شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶
ماجرای مجوز و توقیف یک کتاب جذاب

«نامزدها گلوله‌ها» عنوان کتابی است که به تازگی و توسط مرتضی سرهنگی نوشته شده و ماحصل سفری کوتاهی از قنات ملک تا نیمه‌شب سرد فرودگاه بغداد است. این کتاب در ۱۰۸ صفحه و با قیمت صد هزار تومان و با طراحی متفاوت روانه بازار شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پس از شهادت شهید قاسم سلیمانی، کتاب‌های متعددی با قلم افراد مختلفی برای سردارِ شهید سلیمانی نوشته شده است. «نامزدها گلوله‌ها» عنوان کتابی است که به تازگی و توسط مرتضی سرهنگی نوشته شده و ماحصل سفری کوتاهی از قنات ملک تا نیمه‌شب سرد فرودگاه بغداد است. این کتاب در ۱۰۸ صفحه و با قیمت صد هزار تومان و با طراحی متفاوت روانه بازار شده است.
 
مرتضی سرهنگی را همه می‌شناسند و کارهایش را در حوزه ادبیات پایداری به خاطر دارند. جایی هیچ شبهه‌ای نیست که سرهنگی جزو کاربلندترین و حرفه‌ای‌ترین‌های عرصه پایداری است. او همان کسی است که مقام معظم رهبری، در بازدید از نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲ از او تعریف و تمجید کرده و فرمودند: «ما کارهایی که از برکات فعالیت شماست را به تدریج می‌بینیم. این خاطراتی که منتشر می‌شود، در واقع منشا این‌ها شما هستید.»
 
سرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا و در توضیح این کتاب بیان کرد: «محبوبه عزیزی و محمدعلی آقامیرزایی کمک زیادی در نوشتن این کتاب به من کردند، کتاب بسیار خوبی در آمده است، آن‌جایی که ما ادعا می‌کنیم و تجربه خودمان را عملیاتی کردیم، کتاب را به سمت ادبیات شیرین و خواندنی بردیم. این کتاب باید خوانده شود. کتاب را برای قفسه و فیلم را برای صندلی خالی نمی‌سازند. ما باید کتاب‌هایی منتشر کنیم که خوانده شود. اگر خوانده نشود شکست خورده‌ایم، راوی شکست خورده، نویسنده شکست خورده و ناشر هم شکست خورده است، ما به میدان نیامدیم که شکست بخوریم.»
 
در جای دیگری هم گفت: «من تمام توانم و هرچه که داشتم را برای این کتاب خرج کردم.»
 
همچنین سرهنگی درخصوص طراحی متفاوت کتاب گفت: «به دلیل اینکه کتاب نامزد گلوله‌ها برای جوانان است، خواستیم از عکس‌های خاص استفاده کنیم و این گرافیک و طرح‌ها کتاب را باورپذیر می‌کند، این فرم در خدمت محتواست که سید هادی قادری طراح آن است. طرحی که متلاطم است، مثل زندگی حاج قاسم که یک لحظه هم آرام نبود.»
 
به هر روی «نامزد گلوله‌ها» پس از نوشتن‌ها و بالا و پایین کردن‌های بسیار در مسیر نشر، به نمایشگاه کتاب رسید و در همان روزهای اول جزو پرفروش‌‌های نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲ بود.
 
این کتاب مجوز ندارد!
در روزهای پایانی نمایشگاه کتاب تهران، این کتاب توسط وزارت ارشاد و به دلیل نداشتن مجوز، از غرفه انتشارات خط مقدم جمع‌آوری شد. این اقدام در روندی کاملا قانونی و با توجه به موازین تعریف شده نشر صورت گرفته و نمیتوان آن را به دلیل اعمال قانون علیه یک نشر و نویسنده انقلابی سرزنش کرد.
 
این در حالی‌است که محمدعلی آقامیرزایی نویسنده ادبیات پایداری و مدیر تولید این کتاب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: بعد از اینکه حاج قاسم شهید شد، گفتند بهترین گزینه برای اینکه حاج قاسم معرفی شود، شخصی مثل مرتضی سرهنگی است، زیرا استاد مسلم این حوزه است و اصلا صغری و کبری این کار را چیده است.
 
وی افزود: رهبر در همین نمایشگاه از مرتضی سرهنگی تعریف کردند. بارها و بارها در خصوص او گفتند منشا همه کارها در حوزه ادبیات پایداری، سرهنگی بوده و هیچکس مثل مرتضی سرهنگی نتوانسته این‌گونه کار کند. مرتضی سرهنگی خودش یک نشان است. خودش مجوز است. با این حال آذرماه سال گذشته کتاب را برای مجوز فرستادیم. کار کتاب نامزد گلوله‌ها تمام شده بود و پنج بار طراحی شد تا به یک طراحی خواستنی و متناسب با آن نثر برسیم و فرستادیم برای مجوز، قانونا باید یک ماهه به ما پاسخ دهند که مثلا مجوز نمی‌دهیم یا مثلا این مشکلات را دارد. اگر بخواهند می‌توانند یک ماه بیشتر با امضا وزیر کتاب را نگه دارند. پنج ماه گذشت و این‌ها بارها گفتند بروید در سایت ببینید مجوز صادر شده یا نه، هیچ مشکلی ندارد. حالا مجوز را می‌دهیم. از لحاظ خود ارشاد غیرقانونی است. آخرین بار من زنگ زدم به کارشناس بایگانی‌شان گفتم ما می‌خواهیم کتاب را برای نمایشگاه چاپ کنیم. گفت: مشکلی ندارد برای چاپ بفرستید. بعدا که ما کتاب را برای چاپ فرستادیم و چاپ شد پرسیدیم که از چاپخانه درآمده و مشکلی نیست؟ گفت: نه من گفتم موافقت اولیه شده است. به هر حال کتاب را آوردیم اینجا توزیع کردیم. ما هیچ تبلیغی برای این کتاب نکردیم. حتی منتظر بودیم در نمایشگاه مجوز کتاب بیاید. مجوز که نیامد هیچ حالا این‌گونه شده‌ است. امسال که همه رسانه‌های خارجی جمع شدند که حاج قاسم را خراب کنند. امروز که باید مخاطب بیاید و کتاب را بخواند و با حاج قاسم آشنا شود، کتاب را جمع می‌کنید، واقعا حاج قاسم هم مظلوم است.
 
همان روز، یاسر احمدوند؛ معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در توییتی نوشت: «با آقا مرتضی سرهنگی صحبت کردم، گفتند: کتابی که مجوز ندارد باید جمع شود. آبروی ارشاد، آبروی من است. برای نمایشگاه حاشیه درست نشود.»
 
پس از آن علی رمضانی؛ مدیر خانه کتاب و ادبیات ایران در جواب توئیت یاسر احمدوند نوشت: «امیر نویسندگان انقلاب، امیر اخلاق و قانون هم هست.»
 
پیش از این هم کتاب‌های بدون مجوز توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از نمایشگاه کتاب جمع‌آوری شده است. این امر نشان‌دهنده این است که وزارت ارشاد بدون توجه به جهت‌گیری ناشران و نویسندگان، قانون را به صورت یکسان اجرا می‌کند. خوشبختانه برخورد نویسنده کتاب با اجرای این قانون برخوردی مناسب و قانون‌مدارانه بوده است. به هر حال مجوز این کتاب هم صادر می‌شود و به بازار نشر بازمی‌گردد. انجام وظیفه قانونی و پیش ‌روی در چارچوب قوانین، امری اجتناب‌ناپذیر است و استثنا هم ندارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها