یکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴
دخترانی که در جنگ قهرمانان نامرئی بودند

راضیه احمدی، نویسنده کتاب «چرخ و فلک» گفت: شخصیت و ایده این داستان نشات‌گرفته از خودم و زندگی‌ام در زمان جنگ است؛ اما دوست داشتم وجه دیگری از جنگ را به کودکان امروز نشان دهم.

راضیه احمدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره ایده نوشتن کتاب «چرخ و فلک» گفت: در زمان جنگ حدودا سه یا چهار سال داشتم و خانه ما در محله سعدی در شیراز بود. در آن زمان، عراق شیراز را هم بمباران می‌کرد. محله سعدی روی کوه واقع شده است و در آن زمان یک راکت عراقی به کوه اصابت کرده بود؛ اما این راکت عمل نکرده بود.  
 
وی ادامه داد: این راکت تقریبا ۲۰۰ یا ۳۰۰ متر بالاتر از محل زندگی ما برخورد کرده بود. در یکی از خانه‌های نزدیک این محل یک خانه بود که زیرزمین داشت و محل امنی برای پناه بردن بود. زمانی‌که بمباران شروع می‌شد، خانواده ما و اهالی محل به این زیرزمین می‌رفتیم. من و خواهر و برادرهایم، چهار فرزند بودیم؛ پدرم چندین سال در جبهه بود و مادرم مجبور بود در زمان بمباران ما چهار کودک را به پناهگاه ببرد.
 
احمدی از چرخ و فلک نزدیک پناهگاه دوران جنگ گفت: نزدیک محله سعدی یک چرخ و فلک دستی بود که مادرم هر از چندگاهی ما را سوار آن می‌کرد. این چرخ و فلک خیلی در ذهنم ماند و سبب شد درباره آن بنویسم. حتی بعد از گذشت سی‌وچند سال از جنگ، هنوز هم با دیدن چرخ و فلک، یاد خاطرات دوران کودکی‌ام می‌افتم. به صورت کلی چرخ و فلک دوران کودکی، راکت عمل نکرده و محله سعدی، همه اینها سبب شدند که ایده نوشتن این کتاب در ذهنم شکل بگیرد.  
 
این نویسنده درباره نگاه کردن به مسائل از زاویه‌دید طرف مقابل بیان کرد: در بعضی مواقع و در بعضی از مسائل، زمانی که به یک موضوع فکر می‌کنیم، گمان می‌کنیم درست‌ترین کار را انجام می‌دهیم و تنها از زاویه‌دید خودمان به مسائل نگاه می‌کنیم؛ هیچ‌وقت نچرخیدیم و مسائل را از زاویه‌دید طرف مقابل نگاه نکردیم. دوست داشتم به بچه‌ها بگویم که شاید در هر مسئله‌ای نیاز است که قبل از قضاوت، بچرخیم و از زاویه‌دید طرف مقابل نگاه کنیم.   
 
احمدی درباره نمایش وجه دیگری از جنگ گفت: در زمان جنگ، عراق دشمن ما بود و امکان نداشت زمانی که یک عراقی، یک ایرانی را می‌دید، اسلحه را به سمت او نگیرد. در کتاب «چرخ و فلک» دلم می‌خواست که وجه دیگری از جنگ که در واقع برمی‌گشت به مفهوم صلح و دوستی را نشان دهم. در این کتاب دوست داشتم به بچه‌ها یاد بدهم که هم ما و هم عراق، یک دین و یک نظریه داریم؛ اما در یک شرایط خاص روبه‌روی همدیگر قرار گرفتیم.  
 
وی شخصیت دختری را که نقش اصلی داستان است ستایش کرد و افزود: شخصیت اصلی این کتاب یک دختر است؛ دختری که در جامعه با وجود مشکلات زیاد، مسئولیت خانواده را به دوش می‌گیرد؛ کاری که امروزه خیلی از دخترها در جامعه انجام می‌دهند. دختربچه ۸ یا ۹ساله‌ای که تصمیم می‌گیرد، خودش قهرمان زندگی خودش باشد و بعد به اطرافیانش کمک کند. یک جمله معروف است که می‌گوید: «تا زمانی که قهرمان زندگی خودت نباشی، نمی‌توانی قهرمان زندگی دیگری باشی.» شخصیت اصلی کتاب، نشات گرفته از شخصیت درونی خودم است.
 
وی ادامه داد: دغدغه اصلی من در کتاب این بود که نشان دهم با وجود اینکه برادر کوچک‌تر خودش را مرد خانواده می‌داند؛ اما بار اصلی مشکلات و مسئولیت‌ها بر دوش دختر قصه ما است. حتی دخترک قصه ما لحظه‌ای اجازه نمی‌دهد که برادر کوچکش این فکر را بکند که مرد خانه نیست! تصمیم نهایی با برادر کوچک‌تر است؛ اما تمام اقدامات با دختر خانواده است و مشکلات را او حل‌وفصل می‌کند. به نوعی این دختر یک قهرمان نامرئی است. امیدوارم که مخاطب هم این موضوع را در لایه‌های پنهان کتاب درک کند.

کتاب «چرخ و فلک» تازه‌ترین اثر انتشارات به‌نشر است که به قلم راضیه احمدی منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها