چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۴
سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس از هیچ کمکی برای اقتباس دریغ نمی‌کند/ «حوض خون» یک روایت سینمایی کامل و آماده اقتباس است

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس گفت: در بخش اعظمی از کتاب‌های دفاع مقدس به بانوان پرداخته شده است. عموماً نویسندگان یا سوژه‌ها بانوان هستند. این کتاب‌ها می‌توانند سوژه‌های خوبی برای اقتباس باشند. ما از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنیم تا از این سوژه‌ها استفاده شود و این خاطرات و روایات بیشتر به مردم معرفی شوند.

عباس بایرامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با اشاره به آغاز جشنواره حوا گفت: در کشور قریب به ۲۹هزار کتاب دفاع مقدس وجود دارد و این کتاب‌ها از خاطرات و زندگی‌پژوهی رزمندگان و فرماندهان و مردم عزیز است که در دفاع نقش داشتند. همچنین خاطرات یا سوژه‌ها از همسران، مادران و دختران شهدا روایت شده است.

بایرامی گفت: معتقدیم برای فیلم‌نامه‌نویسی خوب، از این سوژه‌ها می‌توان استفاده کرد و برجستگی نقش بانوان در دفاع مقدس و جبهه مقاومت را به فیلم‌های کوتاه، بلند یا مستند تبدیل کرد که بسیار ارزشمند است. امیدوارم جشنواره فیلم حوا کتاب و ادبیات را مبنای کار قرار دهد و کارهای اقتباسی زیادی را پذیرا باشد.

وی افزود: کتاب «حوض خون» که مورد عنایت رهبر معظم انقلاب هم قرار گرفته است نقش بانوان ایثار‌گر اندیمشکی را نشان می‌دهد. آن‌ها با استفاده از یک حوض رخت‌شویی ایجاد کرده بودند و به رزمندگان کمک‌رسانی می‌کردند. معتقدم این مورد خودش یک سوژه بکر و ناب برای تبدیل شدن به فیلم و به تصویر کشیدن جنگ از زاویه‌ای دیگر است. به‌عنوان مثالی دیگر، ما بانویی داریم در مریوان که در طول همه سال‌های جنگ پشتیبان رزمندگان بودند. متأسفانه به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه‌ محل زندگی این بانو نشد که از زبان خودش خاطراتش را ثبت کنیم اما در حال ثبت خاطراتش از اطرافیان او هستیم. این سوژه‌ها می‌توانند بسیار سوژه‌های جذابی برای فیلم‌نامه‌نویسی و ساخت فیلم باشد.

بایرامی افزود: همچنین بانوان اندیشمندی که در جنگ، اندیشه‌ آن‌ها به کار آمد؛ مانند پزشکانی که در جنگ بودند یا شیمی‌دان‌هایی که در بحث پادزهر به رزمندگان کمک می‌کردند. از این دست سوژه‌ها برای فیلم‌نامه‌ها بسیار زیاد است.
 
وی عنوان کرد: در جشنواره بین‌المللی حوا که در پیش رو داریم قدم خوبی برای ارج نهادن به بانوان برداشته شده است و امیدوارم انگیزه‌ای برای فیلم‌سازان، تهیه‌کنندگان و اهالی فیلم و سینما ایجاد کند که بیشتر به این موضوع بپردازند تا از این زاویه دوربین بتوانند این داستان‌ها را روایت کنند.
 
بایرامی در پایان تصریح کرد: ما در ژانر داستانی بهترین کتاب سال دفاع مقدس را داریم و برای اینکه این کتاب‌ها به کمک سینما خوب به جامعه نشان داده شود، ما از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنیم. چرا‌که باید از این سوژه‌ها استفاده شود و این خاطرات و روایات بیشتر به مردم معرفی شوند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها