شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
کتاب حمام مشوق خوبی برای ایجاد انگیزه کتابخوانی در بچه‌هاست

تهمینه کرمانی، مدیرمسئول انتشارات پیام مشرق درباره هدف تولید کتاب حمام گفت: کودک باید بتواند کتاب را در دست بگیرد، آن را ورق بزند و با کتاب فیزیکی آشنا شود. این کتاب‌ها مشوق خوبی برای ایجاد انگیزه در بچه‌هاست که وقتی بزرگ‌تر می‌شوند هیجان و انگیزه بیشتری برای کتاب و کتابخوانی داشته باشند.

تهمینه کرمانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره جنس و حالت کتاب‌های حمام گفت: کتاب‌های حمام، کتاب‌های مشمایی‌ای هستند که قابلیت شست‌وشو دارند. روی هر صفحه آن تصاویر نقش بسته است و این‌ها پِرِس می‌شوند و داخل آنها هم با ابر پُر می‌شود؛ به این دلیل قابلیت جمع شدن و باز شدن را هم دارند؛ یعنی اگر کودک آن را مچاله کند اتفاقی نمی‌افتد. همچنین اگر کودک آن را در دهان بگذارد یا از دستش بیفتد هم مشکلی ایجاد نمی‌شود؛ چرا که می‌توان آنها را شست.
 
وی درباره گروه سنی مخاطب این آثار و نوع تصاویر کتاب‌ها بیان کرد: کتاب حمام معمولا برای بچه‌های زیر دو سال –از شش‌ماه تا دو سال- تولید می‌شود و بیشتر ارتباط کودک با تصویر این کتاب‌ها مهم است. غالبا در تولید این کتاب‌ها از تصویرهای درشت و رنگ‌های شاد استفاده می‌شود.

مدیرمسئول انتشارات پیام مشرق درباره حجم متن در کتاب‌های حمام عنوان کرد: متن در کتاب حمام معمولا خیلی کوتاه است و حتی گاهی می‌توان متنی هم نگذاشت؛ چون مهم‌ترین نکته که در این کتاب‌ها باید لحاظ شود، ارتباط کودک با تصویر کتاب است. استاندارد تعداد صفحات کتاب‌های حمام نیز معمولا هشت صفحه است؛ یعنی با تصویر روی جلد و پشت جلد کلا هشت صفحه می‌شود. همین‌که شکل کتاب داشته باشد و کودک بتواند ورق بزند و تصاویر را ببیند کافی است؛ چون داخل هر صفحه را با ابر پُر می‌کنیم، بیشتر از هشت صفحه حجیم می‌شود. کتاب‌های حمام از نظر وزن هم بسیار سبک هستند.
وی درباره اهداف تولید کتاب حمام برای کودکان زیر دو سال گفت: کودک باید بتواند کتاب را در دست بگیرد، آن را ورق بزند و با کتاب فیزیکی آشنا شود. درواقع این کتاب‌ها مشوق خوبی برای ایجاد انگیزه در بچه‌هاست که وقتی بزرگ‌تر می‌شوند هیجان و انگیزه بیشتری برای کتاب داشته باشند و ارتباط‌شان با کتاب بهتر شود. هرچه زودتر این اتفاق برای بچه‌ها بیفتد و ما این بستر مناسب را برای کودکان ایجاد کنیم عشق و علاقه‌شان به کتاب هم بیشتر می‌شود.

تهمینه کرمانی درباره تولیدات انتشارات پیام مشرق در زمینه کتاب حمام توضیح داد: ما تلاش کردیم که از همان نوزادی برای بچه‌ها کتاب‌های مختلفی را تولید کنیم. ما در حوزه کتاب حمام تقریبا ۲۰ عنوان داریم. تصاویرش درشت و واضح است و از رنگ‌های بسیار شاد استفاده شده. اگر کتاب‌مان خارجی هم باشد فقط تصویرش خارجی است. کتاب‌های تألیفی نیز داریم با شعرهای کوتاه، هر صفحه یک مصرع؛ زیرا کودک تازه می‌تواند کلمه‌ای بگوید و نیاز دارد که کتابی با مطالب بسیار کوتاه داشته باشد. گاهی نکات خاصی هم در کتاب گنجانده می‌شود که بچه‌ها بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند؛ اما مهم‌ترین مسئله در کتاب حمام تصویر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها