جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۳
مهرستان از سه اثر جدید خود رونمایی کرد

در سومین روز نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشر مهرستان، از سه کتاب جدید خود با عنوان‌های «ماضی قریب»، «وقتی قرار شد بمانی» و «از طرف فرزند کوچک شما» رونمایی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، روایت ویژگی اصلی هر سه کتاب است. «ماضی قریب»، اثر غلامرضا طریقی که در 176 صفحه به چاپ رسیده و شمارگان آن هزار جلد است. این کتاب روایت‌هایی از زیستن در دهه شصت را به مخاطب ارائه می‌کند.

طریقی در سومین روز نمایشگاه کتاب 1402 در مراسم رونمایی این کتاب اظهار کرد: در کتاب «رنگین کمان» از اینکه در مورد خودم بنویسم پرهیز کردم اما بخشی از آنچه می‌خواستم در نثر بنویسم ذهن مرا شکل داده بود پس مجبور بودم در مورد خودم بنویسم و نهایتا تصمیم گرفتم این کار را انجام دهم؛ بنابراین در «ماضی قریب» ۱8 روایت را بیان کردم.

وی در خصوص تعلل در چاپ مجموعه‌های جدید گفت: انسان بعد از چهل سالگی دچار تردیدهایی می‌شود که پیش از آن نداشته و به همین دلیل بعضی مجموعه‌ها را چاپ نمی‌کنم. شاید نوعی کمال طلبی بعد از چهل سالگی دامانم را گرفته اما «ماهیان قلابی»، مجموعه شعری است که ۱۴۰۲ منتشر خواهم کرد. نثر را همیشه دنبال می‌کردم اما به نوشتنش فکر نمی‌کردم اما بخشی از عواطف انسانی را نمی‌شود در شعر آورد پس به نثر ورود کردم.

«وقتی قرار شد بمانی»، نوشته آزاده جهان‌احمدی احمدی روایتی از عشق، سختی و صبوری است. این کتاب حاصل گفت‌وگوهای نویسنده با زهرا توکلی، همسر سردار مجتبی عسگری است.

در این مراسم جهان‌احمدی در خصوص شیوه نگارش کتاب بیان کرد:‌ دو جلسه مصاحبه با زهرا توکلی، همسر سردار مجتبی عسگری باعث شد این کتاب را بنویسم. این کتاب دارای رفت و برگشت زمانی است که از زمان حال شروع می‌شود به کودکی  و سپس به تولد و خانواده می‌رسد.

وی ادامه داد: این کتاب بسیار داستانی عنوان شده و به عنوان نمونه ارتباط والدین وی رابطه ای فراتر از یک زن و شوهر در روستا بود که به آن پرداختم. این کتاب به معنای واقعی داستان زندگی است و هرآنچه در زندگی دیده می‌شود در این کتاب است.

نویسنده کتاب «وقتی قرار شد بمانی» گفت: اساسا مرز واقعیت و خیال و تداخل اینها آن هم در نوشتن ماجرای زندگی که بناست مستند باشد گسترده است اما مشخصا در این کتاب باید بگویم اساسا ذهن می‌تواند خاطره بسازد و بخش‌هایی به‌ویژه در احساسات و ذهن ایجاد شود. آنچه از خیال وارد این ماجرا کردم راجع به فضاسازی‌های اعم از زمان و مکان است.

«از طرف فرزند کوچک شما»، اثری روایی از جمعی از نویسندگان است که دبیر این مجموعه را مکرمه شوشتری داشته است. این کتاب روایتی است از آنچه که فرزندان می‌خواهند به پدر و مادرهایشان بگویند اما نگفته‌اند.

 شوشتری در خصوص این اثر عنوان کرد: ایده این کتاب از آنجا آمد که در نشر مهرستان قصد داشتیم جستاری درآوریم و ذهن من همیشه درگیر این بخش زندگی بود که ما در مقام فرزند همیشه در جایگاه تشکر بوده‌ایم و هیچ وقت فرصت زدن بعضی حرف‌ها و گله‌گذاری را نداشتیم.

وی افزود: من و ۱۳ دوست اهل قلم که در جستار نویسی کار کرده‌اند دور هم نشستیم و روی ایده‌ها کار کردیم. در نهایت به ۱۴ روایت خوب رسیدیم و به عقیده من تک تک اینها جوانه‌های از زندگی اند.

 سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» از ۲۰ تا۳۰ اردیبهشت ماه در مصلای امام‌ خمینی(ره) و همزمان به‌ صورت مجازی در ketab.ir  برگزار می‌شود.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها