پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸
دیار فرهنگ‎ها و ادبیات میزبان هفتمین جشنواره ملی داستان کوتاه بلقیس

خراسان شمالی- دبیر هفتمین جشنواره ملی داستان کوتاه بلقیس گفت: اسفراین دیار سپهرآئین کهن، مهد شاعران و ادیبان، میزبان هفتمین جشنواره ملی داستان کوتاه بلقیس است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): دیار اسفراین، همواره مردمانی فرهنگ‌دوست و هنرپروری را در دامان خود پرورش داده و خاستگاه شاعران، نویسندگان و مشاهیر بنامی بوده است. 
 
شاعرانی چون شیخ عزالدین حسن اوغلوی اسفراینی، فرید احول، آذری اسفراینی، امیر همایون، اسماعیل سالکی، عبدالله طیبی، غلامرضا ادریسیان، فریبا شرافتی‌نژاد و نویسندگانی چون سعدالدین اسفراینی، عصام‌الدین اسفراینی، ملا عصام عبدالملک اسفراینی، ابوالمظفر اسفراینی، صدرالدین اسفراینی و… از مشاهیر تاریخ اسفراین هستند.
 
 فقهایی چون شیخ نورالدین علی لالا، ابواسحاق اسفراینی، ابومنصور بغدادی، ابوالعباس اسفراینی وزیر دربارسامانی و… از دیگر مردان دین و سیاست این خطه بوده‌اند.
 
اسفراین به‌خاطر قدمت و پیشینه‌ کهنش فرهنگی غنی دارد. اسفراین جایگاه رجال معروف و موطن و مولد بزرگان علم و ادب بوده است. بسیاری از علما و دانشمندان در این سرزمین به دنیا آمده و پرورش یافته اند.
 
از شاعران بنام و معروف معاصر میتوان به محمود اکرامی فرد و مرحوم استاد احمد شاهد که بیش از ۱۰۲ هزار بیت سروده است؛ اشاره کرد.
 
دیگری بابا همايونفر متخلص به «رفيع» از شاعران و انديشمندان اسفراين است. وي از علاقه‌مندان به زبان و ادبيات فارسي است، طبعي روان و ظريف‌انديش دارد.
 
در این رهگذر اسفراین قرار است میزبان جشنواره داستان کوتاه نیز باشد.

علی شیرازی دبیر هفتمین جشنواره ملی داستان کوتاه بلقیس در گفت و گو با خبرنگار ایبنا در خصوص جشنواره داستان کوتاه بلقیس گفت: برنامه برگزاری هفتمین جشنواره ملی داستان کوتاه بلقیس تقریبا سال ۱۴۰۱ شروع شد؛ اما رسماً از ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ به فکر برگزاری رسمی جشنواره افتادیم و فراخوان این جشنواره را برای عموم نویسندگان کشور ارسال کردیم.
 
وی بیان کرد: جشنواره طبق برنامه‌ریزی اولیه قرار بود تا ۲۰ خرداد ماه زمان ارسال آثار باشد اما به درخواست عده زیادی از نویسندگان اقصی نقاط کشور تا ۳۰خرداد تمدید کردیم.
 
دبیر هفتمین جشنواره ملی داستان کوتاه بلقیس ادامه داد: ۴۲۵ اثر به جشنواره ارسال شد از این تعداد ۹ اثر خارج از زمان ارائه شده بود که متاسفانه داوری نشد. در مجموع ۴۱۵ اثر برای داوران ارسال شد که از این تعداد ۱ اثر هم در قالب داستان کوتاه نبود و از دور رقابت ها حذف شد.

شیرازی  عنوان کرد: طبق فراخوان انجام شده موضوعات ایثار و شهادت، حجاب و عفاف، سبک زندگی ایرانی اسلامی و موضوع آزاد عناوینی بود که نویسندگان می‌توانستند در این چهارچوب ها داستان بنویسند و برای ما ارسال کنند.
 
وی با اشاره به اینکه جشنواره در سه بخش برگزار خواهد شد، گفت: بخش استانی که از دور اول جشنواره وجود داشت و مختص نویسندگان استان خراسان شمالی است؛ و بخش ملی و بخش نو قلم هم ویژه خراسان شمالی است.
 
شیرازی اضافه کرد: نویسندگان اجازه نداشتند داستانی هایی را که در جشنواره‌های دیگری که حائز رتبه شده‌اند برای این جشنواره به دبیرخانه ارسال کنند.که در صورت ارسال در هر مرحله از داوری حذف می‌شد.
 
 
دبیر هفتمین جشنواره ملی داستان کوتاه بلقیس با اشاره به اینکه جشنواره در سه بخش برگزار خواهد شد، بیان کرد: بخش استانی که از دور اول جشنواره وجود داشت و مختص نویسندگان استان خراسان شمالی است؛ بخش ملی و بخش نو قلم هم ویژه خراسان شمالی است. ما توانستیم نویسندگان استان رو در هر دو بخش ملی و استانی با توجه به قوانین جشنواره شرکت بدهیم. 

وی ادامه داد: نویسندگان استان خراسان شمالی می‌توانستند در بخش های استانی با رویکردهای بومی محلی و داستان‌هایی از این دست ۵ اثر ارسال کنند و۳ اثر هم در بخش ملی با موضوعات از قبل تعیین شده ارسال کنند.

وی گفت: جشنواره  از بعدازظهر جمعه ۲۳ تیرماه ، دبیرخانه جشنواره رسماً پذیرای مهمانان جشنواره خواهد بود و با هماهنگی های که با دانشگاه علوم پزشکی استان صورت گرفته است مهمانان ارجمند در سوییت های روستای گردشگری روئین اقامت خواهند گرفت.
 
شیرازی با اشاره به برنامه‌های جنبی جشنواره گفت: برنامه ریزی برای برگزاری یک شب داستانی به همراه نویسندگان برگزیده و داوران و همچنین کارگاه‌های عمومی داستان نویسی انجام شده است.
 
 
دبیر هفتمین جشنواره ملی داستان کوتاه بلقیس با اشاره به داوران این برنامه نیز گفت: در این دوره ۶ نفر از عزیزان کار بلد و صاحب نظر به عنوان داور، داستان‌ها در دو مرحله داوری کردند. در مرحله اول حسن گلچین، علیرضا بیدی و تیمور غلامی که از سرآمدان حوزه ادبیات داستانی هستند؛ آثار ارسالی استان‌ها را بررسی کردند.
 
 وی اضافه کرد: از دل داستان‌های رسیده به دبیرخانه تعدادی به مرحله دوم بخش کشوری راه یافتند که در آن بخش بلقیس سلیمانی، علیرضا محمودی ایران مهر و مجتبی هژبری که در داستان کوتاه تبحر دارند؛ آثار بخش کشوری را داوری کردند.
 
شیرازی با اشاره به اهداف برنامه نیز گفت: یکی از اصلی ترین اهداف برگزاری این جشنواره شناسایی استعدادها و کشف نویسندگانی که در استان وجود دارند؛ است. اختتامیه هفتمین جشنواره ملی داستان کوتاه بلقیس عصر شنبه ۲۴ تیرماه با حضور مسئولان و هنرمندان کشوری، استانی و شهرستانی و عموم مردم ساعت ۵ در سالن سینما نسیم اسفراین برگزار خواهد شد.

به گزارش ایبنا، جوایز برای سه گروه به این شکل تعریف شده که در بخش نوقلم که در دو گروه سنی کودک و نوجوان برگزار می‌شود؛ به نفرات اول دوم و سوم هر گروه به ترتیب  تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۱۰ و ۱۲ میلیون ریال،به نفردوم تندیس لوح تقدیر و مبلغ ۷ و ۹ میلیون ریال  و به نفر سوم تندیس جشنواره لوح تقدیر و مبلغ ۵ و ۷ میلیون ریال به عنوان جوایز نقدی اهدا می‌شود.
 
در بخش استانی از ۷ برگزیده تقدیر خواهد شد.
نفر اول تندیس جشنواره، لوح تقدیر مبلغ ۳۰ میلیون ریال، 
نفر دوم تندیس جشنواره، لوح تقدیر مبلغ ۲۵ میلیون ریال
نفر سوم تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۲۰ میلیون ریال 
و نفرات چهارم تا هفتم به ترتیب لوح تقدیر و مبالغ ۱۵، ۱۰، ۷ و ۵ میلیون ریال تقدیم خواهد شد. 
 
در بخش کشوری نویسندگان برگزیده:
نفر اول تندیس و لوح تقدیر و مبلغ ۶۰ میلیون ریال 
نفر دوم تندیس و لوح تقدیر و مبلغ ۵۰ میلیون ریال 
 
نفر سوم تندیس و لوح تقدیر و مبلغ ۴۰ میلیون ریال جوایز نقدی تقدیم خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها