جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲
روایت همه رزمندگان جنگ، قابلیت مکتوب شدن دارند

انجمن پیشکسوتان سپاس، با هدف معرفی شهدای ترور فعالیت خود را آغاز کرده است و تاکنون کتاب‌های متفاوتی را به مخاطبان عرضه کرده است. کتاب «مقام اسماعیل» یکی از تازه‌های کتاب این نشر است که در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲ عرضه شد. آنچه در ادامه می خوانید گفت‌وگو با نویسنده این کتاب است.

علی رستمی؛ نویسنده کتاب «مقام اسماعیل» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: کتاب «مقام اسماعیل» زندگی نامه شهید حاج اسماعیل حیدری است. شاید استفاده از از اصطلاح داستان برای این کتاب این ذهنیت را برای مخاطب ایجاد کند که این کتاب بر اساس تخیل نوشته شده در صورتی که این چنین نیست. این کتاب زندگی‌نامه حقیقی شهید حاج اسماعیل حیدری است که از فرماندهان جبهه مقاومت بوده و از اولین شهدای مدافع حرم محسوب می‌شود. ۲۸تیرماه۱۳۹۲در اطراف شهر حلب به شهادت رسید.

وی درباره علت انتخاب این سوژه برای نوشتن افزود: سوژه‌های زیادی به من پیشنهاد می‌شود، اما انتخاب خودم بود که درباره این سوژه از حوزه جبهه مقاومت بنویسم. وقتی که با سوژه آشنا شدم ویژگی‌های ایشان به دلم نشست و تصمیم گرفتم کتابشان را بنویسم. همین به دل نشستن موضوع موجب شد تا مصاحبه با خانواده دوستان و همرزمان ایشان را انجام دهم. سپس پا را فراتر گذاشتم و به محل قتلگاه شهید مراجعه کردم و آنجا با فرماندهان حوزه مقاومت اسلامی در ارتش سوریه، رزمندگان ایرانی در سوریه و به خصوص از نهضت‌های اسلامی افغانستان پاکستان و ایران درباره شهید مصاحبه گرفتم و حاصل شد این کتابی که مشاهده می‌کنید.

رستمی درباره ویژگی بارز شهید که باعث شد از بین پیشنهادهای متعدد سوژه ایشان را برای نگارش کتاب برگزیند، گفت: شخصیت خاصی که این شهید داشتن نظر من را جلب کرد. ایشان در جوانی در جبهه جنگ دفاع مقدس چندین بار مجروح می‌شوند. حتی با وجود مجروحیت که در ناحیه پا داشتند و همچنین با سن کمی که داشتند با استفاده از عصا در تمرین‌های پادگان خود حاضر می‌شدند و همین آموزش‌های فراگرفته ایشان را به سوریه کشاند و به دلیل مسئولیت آموزشی وارد سوریه شدند و در آنجا سمت آموزشی داشتند. پس از این ماجراها که به عنوان فرمانده حوزه مقاومت در جنگ حضور داشتند در اطراف شهر حلب به شهادت می‌رسند.

وی درخصوص تاثیر آثار تولید شده در حوزه دفاع مقدس برای الگوگیری جامعه در آینده گفت: من معتقدم همه رزمندگان هر کسی که در جبهه حضور پیدا کرده قابلیت کتاب شدن را دارد. همه آنهایی که در جنگ بودند باید داستان‌هایشان تبدیل به کتاب شود و برای این کتاب شدن به نظر من دیر هم نشده است. خود افراد هم می‌توانند متولی کتابشان شوند. در اثر حاضر که متولیان حوزه دفاع مقدس با مشکل بودجه، امکانات و امثال آن‌ها مواجه هستند این امر بر روی دوش رزمنده‌ها و خانواده‌هایشان سنگینی می‌کند تا جهت ثبت خاطرات حضور خودشان تجربه‌های دفاع مقدس اقدام کنند. تاکید می‌کنم تمام کسانی که حداقل سه ماه در جبهه حضور داشته‌اند حتی آنهایی که مجروح یا جانباز نشده‌اند هم قابلیت ثبت خاطرات عنوان کتاب را دارند. چرا رصد آن‌هایی که سال‌های سال در جبهه حضور داشتند یا از فرماندهی یا مسئولین عالی رتبه جبهه دفاع مقدس بوده‌اند. متاسفانه بسیاری از فرمانده‌های مهم هستند که هنوز داستانشان به نگارش در نیامده است. امیدوارم این درخواست که من دارم موجب تولید آثار بیشتر در حوزه‌هایی که به آن اشاره کردم شود‌.

نویسنده کتاب «مقام اسماعیل» اضافه کرد: من معتقدم آن چیزی که برای نوشتن در این حوزه اولویت دارد خام‌نویسی یا به عبارتی تاریخ شفاهی است. فرصت برای نوشتن به گونه های دیگر بسیار است. توصیه می کنم افرادی که برای این حوزه علاقه‌مند به تولید اثر هستند فعلاً اقدام به خام‌نویسی کنند و خاطرات را به‌صورت خام ثبت و ضبط کند و بعد در هر گونه که علاقه‌مند بودند فعالیت انجام دهند. رمان‌نویسی کنند، حوزه کودک و نوجوان کار کنند. بهتر است در ابتدا اولویت را برای ثبت و ضبط بگذاریم، در اولویت دوم به تاریخ شفاهی بپردازیم و در مرحله آخر به خاطرات رمان و دیگر گونه‌ها پرداخته شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها