پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۹
دنیا خاطرات جنگ‌ را زنده نگه می‌دارد/ کتاب‌هایی همچون زندگینامه اسماعیل فرجوانی ارزش دفاع مقدس را نشان می‌دهد

خوزستان - پژوهشگر دفاع مقدس گفت: تمام دنیا خاطرات جنگ‌ و سربازان خود را زنده نگه می‌دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دراهواز، مرتضی سرهنگی عصر پنجشنبه در آئین رونمایی از کتاب «بی‌آرام» روایت زندگی‌ سردار شهید اسماعیل فرجوانی  در تالار شهرک نفت اهواز  با بیان اینکه دنیا خاطرات جنگ‌ و  سربازان خود را زنده نگه می‌دارد، عنوان‌کرد: نمونه‌های آن را می‌توانیم در ادبیات روس‌ها، آلمانی‌ها و بوسنی‌ها مشاهده کنیم.

این پژوهشگر دفاع مقدس افزود: کتاب‌های نوشته شده پیرامون جنگ قیمت تمام شده جنگ را درمی‌آورد اما برای ما هنوز قیمت تمام شده جنگ درنیامده است و نمی‌دانیم قیمت تمام شده جنگ برای ما چقدر است مگر آنکه کتاب‌هایی همچون زندگینامه اسماعیل فرجوانی این را به ما بگوید.
 
 سرهنگی افزود: باید درباره شهدا و رزمندگان ببینیم و بخوانیم تا بدانیم چه کسانی به خاطر ما چه اتفاقاتی را تحمل کردند و چه رنج‌هایی را به جان خریدند. ما به این افراد بدهکار هستیم.
 
وی با بیان اینکه  ادبیات قیمت را برای ما تعیین می‌کند، اظهار کرد: ادبیات به ما می‌گوید با کشوری که به این نقطه رسیده چه رفتاری داشته‌ باشیم چراکه دشمنان ما آنچه توانستند کردند و آنچه نکردند قطعا نتوانستند انجام بدهند.
 
در این آیین هم‌رزم شهید حاج اسماعیل فرجوانی وجود حاج اسماعیل را به شمعی تشبیه کرد که نور وجودی او همچنان می‌تابد و اثر او هیچ گاه پاک نخواهد شد.
 

محسن پویا که از دوستان و نزدیکان شهید فرجوانی به شمار می‌رود با ذکر خاطراتی از این شهید گرانقدر اظهار کرد: هر گاه می‌خواستیم به عرصه خطر پا بگذاریم حاج اسماعیل از ما جلوتر بود و می‌گفت اگر قرار است وارد میدان سختی بشویم من نوک پیکان این خطر خواهم ایستاد.
 
این رزمنده دفاع مقدس، شهید فرجوانی را شخصیتی با تفکر ایثار می‌دانست که بنا بر سخن شهید حاج قاسم سلیمانی پیش از آنکه به شهادت برسد ،شهید شده بود.
 
وی ضمن ابراز خرسندی از چاپ و انتشار کتاب «ناآرام»آن را فرصتی برای معرفی ایثار و شهادت طلبی جوانان آن روزگار عنوان کرد.
 
در ادامه مادر شهید فرجوانی خطاب به فرزند شهیدش گفت: اسماعلیم امروز دوستان تو دور هم جمع شده اند اما من تو را ندارم فرزند عزیزم به من بگو که از دوری تو چه کنم.
 
عصمت احمدیان در ادامه به آسیب‌هایی که خانواده‌اش در هشت سال دفاع مقدس دیده‌اند و رنج‌هایی که در همه این سال‌ بر این خانواده رفته است، اشاره کرد.

فاطمه بهبودی، مولف کتاب«بی‌آرام» نیز ضمن شرح فرآیند نگارش کتاب از علاقه خود به این سبک ادبی گفت و برش‌هایی از کتاب را خوانش کرد.
 
 کتاب بی‌آرام در برگیرنده ۱۳روایت از ۹ راوی است که به قلم فاطمه بهبودی به چاپ رسیده است. بهبودی در این کتاب از شهید اسماعیل فرجوانی به عنوان مروارید اروند یاد کرده است.
 
در پایان این نشست، کتاب «بی آرام» بادستان مادر شهید رونمایی شد.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها