سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳
شاهنامه برای تمام مسائل انسانی پاسخی دارد

یوسفعلی میرشکاک، شاهنامه‌شناس در نشست شاهنامه‌خوانی سالن جوایز کتاب‌های سال تأاکید کرد که در شاهنامه فردوسی برای تمام گرفتاری‌های‌مان پاسخی در نظر گرفته شده؛ حتی برای مشکلات امروز ما نیز جوابی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، یوسفعلی میرشکاک در این نشست که در ششمین روز برپایی نمایشگاه کتاب 1402 برگزارشد، با بیان اینکه فرهنگ غرب و پست‌مدرن، موضوع و موضع انسان را در نسبت با خودش، جنسیت، سیاست، تربیت و همه‌چیز تحلیل، توجیه و تفسیر می‌کند، توضیح داد: علاوه بر تکنولوژی‌، فرهنگ غرب نیز بر همه جا و همه چیز تسلط یافته است. شاکله هویت دینی ما همان هویت قومی است و اگر نتوانیم از این هویت دفاع کنیم در آینده نمی‌توانیم دوام بیاوریم.

وی با بیان اینکه فردوسی اولین کسی است که می‌فهمد با اسلام بنی‌امیه نمی‌توان کنار آمد، افزود: وی دانسته بود که اگر بگوید شیعه اصل و اساس است مثل ائمه (ع) با او برخورد می‌شود؛ لذا اساس و پایه را تغییر داد. عصری که فردوسی شاهنامه را منظوم کرد انتظار، سوگ، شهادت و ولایت مثل امروز مطرح نبوده؛ حضرت زهرا(س) بانوی آب و الگوی زن و عشق و مهر خانوادگی نبوده؛ امام حسین (ع) مظهر شهادت و ایثار نبوده؛ فردوسی به مرور زمان از هر حیث به هر آنچه که در فردا ارزش‌گذاری می‌شود رنگ و بوی ایرانی و دینی درست و حکیمانه‌ای می‌دهد؛ بنابراین ما باید خودمان را در آینه اساطیر ببینیم.

میرشکاک با بیان اینکه در شاهنامه فردوسی قطعا برای تمام گرفتاری‌های‌مان پاسخی در نظر گرفته شده، گفت: حتی برای مشکلات امروز ما نیز جوابی دارد. امروزه آن‌طور که باید ما به قرآن عمل نمی‌کنیم، همچنین به شاهنامه هم دقیق نمی‌شویم. ما برای بهره‌‌مندشدن از دانش و حکمت فردوسی، باید نگاهمان را تغییر دهیم؛ زیرا شاهنامه برای تمام کارهای فکری و فرهنگی ما پاسخی درخور در نظر گرفت. این معارف و احکام را می‌توان در شاهنامه به‌وفور یافت. بنیانگذاران تمدن بشری، شاهان کیانی و حماسی شاهنامه هستند؛ اما چون ما دانش کافی در مورد شاهنامه نداریم فکر می‌کنیم کارکرد شاهنامه به سر رسیده است و توان یافتن درست مطلب را از دست می‌دهيم.

وی با بیان اینکه بر اساس درس‌های شاهنامه انسان ایرانی باید کارگرا شود، افزود: هم از حیث قومی و نیز هویت دینی باید کارکردگرایی را دنبال کنیم و در تلاقی این دو است که فرهنگ به وجود می‌آید. اگر این دو بخش را به نحو درست و اصولی فرهنگ‌سازی نکنیم در آینده دچار مشکلات جدی خواهیم شد.

میرشکاک گفت: از خصوصیات تمدن غرب تهاجم و تصرف‌انگیزبودنش است؛ بنابراین باید به اساطیر خویش برگردیم تا دچار بحران هویت نشویم و به حماسه فردوسی توجه ویژه‌ای داشته باشیم. کتاب‌خوانی بی‌ عمل به هیچ دردی نمی‌خورد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از اساطیر یونانی در شاهنامه وجود دارد، افزود: ما کمبود حکمت نداریم. این را هم بگویم که انسان ایرانی، شرک را برنمی‌تابد؛ اما نباید مدام در افراط و تفریط‌های بی‌خود قرار بگیریم. اینکه بتوانیم متوازن راه برویم بانی سعادت ماست و باید سرشت تاریخی خودمان را دنبال کنیم. صرفا به شنیده‌ها اکتفا نکنیم؛ البته طول می کشد تا انسان ایرانی دیدارگرا شود. هر کدام از ما مکلفیم خودمان را بالا بکشیم تا مجموعه‌ای از افراد بهینه پدید بیاید که هم در دین و فرهنگ و هم در آگاهی و اصلاح جامعه سرآمد باشند. قطعاً رشد فرد است که رشد جمعی را می‌سازد.
میرشکاک با تاکید بر اینکه شاهنامه فردوسی کتاب اول ادب فارسی است، گفت: اگر شاهنامه کتاب بالینی کسی نباشد آن شخص نه ایرانی است و نه هویت درستی دارد و نمی‌تواند دعوی تشیع اصیل را داشته باشد.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» از ۲۰ تا۳۰ اردیبهشت ماه در مصلای امام‌ خمینی(ره) و همزمان به‌ صورت مجازی در ketab.ir برگزار می‌شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها