سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱
مراسم رونمایی از کتاب «چاشم چشم البرز» در مهدی‌شهر برگزار شد

سمنان - مراسم رونمایی از کتاب«چاشم چشم البرز» با حضور نویسنده این کتاب و به میزبانی کتابخانه‌های عمومی شهرستان مهدی‌شهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از مهدی‌شهر، مراسم رونمایی از چاپ دوم کتاب چاشم چشم البرز به همت انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان مهدی شهر برگزار شد.

کتاب چاشم چشم البرز  توسط انتشارات حبله‌رود در سال ۹۸ برای نخستین بار منتشر شده است. این کتاب در ۲۶۵ صفحه به شیوه زندگی و فرهنگ مردم چاشم می پردازد.

سیدصادق نبوی‌چاشمی نویسنده این کتاب در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران در حاشیه مراسم رونمایی که با حضور علاقمندان به کتاب و مسئولان شهرستان مهدی شهر گفت: این کتاب در واقع پژوهشی بر زندگی مردم چاشم است.

نبوی با بیان اینکه این اثر حاصل ۱۸ سال کار تحقیقاتی در مورد آداب و رسوم مردم روستای چاشم است، بیان کرد: به نوعی می‌توان این اثر را یک نوع دایره المعارف فرهنگ مردم چاشم دانست.

وی با بیان اینکه در این کتاب به ابعاد مختلف زندگی مردم چاشم پرداخته شده است، گفت: در بخش‌هایی از این کتاب آداب و رسوم مردم شامل ازدواج، مراسم فوت، جشن‌ها، کشاورزی، آب و هوا و اقلیم و.. پرداخته شده است.

نویسنده چاشم چشم البرز گفت: آداب و رسوم دوشیدن گوسفندان و همچنین تهیه لبنیات و غذاهای چاشمی، معرفی آروشه به عنوان یکی از مهمترین فراوری‌های غذایی و … از دیگر بخش‌های این کتاب است.

نبوی بیان کرد: یکی از بخش‌های جذاب این کتاب برای مخاطبان، بازی های محلی چاشم است برای مثال می‌توان به آغوز کا یا همان گردو بازی، پلنگ پرش، شوچال کا و… اشاره کرد که هر کدام جذابیت‌های خاص خود را برای نوجوانان و جوانان چاشمی دارند.

 انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان مهدی شهر در ادامه نشست خود به بررسی مصوبات پیرامون کتابخانه‌های عمومی، مسابقات کتابخوانی و … پرداخت. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها