جمعه ۳۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹
از تشکیل کارگروه اقتباس بین معاونت فرهنگی و فارابی تا اکران اوپنهایمر، آخرین ساخته کریستوفر نولان

در هفته گذشته مطالبی متشکل از گزارش و مصاحبه و یادداشت به مناسبت‌‌های مختلف، در صفحه هنر ایبنا منتشر شد. از رونمایی کتاب نمایشنامه نوزده نود و نُه ایوب آقاخانی تا خبر اکران اوپنهایمر ساخته اقتباسی جدید کریستوفر نولان و خبر تشکیل کارگروه اقتباس بین معاونت فرهنگی و مؤسسه سینمایی فارابی.

در هفته‌ای که گذشت، سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در حوزه‌های مختلفی پوشش خبری و رسانه‌ای داشت که گزارش آن به اختصار بیان می‌شود. در این هفته اخبار اقتباسی در سرویس هنر بیشتر به چشم می‌خورد. در سینمای جهان همه منتظر اکران آخرین ساخته کریستوفر نولان هستند. علاوه‌بر اخبار این گزارش، چند معرفی کتاب درباره هنرهای سنتی، سرود و نحوه فیلم‌نامه‌نویسی منتشر شد.

روایتی از روزهای درگیری جهان با کرونا

ایوب آقاخانی از چهل‌و‌دومین کتابش با عنوان «نوزده‌، نود و نُه» رونمایی کرد. مراسم رونمایی از کتاب «نوزده، نود و نُه؛ درام در نُه صحنه» به قلم ایوب آقاخانی با همکاری دفتر هنر‌های نمایشی حوزه هنری و انتشارات سوره مهر با حضور فرهاد قائمیان و هلیا امامی برگزار شد.
ایوب آقاخانی مطرح کرد که ایده اولیه‌ای که برای نگارش آن بسیار تعلل کردم فقط محوریت هراس داشت. من با محوریت یک هراس ناخوانده در زندگی ما نمایشنامه‌ای را طراحی کردم که به مرزهای جدیدی از نظر ژانر رسید. یک نمایش گروتسک خاصی شد که خیلی هم محورهای داستان‌گویی رئالیستیک را تعقیب نمی‌کند؛ بلکه از نظر خط روایی وام‌دار رئالیسم جدی است.

 

خاطرات مرکز اسناد انقلاب اسلامی می‌تواند الهام‌بخش آثار هنری باشد

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با طرح زمینه‌های همکاری مشترک مرکز اسناد و سازمان رسانه‌ای اوج در حوزه تولیدات هنری گفت: ما خاطرات زیادی از مسئولین، دست‌اندرکاران و فعالان انقلاب ضبط کرده‌ایم که اگر یک هنرمندی بیاید سوژه‌های زیادی می‌تواند پیدا کند و از روی آن سناریونویسی کند. بعد هم کارهای هنری آن را انجام بدهد. فکر می‌کنم زمینه همکاری زیاد است. البته ما بیشتر می‌توانیم مستند تاریخی ارائه بدهیم. ولی بعضی از آن‌ها خیلی زیبا و الهام‌بخش است و می‌تواند برای هنرمندان باانگیزه سوژه‌‎های قابل توجهی را خلق کند. موضوعات خوبی که جامعه هم آن را می‌پسندد و مشتری خوبی خواهد داشت.



در آستانه اکران اوپنهایمر، اعتصاب بازیگران، مراسم افتتاحیه را منحل کرد

یونیورسال پیکچرز فرش قرمز اولین نمایش «اوپنهایمر» ساخته کریستوفر نولان در آمریکا را به‌دلیل اعتصاب انجمن بازیگران لغو کرد. بااین‌حال این فیلم همچنان در زمان تعیین‌شده راهی سینماها می‌شود.
بازیگران «اوپنهایمر» مانند کیلیان مورفی، مت دیمون و امیلی بلانت روی فرش قرمز بریتانیا رفتند اما در نمایش فیلم شرکت نکردند. در این مراسم نولان به حضار اطلاع داد که بازیگرانش نمایش را ترک کردند تا شروع به ساختن تابلوهای اعتصاب کنند. فرش قرمز اولین نمایش حتی یک ساعت زودتر برگزار شد تا اعضای بازیگر بتوانند بدون شکستن اعتصاب، به تبلیغ فیلم بپردازند.
 

حواشی آخرین اثر اقتباسی میازاکی

«جی‌کیدز» توزیع‌کننده آمریکایی، حقوق آخرین فیلم انیمیشن‌ساز ژاپنی، میازاکی هایائو را در آمریکای شمالی به دست آورد و آن را با عنوان «پسر و مرغ‌ ماهی‌خوار» اکران خواهد کرد.

این فیلم که انتظار زیادی برای اکران آن در سراسر جهان وجود دارد، از روز جمعه با نام «چطور زندگی می‌کنی؟» در سینماهای ژاپن اکران شد.
تاکنون گفته شده این فیلم براساس کتاب کودکان و نوجوانان نوشته جنزابورو یوشینو در سال ۱۹۳۷ با عنوان «چطور زندگی می‌کنی؟» ساخته شده و داستان پسری ۱۵ساله را تصویر می‌کند که در سفری برای کشف رشد معنوی، فقر و معنای زندگی با کمک عمویش تلاش می‌کند. «جی‌کیدز» اما گفته است این فیلم داستانی اوریجینال به نویسندگی و کارگردانی میازاکی است.
 

کتاب «متد هندسه بازیگری» درک بهتری برای ساختن نقش به هنرمند می‌دهد

مراسم رونمایی از مجموعه چهارجلدی «متد هندسه بازیگری» تألیف داریوش موحد، پژوهشگر و مدرس بازیگری، با حضور هنرمندانی همچون محمدحسین لطیفی، مسعود آب‌پرور، علیرضا نجف‌زاده، شهین تسلیمی، فرهاد قائمیان، عبد عبدی‌نسب، مهدیه اعرابی، مجید صالحی، رحیم نوروزی، یاسر فقیهی‌، کاوه ایمانی و گیتی خامنه برگزار شد.

موحد درباره این کتاب گفت: نکاتی که در این کتاب آمده برگرفته از تجربه بیش از سه دهه فعالیت حرفه‌ای این‌جانب در عرصه‌های مختلف هنر نمایشی، فیلم‌سازی، تدریس است و با پشتوانه کنکاش، تحقیق و مطالعه فراوان از منابع معتبر جمعی از بزرگان و استادان بین‌المللی این رشته، بر آن شدم تا داشته‌های علمی و تجربی خود را  با عنوان «متد هندسه بازیگری» برای علاقه‌مندان این هنر ارائه کنم تا خواننده بتواند درک بهتری در مسیر بازیگری و ساختن نقش داشته باشد.


انجمن سینمای جوانان «صوراحیل»، روایتی اقتباسی از اسماعیل عظیمی را به مرحله پس‌تولید رساند. فیلم کوتاه «صوراحیل»، تازه‌ترین ساخته اسماعیل عظیمی، در ژانر ملودرام اجتماعی و با اقتباسی آزاد از داستان کوتاه «صوراحیل» نوشته مهدی شریفی مراحل تولید خود را پشت سر گذاشت.





 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها