پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
اختصاص 10 میلیارد ریال به کتابخانه های عمومی بیجار/ حضور محمدرضا شمس در جمع کودکان سنندج

کردستان- بسته خبری کردستان در این هفته به برگزاری نشست صمیمی کودکان سنندجی با محمدرضا شمس، سی و نهمین جلسه انجمن نویسندگان نوجوان استان، دومین نشست هم اندیشی هنر و ادبیات کودک و نوجوان، استاندار کردستان در جمع کودکان و فراخوان مسابقه کتابخوانی غدیر می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سنندج، همزمان با روز قلم محمدرضا شمش نویسنده برجسته کشور میهمان کودکان و نوجوانان سنندجی بود و در نشست صمیمی به نقد و بررسی آثار خود و اعضا پرداخت.

محمدرضا شمس در این نشست که با حضور بیش از 150 کودک و نوجوان سنندجی در مرکز شماره 4 کانون سنندج برگزار شد، در سخنانی اظهار کرد: ما و شما باید خیلی بیشتر از این‌ها با هم تعامل داشته باشیم. چون این تعامل و همدلی و همراهی دو طرفه ما بزرگترین راهی است که در پیشرفت هر دو طرف ما نقش دارد. ما به عنوان نویسنده از نظرات شما که مخاطبان کارهایمان هستید بهره می‌گیریم و می‌نویسیم و در نتیجه شما هم منابع مطالعاتی مناسب با ذوق و اندیشه خودتان خواهید داشت.
 
برگزاری سی و نهمین جلسه انجمن نویسندگان نوجوان استان کردستان

سی و نهمین جلسه انجمن نویسندگان نوجوان استان کردستان با حضور نویسنده برجسته کشور چهارشنبه 14 تیرماه در مرکز شماره 4 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سنندج برگزار شد.

محمدرضا شمس در این جلسه با اشاره به نکات کلیدی در نوشتن داستان از جمله عدم تعادل و یافتن سوژه‌هایی که قابلیت داستانی دارند، گفت: در اطراف شما و در اتفاقات در پدیده‌ها سوژه‌های زیادی برای نوشتن وجود دارد فقط کافی است آنهایی را که می‌توانند به یک داستان تبدیل شوند را دستچین کنید. برای شروع به تجربه‌های شخصی خودتان سری بزنید. از اتفاق‌هایی که آن‌ها را درک کرده‌اید؛ شروع کنید.

وی به تعداد دیگری از علاقمندان به نویسندگی که به تازگی به جمع انجمن‌های تخصصی ملحق شده‌اند گفت: نترسید، اعتماد به نفس داشته باشید، شهامت و شجاعت داشته باشید و بنویسید و اگر نقد شدید فقط و فقط تلاشتان را بیشتر کنید و بعد از شنیدن نقد دیگران، دست به کار شوید و خودتان کارتان را ویرایش کنید حتی اگر بارها و بارها این روند تکرار شود.
 
دومین نشست هم اندیشی هنر و ادبیات کودک و نوجوان کردستان برگزار شد

محمدرضا شمس شاعر برجسته کشور در دومین نشست هم اندیشی هنر و ادبیات کودک و نوجوان کردستان گفت: باید سعی کنیم تخیل بچه ها را پرورش دهیم، همانطور که هم گفته‌اند چرخه تخیل از چرخه علم سنگین تر است. تخیل بسیار مهم است و من می‌خواهم با تخیل و فانتزی طول عمر دنیای کودکی را بیشتر کنم. ادبیات کودک از نظر من یعنی کودک، شیطنت، بازیگوشی، قهر و آشتی‌های صادقانه، جملات کوتاه و آهنگین.

وی افزود: عدم جسارت باعث تکرار در آثار ماست. اگر در نوشتن آثار جسارت داشته باشید و دنیا را از نگاه کودک و نوجوان ببینید، موفق می شوید. برای ما علاوه بر سرگرم کردن، باید لذت بردن کودکان هم مهم باشد و چشاندن لذت خواندن به بچه ها از وظائف خود در نویسندگی بدانیم.

نویسنده هادی و هدی در مورد سفر به استان کردستان گفت: اولین باری هست که به استان کردستان سفر می کنم و در روزهایی که مهربانی گم شده من در شهر زیبای سنندج با آن روبه‌رو شدم.
 
سنندج میزبان دومین مهرواره از اندیشه تا قلم

همزمان با روز ادبیات کودک و نوجوان دومین مهرواره از اندیشه تا قلم با حضور حضور دکتر زارعی کوشا استاندار کردستان، سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، شهردار سنندج، معاون فرهنگی شهرداری سنندج، معاون پرورشی آموزش و پرورش استان، معاون فرهنگی ارشاد اسلامی استان، شاعران و نویسندگان بومی استان و دیگر مسئولان فرهنگی استان در مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سنندج برگزار شد.

مدیر کل کانون استان کردستان در این مهرواره اظهار کرد: مهرواره از اندیشه تا قلم در جهت نهادینه سازی ادبیات برای کودکان و نوجوانان در بازده زمانی روز قلم تا روز ادبیات کودک و نوجوان به طور همزمان در مراکز فرهنگی هنری استان پیش بینی و اجرا شد.

حمیدرضا گوهری افزود: معرفی این دو مناسبت در قالب برگزاری برنامه‌های ویژه با دعوت از شاعران و نویسندگان برجسته کشوری، بومی و محلی و معرفی چهره‌های برتر ادبیات کودک و نوجوان از جمله مهدی آذریزدی و قرائت آثار اعضا و نقد و بررسی کتاب بوده است.

وی اضافه کرد: این برنامه‌ها همچنین در راستای تجلیل و تکریم از چهره‌های برجسته فرهنگی و هنری و به منظور ارتقای آگاهی کودکان و نوجوانان با محوریت قرار دادن ادبیات معاصر و کهن برگزار شده است.

استاندار کردستان در جمع کودکان سنندجی

استاندار کردستان و جمعی از دیگر مسئولان فرهنگی استان همزمان با 18 تیر ماه روز ادبیات کودک و نوجوان مهمان کودکان و نوجوانان در مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شدند.

اسماعیل زراعی کوشا ضمن حضور در کارگاه‌های نقاشی، عروسک نمدی، سفالگری، ادبی و انیمیشن سازی با کودکان و نوجوانان شرکت کننده در کارگاه کفت و گو کرد.

شاهنامه خوانی و نقالی عضو کودک از فعالیت‌های اجرا شده بود که با محتوای وطن دوستی و حب به مرز و بوم مورد تشویق و تقدیر ویژه استاندار قرار گرفت.

اجرای دهل نوازی، تنبک نوازی، سرود، قصه گویی، مسابقه کتابخوانی و پخش کلیپ از جمله دیگر برنامه‌های این دیدار بود و  نظر به اینکه کلیه فعالیت‌ها توسط اعضا کودک و نوجوان مراکز فرهنگی هنری سنندج برگزار شد، توسط استاندار کردستان با اهدای جوایز ویژه مورد تقدیر قرار گرفت.
 
اعلام فراخوان مسابقه کتابخوانی «خطبه غدیر» در بین بچه های مسجدی کردستان

مسابقه کتابخوانی «خطبه غدیر» ویژه اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به مناسبت فرا رسیدن دهه امامت و ولایت برگزار می‌شود.
 
مسابقه کتابخوانی «خطبه غدیر» از دوازدهم تیر تا 31 تیر برگزار می شود و علاقمندان باید متن فارسی خطبه غدیر را خوانش کنند. به این منظور می توانند به سامانه بچه های مسجد به نشانی bachehayemasjed.ir مراجعه کنند. 
 
اختصاص 10 میلیارد ریال به کتابخانه‌های عمومی شهرستان بیجار

نماینده مردم شهرستان بیجار در مجلس شورای اسلامی در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی بیجار اظهار کرد: از 30 میلیارد ریال بودجه مصوب شده برای بخش فرهنگ شهرستان، 10 میلیارد ریال به کتابخانه‌های عمومی اختصاص یافته است.

علیرضا زندیان گفت: بدون شک با تخصیص این میزان اعتبار به کتابخانه‌های عمومی، شاهد رفع مشکلات موجود و توسعه و تجهیز آن خواهیم بود.

وی با بیان اینکه وضعیت کتابخانه‌های عمومی شهرستان از لحاظ سخت افزاری مطلوب نیست، افزود: در این راستا و طی یک ماه گذشته جلسه ویژه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص وضعیت فرهنگی شهرستان و به ویژه کتابخانه‌های عمومی برگزار شد که قطعا نتایج مثبتی در آینده برای شهرستان به ارمغان خواهد آورد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها