شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۲
کتابی که می‌گوید: «زندگی کوتاه است»

ابی هیمنز در رمان «زندگی کوتاه است» این پیام را تکرار می‌کند که باید از لحظه لحظه‌ زندگی لذت برد.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ رمان «زندگی کوتاه است» نوشته اَبی هیمِنِز، نویسنده پرفروش آمریکایی از زبان ونسا و آدرین رروایت می‌شود.

زندگی ونسا حول مسافرت‌هایش متمرکز شده و یوتیوبر بسیار موفقی‌ است که دور دنیا سفر می‌کند و از زندگی نهایت لذت را می‌برد. به نظر می‌رسد ونسا بهترین روزهای زندگی‌اش را سپری می‌کند؛ روزهایی سرشار از هیجان و شور که انگار پایانی ندارد؛ اما همه‌ چیز یکباره رنگ دیگری به خود می‌گیرد چراکه یک روز ناگهان سرپرستی نوزاد خواهرش (گریس) به او سپرده می‌شود. زندگی ونسا به‌شدت تغییر  می‌کند و از سفر به دور دنیا به آپارتمانی نامرتب پرت می‌شود که  باید تلاش برای مراقبت از یک نوزاد و سختی‌های این مسیر را به آن اضافه کرد.

آدرین در همسایگی ونسا زندگی می‌کند و شبی با گریه‌های گوشخراش و سرسام‌آور نوزاد آپارتمان بغلی‌اش از خانه بیرون می‌آید تا دلیل گریه‌ها را دریابد. کمک به ونسا برای آرام کردن گریس و معاشرت‌های پس از آن، رابطه دوستانه و صادقانه‌ای را میان آدرین و ونسا شکل می‌دهد. 

هیمِنِز برای روایت داستانش، شوخ‌طبعی را با مسایل و مشکلات زندگی در هم می‌آمیزد و اشک و اندوه موقعیت‌های داستانی را زیر لایه‌ ظریفی از طنز پنهان می‌کند؛ بنابراین طنز در دل داستان تنیده شده و زمینه خلق لحظه‌هایی فوق‌العاده از روابط انسان‌ها را فراهم آورده است.

پرداختن به احساسات، روابط خانوادگی و چگونگی مواجهه شخصیت‌ها با چالش‌ها از نقاط مثبت این رمان به شمار می‌آید، به این ترتیب مخاطب در خوانش اثر در جریان درونیات شخصیت‌های داستان و روند شکل‌گیری روابط قرار می‌گیرد.

نویسنده روایت داستان را بر عهده ونسا و آدرین، دو شخصیت اصلی داستان، قرار داده است که هر روایت نگاه و زاویه دیدی تازه‌ای در اختیار خواننده قرار می‌دهد.

هیمِنِز در سرتاسر داستان این پیام را تکرار می‌کند که «زندگی کوتاه است» و باید از لحظه‌لحظه‌ آن لذت برد و زندگی را آن گونه گذراند که آرزویش را داریم. به این ترتیب نویسنده داستانی احساسی، صمیمانه و الهام‌بخش از زندگی و فرصت‌های آن را به تصویر می‌کشد. 
 
اَبی هیمِنِز، نویسنده آمریکایی، عناوینی همچون نویسنده پرفروش نیویورک تایمز، فینالیست بهترین رمان عاشقانه سال 2021 گودریدز و برنده بهترین رمان عاشقانه سال 2021 شی‌ریدز را در پرونده کاری خود دارد. کتاب «زندگی کوتاه است» که از کتاب‌های برتر سال 2021 بوک‌رایت به شمار می‌آید، جایزه کتاب مینه‌سوتا را در سال 2022 برای هیمِنِز دریافت کرده است.

مریم رفیعی، مترجم این اثر، متولد 1364 در رشت و فارغ‌التحصیل رشته ادبیات انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه تهران است. کتاب‌های «اسم من میناست»، «خانه ابریشمی»، «سیرک شبانه»، «تابستان بدون مرد»، سه‌گانه «لرد سیاه»، «زمزمه اشباح»، «اسم این کتاب محرمانه است»، «آقای بوگندو»، «مامان بزرگ گانگستر»، «موش برگر»، «من بامزه بود»، «چطور شرلوک هولمز فکر کنیم»، «شاهزادگان سردرگم»، «موریاتی»، «شش کلاغ»، «نام باد»، «سایه تاریک‌تر از جادو» و «آفتابگردان در زمستان» بخشی از آثار ترجمه‌ای رفیعی هستند.
 
در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «من گرفتار همان گردبادی شده بودم که او تمام این مدت اسیرش بود. تمام این مدت در مرکزش، در نقطه‌ی آرامش، ایستاده بودم و بدون اینکه خبر داشته باشم، طوفان دورتادورم شدت می‌گرفت؛ اکنون به داخل کانون گردباد مکیده شده بودم و در سیاهی غران می‌چرخیدم و دنبال چیزی می‌گشتم که به آن چنگ بیندازم، ولی چیزی پیدا نمی‌کردم. ونسا چیزی به دستم نمی‌داد تا به آن بچسبم. چیزی به دستم نمی‌داد که به من امید بدهد. دیروز با ماشین به خانه برگشته بودم. تمام شش ساعتی که در راه بودیم، به زحمت کلامی بینمان ردوبدل شد.دعوا نمی‌کردیم. از دست هم عصبانی نبودیم. فقط اختلاف‌نظر داشتیم و حرفی برای گفتن نمانده بود.»

نشر آموت رمان «زندگی کوتاه است» را در 400 صفحه و قیمت 150 هزار تومان روانه بازار کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها