دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳
راه‌های ابریشم، تاریخ جهان از دیدگاهی نو/ راه‌های ابریشم نو: اکنون و آینده جهان

پیتر فرانکوپن در کتاب «راه‌های ابریشم، تاریخ جهان از دیدگاهی نو» به ما می‌آموزد که برای درک موقعیت تاریخی خود، ابتدا باید گذشته شگفت‌انگیز جغرافیایی خود را درک کنیم. همچنین در «راه‌های ابریشم نو: اکنون و آینده جهان» واقعیت‌هایی از تحولات کلان جهان را طرح می‌کند، اهمیت آسیا و تحولاتش در جهان را نشان می‌دهد و به‌ویژه برای خواننده ایرانی بسیار روشنگر و هشداردهنده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشر مرکز دو کتاب «راه‌های ابریشم، تاریخ جهان از دیدگاهی نو» و «راه‌های ایریشم نو، اکنون و آینده جهان» به قلم پیتر فرانکوپن با ترجمه حسن افشار را به چاپ مجدد رساند.

کتاب «راه‌های ابریشم، تاریخ جهان از دیدگاهی نو» بسیار بیشتر از تاریخچه‌ای از جاده‌های ابریشم، واقعا یک تاریخ جدید وحیانی از جهان است که نشان می‌دهد از کجا آمده‌ایم و به کجا می‌رویم. از خاورمیانه و بی ثباتی سیاسی آن گرفته تا چین و رشد اقتصادی آن، منطقه وسیعی که به سمت شرق از بالکان در سراسر استپ و جنوب آسیا کشیده شده در سال های اخیر در کانون توجه جهانی قرار گرفته است. پیتر فرانکوپن نویسنده این کتاب به ما می‌آموزد که برای درک موقعیت تاریخی خود، ابتدا باید گذشته شگفت‌انگیز جغرافیایی خود را درک کنیم.

فرانکوپان درک ما از جهان را متحول می‌کند و ما را به سمت شرق هدایت می کند. در جاده ابریشم بود که شرق و غرب برای اولین بار از طریق تجارت و فتوحات با یکدیگر روبرو شدند که منجر به گسترش افکار، فرهنگ‌ها و مذاهب شد. از ظهور و سقوط امپراتوری‌ها تا گسترش بودیسم و ظهور مسیحیت و اسلام، درست تا جنگ‌های بزرگ قرن بیستم - این کتاب نشان می‌دهد که چگونه سرنوشت غرب همیشه به طور جدایی ناپذیر با شرق پیوند خورده است.

پیتر فرانکوپان مورخ مستقر در دانشگاه آکسفورد است. او نویسنده کتاب «اولین جنگ صلیبی: فراخوانی از شرق» است، که یک تک‌نگاری بزرگ درباره بیزانس، اسلام و غرب در قرن‌های یازدهم و دوازدهم است. او پژوهشگر ارشد کالج ورسستر آکسفورد و مدیر مرکز تحقیقات بیزانس آکسفورد در دانشگاه آکسفورد است. ترجمه اصلاح شده او از الکسیاد در سال 2009 در ایالات متحده منتشر شد. 

واقعیت‌هایی از تحولات کلان جهان
در «راه‌های ابریشم نو: اکنون و آینده جهان» فرانکوپن نشان می‌دهد در‌حالی‌که چینی‌ها به شیوه‌های مختلف- از سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها تا دادن بورسیه‌های علمی به دانشجویان در سراسر کشورهای ابتکار کمربند-جاده- پیام همکاری به جهان ارسال می‌کنند، آمریکایی‌ها با ترکیبی از اعمال تحریم‌ها، خارج‌شدن از معاهدات بین‌المللی و رفتارهای بی‌ثبات (به‌ویژه در دوران ترامپ) خود را شریکی غیرقابل اتکا جلوه می‌دهند. در‌حالی‌که نخست‌وزیر چین می‌گوید «ما باید چندجانبه‌گرایی را تشویق کنیم. باید تجارت آزاد را تشویق کنیم» (ص 126). آمریکایی‌ها روندهایی متفاوت را تشویق می‌کنند. این تفاوت‌ها آینده جهان را شکل می‌دهند.

کتاب فرانکوپن واقعیت‌هایی از تحولات کلان جهان را طرح می‌کند، اهمیت آسیا و تحولاتش در جهان را نشان می‌دهد و به‌ویژه برای خواننده ایرانی بسیار روشنگر و هشداردهنده است. قدرت‌گرفتن آسیا و تبدیل‌شدن به قلب تحولات جهان – اگرچه رگه‌ای از واقعیت دارد؛ اما نگاه فرانکوپن نیز بسیار خوش‌بینانه است – زمانی می‌تواند برای ایران فرصت باشد که بتواند هم‌زمان با این تحولات خودش را با آنها سازگار کرده و قدرتمند‌شدن در دل این ساختار در حال تحول را تجربه کند.

دور‌ماندن از تحولات عظیم اقتصادی و ژئواکونومیک این منطقه در‌حالی‌که دیگران – از ترکیه و قطر گرفته تا امارات، عربستان، پاکستان، هند و چین – به‌سرعت قدرتمند‌شدن را تجربه می‌کنند، نویدبخش آینده خطرناک‌تری است که در آن علاوه بر درگیری تاکنون درمان‌نشده با غرب، رقابت با آسیا نیز افزوده می‌شود. کتاب «راه‌های ابریشم نو: اکنون و آینده جهان» که حسن افشار به فارسی ترجمه کرده و نشر مرکز در 205 صفحه و با قیمت 65 هزار تومان منتشر کرده است، اثری خواندنی برای خواننده و به‌ویژه سیاست‌گذار ایرانی است تا خودآگاهی‌اش نسبت به وضعیت به‌شدت در حال تغییر در منطقه‌ای را بیفزاید که فرانکوپن آن‌ را قلب جهان می‌خواند.

درباره پیتر فرانکوپن
پیتر فرانکوپَن، استاد تاریخ جهان در دانشگاه آکسفورد، پژوهشگر ارشد در کالج ووسترِ آکسفورد و مدیر مرکز مطالعات بیزانس در آکسفورد است. او پیش‌تر پژوهشگر در کرسی شیفِ کالج جیززِ کمبریج و پژوهشگر ارشد در کالج کورپوس کریستی آکسفورد بود. نیز چندی عضو مرکز استنلی سیگر در دانشگاه پرینستون، استاد میهمان در کرسی اسکالیجر در دانشگاه لِیدن و پژوهشگرِ تحت بورسیه ریاست‌جمهوری در مرکز گِتی در لس‌انجلس بوده است. برگردان بازنوشته فرانکوپن از کتاب آلکسیاد، اثر انا کُمنِنه (دختر آلکسیوس کمننوس اول، امپراتور روم شرقی در قرن دوازدهم) در سال ۲۰۰۹ منتشر شد.  «جنگ صلیبی اول: فراخوان از شرق(۲۰۱۲)» و «راه‌های ابریشم: تاریخ جهان از دیدگاهی نو(۲۰۱۵)» از دیگر آثار فرانکوپن است.

نشر مرکز دو کتاب «راه‌های ابریشم، تاریخ جهان از دیدگاهی نو» و «راه‌های ایریشم نو، اکنون و آینده جهان» به قلم پیتر فرانکوپن با ترجمه حسن افشار را به چاپ مجدد رساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها