پنجشنبه ۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲
آیین سالگرد دکتر شریعتی تا راهیابی فیلم‌ساز مشهدی به جشنواره اسپانیا

خراسان‌رضوی - بسته خبری این هفته استان خراسان رضوی با 8 خبر متنوع فرهنگی، ادبی و کتابی از مشهد و شهرستان‌های خراسان رضوی تهیه شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در مشهد، بسته خبری این هفته استان خراسان رضوی با 8 خبر متنوع فرهنگی، ادبی و کتابی از برگزاری نمایشگاه، نقد و بررسی آثار نویسندگان و مسابقات فرهنگی در مشهد و شهرستان‌های خراسان رضوی تهیه شده است. 
  
 برگزاری نمایشگاه صنایع خلاق فرهنگی در مشهد

در حاشیه نشست شورای برنامه ریزی خراسان رضوی، نمایشگاه صنایع خلاق فرهنگی با هدف آشنایی مدیران با ظرفیت ها و توانمندی‌های فعالان این عرصه، در محل استانداری خراسان‌رضوی برپا شد.

جلسه این هفته شورای برنامه ریزی استان خراسان رضوی، با تفاوت‌هایی نسبت به جلسات گذشته برگزار شد و مدیران استان پیش از ورود به جلسه، با جمعی از فعالان تولید صنایع فرهنگی مواجه می‌شدند که در قالب برگزاری یک نمایشگاه، بخشی از توانمندی‌های خود در عرصه تولید و ارائه محصولات و صنایع فرهنگی را معرفی و ارائه می‌کردند.


 
درگذشت هنرمند پیشکسوت موسیقی مقامی خراسان

استاد «علی‌اکبر دلنواز» هنرمند پیشکسوت شهرستان تربت‌جام عرصه موسیقی مقامی و آئینی استان خراسان رضوی پس از سال‌ها تلاش و فعالیت و کسب مقام‌های برتر در جشنواره‌های ملی و بین المللی در سن 68 سالگی براثر ایست قلبی به دیار باقی شتافت.

علی اکبر دلنواز در سال 1334 در تربت جام متولد شد، موسیقی را نزد استاد برات دلپذیر آموخته بود و وی از اعضای صندوق اعتباری هنر بود که پس از سال‌ها تلاش و فعالیت و کسب مقام‌های برتر در جشنواره‌های ملی سر به دیده تراب نهاد؛ پیکر این هنرمند پیشکسوت در قطعه هنرمندان بهشت نبی شهرستان تربت جام به خاک سپرده شد.


 
نقد و بررسی آثار نویسندگان تایبادی

جلسه انجمن ادبیات داستانی میعاد تایباد با حضور حمید رضا محدثی برگزار شد.

در این مراسم ، با حضور حمیدرضا محدثی رئیس انجمن ادبیات داستانی میعاد، ادب دوستان و اعضای این انجمن برگزار شد، نویسندگان ، جدیدترین نوشته‌های داستان کوتاه خود را بر اساس موضوع ارائه شده، قرائت کردند و داستان ها مورد نقد و بررسی قرار گرفت.این جلسات، هر هفته عصر روزهای سه شنبه در محل مجتمع فرهنگی هنری مفاخر شهرستان تایباد برگزار می‌شود.


 
آیین سالگرد دکتر شریعتی در زادگاهش

آیین چهل و ششمین سالگرد درگذشت دکتر علی شریعتی، در زادگاهش روستای «مَزینان» از توابع شهرستان داورزن، برگزار شد.

در این آیین که با حضور احسان شریعتی، فرزند دکتر شریعتی و امام جمعه موقت داورزن در روستای مزینان برپا شد، شماری از استادان دانشگاه و دانشجویان، مسئولان شهرستان و اهالی روستای زادگاه دکتر شریعتی، حضور داشتند که قرائت قرآن و اجرای برخی برنامه های فرهنگی، از مراسم گرامیداشت این اندیشمند بزرگ بود.


 
راه‌یابی فیلم نارنجی به جشنواره ایسلانتیای اسپانیا

فیلم کوتاه «نارنجی» به کارگردانی ارمیا ربانی؛ فارغ‌التحصیل فیلم‌سازی از انجمن سینمای جوانان ایران و هنرستان هنرهای زیبای پسران مشهد، به جشنواره ایسلانتیای اسپانیا راه یافت. ارمیا ربانی متولد ۱۳۸۲ و فیلم کوتاه «نارنجی»، اولین تجربه او در مقام کارگردانی است. ربانی فارغ‌التحصیل فیلم‌سازی از انجمن سینمای جوانان ایران و هنرستان هنرهای زیباست.

جشنواره بین‌المللی فیلم ایسلانتیا (Islantilla Cinefórum Film Festival) تابستان هر سال در شهر ایسلانتیا برگزار می‌شود و در آن طیف وسیعی از آثار کوتاه و بلند سینمایی به رقابت می‌پردازند. شانزدهمین دوره این جشنواره، دوم جولای (۱۱ تیرماه ۱۴۰۲) آغاز به کار خواهد کرد و نمایش و رقابت بین صد فیلم کوتاه تا ماه آگوست ادامه خواهد یافت.


 
رونمایی از نسخه خطی سفرنامه ابن فضلان با قدمت بیش از 900 سال

سه شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی ، نسخه خطی سفرنامه ابن فضلان با قدمت بیش از 900 سال موجود در مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی رضوی رونمایی شد.

در حال حاضر تعداد 120 نسخه خطی در موضوع جغرافیا همانند نزهه القلوب حمد الله مستوفی، معجم البلدان یاقوت حموی، اخبارالبلدان ابن فقیه و سفرنامه ابن فضلان در این کتابخانه وجود دارد. احمد بن فضلان بن عباس دارای سفرنامه ای ارزشمند در تاریخ بلاد ترک، خزر، روس و صقالبه است.


 
مرحله نهایی هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان کشور
 
مرحله نهایی هشتمین دوره مسابقات قرآن،عترت و نماز فرهنگیان کشور، از تاریخ 30 خردادماه تا یکم تیرماه در جوار حرم مطهر رضوی با رقابت 150 نفر از فرهنگیان سراسر کشور در رشته‌های قرائت و حفظ 10 جزء و حفظ کل  قرآن کریم، نهج البلاغه و روش تدریس احکام در دو گروه خواهران و برادران برگزار می‌شود.
 
740 منطقه آموزش و پرورش در دهه فجر 1401، مسابقات خود را با حضور 108 هزار نفر، برگزار و نفرات اول این مسابقات به مرحله استانی راه پیدا کردند و مسابقات مرحله استانی نیز هفته بزرگداشت مقام معلم برگزار شد و نفرات برتر که تعدادشان به 320 نفر می‌رسد به مرحله کشوری راه یافتند و از این تعداد حدود 160 نفر در بخش آقایان و 160 نفر در بخش بانوان حضور داشتند. شرکت‌کنندگان مرحله مقدماتی کشوری آثار خود را در سه رشته قرائت، نهج‌البلاغه و روش تدریس احکام به وزارتخانه ارسال کردند و همچنین متسابقان رشته‌های حفظ 10 جزء و حفظ کل نیز در ارتباط زنده و برخط با داوران، کار‌های خود را ارائه کردند و در نهایت از بین این 320 نفر حدود 150 نفر به مرحله نهایی راه یافتند.
 


نشست هم اندیشی والدین کودکان ناشنوا و کم شنوا در مشهد
 
 در راستای بهینه سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان ناشنوا و کم شنوا نشست هم اندیشی والدین کودکان و نوجوانان در کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد برگزار شد.
 
شرکت مستمر در کلاسهای گفتار درمانی کودکان ناشنوا، قرار دادن آنها در جمع همسالان با هدف اجتماعی شدن و یادگیری مهارت های ارتباطی، آموختن موسیقی و نواختن یکی از انواع سازهای زهی نظیر تار و سنتور برای تقویت تربیت شنوایی کودک، تشویق کودک برای حضور در انواع کلاس های آموزشی هنری نظیر سفالگری، نقاشی و قصه گویی خلاق از جمله فعالیت های پیشنهادی برای پرکردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان ناشنوا و کم شنوا بود که توسط والدین مطرح شد. در پایان مسابقه نقاشی و اهدای بسته فرهنگی به کودکان حاضر در جلسه نیز انجام شد.




 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها