پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۷
میراث‌دار گذشتگان هستیم/ آینده به حماسه‌ها و شجاعت‌ها می‌بالد

مدیرعامل انتشارات حماسه یاران روایت گذشته کشور و دفاع مقدس را امری ضروری در تحقق شعار آینده خواندنی‌است دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دومین روز نمایشگاه کتاب 1402 در میان تعدد کارگاه‌ها، نشست‌ها، جشن‌ها و استقبال بسیار خوب مخاطبان در محل مصلای امام خمینی(ره) هنوز به پایان نرسیده است.

انتشارات حوزه ادبیات پایداری همچون سال‌های گذشته حضور پررنگی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب دارند و غرفه‌های متعددی نیز از استان‌های سراسر کشور حضور ارزشمندی در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲ثبت کردند. این انتشارات که با محوریت دفاع مقدس در حال است، همچون سال‌های اخیر در نمایشگاه کتاب حاضر شده است، انتشاراتی که در شهر قم فعالیت دارد، اما با توجه به اهمیت حوزه فعالیت محبوبیت خاصی در سراسر کشور دارد، به بهانه حضور این انتشارات در نمایشگاه، گفت‌وگویی با حسین کاجی؛ مدیر انتشارات حماسه یاران داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

حسین کاجی در معرفی این انتشارات گفت: انتشارات حماسه یاران با نزدیک صد عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب سال جاری حاضر شده است که غالب این کتاب‌ها را روایت‌های هشت سال دفاع مقدس تشکیل می‌دهد. نسبت به سال گذشته بیست عنوان کتاب جدید در نمایشگاه حاضر است.

وی بیان کرد: کتاب «تنها گریه کن»، یکی از کتاب‌های ویژه انتشارات حماسه یاران در این سال‌هاست که به قلم اکرم اسلامی نوشته است، خوشحالیم که این کتاب به ۱۶۵هزار چاپ رسیده است که رقم بالایی محسوب می‌شود، البته که این آغاز راه کتاب تنها گریه کن است.

مدیر انتشارات حماسه یاران درخصوص شعار نمایشگاه کتاب تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند مأموریت یک رزمنده زمانی تمام می‌شود که خاطرات جنگ خود را نوشته باشد و ما میراث‌دار قبلی‌ها هستیم، اگر چند راوی محدود کربلا را روایت نمی‌کردند و مورخان نمی‌نوشتند ما اطلاعاتی در مورد کربلا نداشتیم. اگر امروز این حماسه‌ها و رشادت‌ها نوشته نشود آیندگان و نسل جوان ما هیچ مدرک و نشانه‌ای ندارد که به آن استناد کند و این امر از مهم‌ترین امور است، ما باید حالا برای نسل آینده بنویسیم و این همین شعار آینده خواندنی‌است را روایت می‌کند، باید بگوییم در این شرایط سخت و این محاصره یک عده کمی توانستند استکبار را شکست دهند و آینده به حماسه‌ها و شجاعت‌ها می‌بالد.

حسین کاجی افزود: دفاع مقدس به این خاطر مقدس شد که اتفاقات مقدسی در آن بوده است، هنر امام به این بود که جنگ با وجود تمام سختی‌ها را مقدس خواندند، دلیل این همه یادواره چیست، چرا هر روز یاد شهدا را زنده نگه می‌داریم، زیرا امام جنگ سخت را به دفاع مقدس تبدیل کرد و جنگ را به بدنه مردم کشید.

وی تصریح کرد: اگر به تاریخ ماه‌های اول جنگ نگاه کنید توفیقاتی در آن زمان نداشتیم، بنی صدر به جنگ آن مقطع باور نداشت، بعد از اینکه بنی صدر کنار می‌رود، فرمانده کل قوا به مردم باور دارد و وقتی جنگ مردمی می‌شود. این مردم انواع افراد هستند، مردم چند ملت و دسته حضور داشتند از عارف و شاعر تا نویسنده و مداح در جنگ شرکت کردند و اگر بخواهیم جنگ را واقعی و مقدس تعریف کنیم باید ردپا گروه‌های مختلف را ببینیم. دیده می‌شود فردی تازه از زندان آزاد شده بود و در جنگ شهید می‌شود، امام در خصوص این افراد فرمودند این افراد راه صدساله را یک روزه رفتند.

کاجی افزود: باید روایت همه گروه‌ها برای مردم نوشته شود تا مردم فکر کردند فقط یک گروه مشخص می‌توانستند حماسه‌آفرینی کنند، در این شعار نمایشگاه که در خصوص آینده است باید آیندگان درک درستی از دفاع مقدس داشته باشند.

مدیر این انتشارات درخصوص تولیدات متعدد در حوزه دفاع مقدس که در آن برخی شهدا مغفول مانده‌اند، گفت: رهبر معظم انقلاب در چندین سخنرانی روی تولیدات صدبرابری تأکید کردند، معتقدم شهدا گنج هستند. به مرور زمان شهدا معرفی می‌شوند. در جایی که راه جنگ بسته می‌شود، غواصان دست‌بسته در میدان حاضر می‌شوند، این‌ها آرام آرام معرفی می‌شوند، یادتان نرود به نسل آینده هم بگویید که صد سال طول کشید تا گنبد امام حسین(ع) ساخته شود. به مرور شهدا در جامعه دیده می‌شوند. الان اینقدر کنگره و مراسم شهدا برگزار می‌شود در حالی که سی سال پیش اینگونه نبود، شهدا در حال بروز خود هستند و ما با یاد آنها به سمت ظهور حرکت می‌کنیم. هر چقدر جامعه بیشتر در مورد شهدا بخواند و آگاه شود بیشتر به سمت ظهور حرکت می‌کند. 

گفتنی‌است سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی‌ است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها