ۶ آئین‌نامه ارتقای دانشگاه فرهنگیان مصوب شده است گفت: به‌منظور پیشگیری از مهاجرت نخبگان استان‌ها به مرکز، از روش‌های تشویقی و تعاملات مورد نیاز استفاده و طرح استاد شاگردی در دانشگاه‌ها اجرا شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد:  شورای عالی انقلاب فرهنگی در این دوره با چهار ستاد علم و فناوری، فرهنگی اجتماعی، تعلیم و تربیت و خانواده و زنان به قرارگاه تبدیل شده است که از نخبگان در این ستادها استفاده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها