جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰
پرفروش‌های حوزه تاریخ در روز هشتم نمایشگاه/ از «صد جنگ بزرگ تاریخ» تا «امپراتوری عقل»

علاقه‌مندان به کتاب‌های تاریخی در هشتیمن روز نمایشگاه کتاب‌هایی چون «صد جنگ بزرگ تاریخ»، «برخیز و اول تو بکش»، «برنامه کتاب فرانکلین» و «امپراتوری عقل» را در سبد خرید خود از نمایشگاه کتاب جای دادند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حالی به روزهای پایانی خود نزدیک شده است که کتابدوستان از این نمایشگاه استقبال خوبی کردند و با حضور در نمایشگاه کتاب‌های خود را خریداری کردند، هر چند نمایشگاه به صورت مجازی نیز فعال است و کتاب‌دوستان از طریق مجازی نیز کتاب‌های خود را خریداری می‌کنند. با این حال نمایشگاه فیزیکی نیز روزهای شلوغی را طی کرد و علاقه‌مندان به کتاب را با روی باز پذیرفت. در این میان کتاب‌های تاریخی نیز مخاطبان خود را داشتند و از ناشران و کتابفروشان آثار منتخب خود را خریداری کردند و در سبد مطالعه خود جای دادند. در این گزارش از مسئولان غرفه هیرمند، صمدیه، شیرازه کتاب ما و هرمس پرسیده شد که چه کتاب‌هایی با استقبال مخاطبان نمایشگاه کتاب 1402 قرار گرفت؟ که پاسخ این پرسش در این گزارش جای گرفت. 

صد جنگ بزرگ تاریخ/ علی غفوری/ نشر هیرمند
این کتاب به بررسی مهم‌ترین جنگ‌های تاریخ می‌پردازد. کتاب با نبرد آشور و ماد آغاز شده و با جنگ دوم خلیج فارس پایان می‌یابد. از جمله جنگ‌هایی که در این کتاب به شرح آنها پرداخته شده جنگ‌های صلیبی، جنگ‌های خلیج فارس، جنگ‌های ایران و روسیه و ... است. در بخشی از کتاب آمده است: «آشوری‌ها که ملتی سامی نژاد بودند در ۱۳۰۰ قبل از میلاد استقلال یافته و سیاست «جنگ و پیشروی» را اتخاذ کردند. دلیل اصلی این امر نیز غیر حاصلخیز بودن زمین‌های آنها و آبادانی تمدن‌های مجاور بود. در بهار هر سال دولت آشور نیروهای خود را گردآوری کرده و به شهرهای آباد اطراف می‌تاخت نبردهای پی درپی، آنها را به اندازه‌ای قوی و جنگاور ساخت که بین سال‌های ۱۳۰۰ تا ۶۰۰ قبل از میلاد قوی‌ترین قدرت نظامی آسیا بودند سپرهای بلند وسایل قلعه کوب و برج‌های متحرک سبب شده بود تا هیچ شهری در برابر آنها توان مقاومت نداشته باشد و از طرف دیگر در دشت‌ها نیز سربازان تمدن‌های دیگر قادر به مبارزه با آنها نبودند چرا که سرباز آشوری از نظر تجهیزات سرآمد زمان خود بود، تیروکمان، نیزه کلاهخود و زره سبب شده بود تا مردان آشوری تقریبا رویین تن شوند می‌توان گفت از نظر نظامی، آشور به مانند رم باستان بود و سپاه‌های آشوری بسیار منظم و تعلیم دیده بودند.

برخیز و اول تو بکش/ رونن برگمن/ هادی عبادی/ صمدیه
کتاب حاضر، تاريخ پنهان ترورهاي سازمان‌يافته اسراييل را روايت مي‌کند. نويسنده اين کتاب رونن برگمن روزنامه‌نگار اسراييلي است. کتاب ۳۵ بخش دارد و نويسنده در خلال روايت مسيری که سازمان‌های اطلاعاتي اسراييل (لهی، هاشومر، هاگانا و سپس شين بث و موساد) طی کردند، اقدامات غيرقانونی اين سازمان را نيز برملا کرده است. بخش اول اين کتاب به تقابل اسرائيل با همسايگان عرب خود و به‌ويژه مصر می‌پردازد. تاريخچه شکل‌گيری سازمان آزادی‌بخش فلسطين (ساف)، جهاد اسلامی، حماس و چگونگی تبعيد، محدودسازی و ترور رهبران و اعضای برجسته اين سازمان‌ها بخش ديگري از اين کتاب است. ترور افرادی مانند فتحی شقاقی، شيخ احمدياسين، سلامه.

برنامه کتاب فرانکلین/مهدی گنجوی/زهرا طاهری/ شیرازه کتاب ما
راه اندازی برنامه کتاب فرانکلین در ایران با هدف تأثیرگذاری بر این اقشار و گروه‌های جدید در چارچوب یک چنین رقابتی تدوین و اجرا .گشت برنامهای که همزمان هم به جمعیت شهرنشین و تحصیلکرده کشور این امکان را داد تا آن را برای تحقق خواسته‌های خویش به ویژه در حوزه فرهنگ به کار گیرد و هم به استبداد ،سلطنتی تا از این فرصت برای تعمیم اقتدار خود به دور دست‌ترین نقاط کشور و بر اذهان دانش‌آموزان و اولیاءشان استفاده کند «برنامه کتاب فرانکلین» که وجوه متعدد فعالیتش در ایران در این کتاب نقد و بررسی شده، داده‌ها و بصیرت‌های معتبری را در اختیار میگ‌ذارد برای بازبینی و بازاندیشی نقش نیروهای اجتماعی و سیاسی داخلی و خارجی در شکل‌دهی به جامعه ایران در فاصله کودتای 28 مرداد و انقلاب 57.

امپراتوری عقل/مایکل اکسورثی/ هایده مشایخ/هرمس
ایران اغلب در رسانه‌ها به عنوان کشوری متخاصم و دشوار ظاهر می شود. اما در لایه‌های زیرین روایت‌هایی جذاب از ملتی با تنوع فکری و عمیق و اهمیت فرهنگی بسیار زیاد وجود دارد. ملتی که تاثیر آن نه تنها بر همسایگانش در خاورمیانه، بلکه بر کل جهان آن هم از طریق ایده و خلاقیت و نه با شمشیر بسیار زیاد بوده است از زمان زرتشت پیامبر، تا امپراتوری‌های قدرتمند ایران باستان، تا انقلاب 1979. مایکل آکسورثی روایتی واضح و یکپارچه از گذشته ایران را با در نظر گرفتن توالی پیچیده سلسله‌هایی که بر ایران باستان حکومت می‌کردند و هم تنوع قومی شگفت‌‌انگیز کشوری مدرن توضیح می‌دهد تمام این اقوام توسط یک فرهنگ مشترک در کنار هم قرار دارند. در حالی که ایران دوباره در کانون توجه جهانیان قرار گرفته و پرسش‌‌هایی درباره وضعیت و نیات این کشور وجود دارد، کتاب «امپراتوری عقل» روایتی از تاریخ ایران راهنمای ضروری برای درک یک کشور پیچیده است.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی  در ketab.ir در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها