چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۹
در تألیف هنر عملاً مصرف‌کننده‌ شده‌ایم

علی رکاب، مدیر کتاب‌فروشی اسم: «ما از نوشتار علم هنر فاصله گرفته‌ایم؛ همان گونه که عموم جامعه از خوانش فاصله گرفته‌اند.»

علی رکاب، مدیر کتاب‌فروشی اسم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: اساساً هنر همیشه نزد ایرانیان بوده و هست و خواهد بود؛ اما ما در این حوزه عقب افتاده‌ایم؛ در واقع از خودمان عقب افتاده‌ایم. ما عملاً در حوزه نوشتن ادبیات تولید آن‌چنانی نداریم و مصرف‌کننده شده‌ایم یعنی هرچقدر ما در تخصص، حرفه، تکنولوژی سرآمد باشیم، در ارائه، ادبیات و مبانی نظری آن ضعیف هستیم؛ چون از نوشتن فاصله گرفته‌ایم. همان طور که عموم جامعه از خواندن فاصله گرفته‌اند. ما دیگر به نوشتن به‌عنوان یک ابزار نگاه نمی‌کنیم؛ ابزاری که همراه آن می‌توانیم رشد کنیم.
 
مدیر فروشگاه اسم در ادامه افزود: همان گونه که مقام معظم رهبری بارها به مقوله تولید اشاره داشته است، من در آن سال‌ها با خودم فکر می‌کردم که به‌عنوان یک کتاب‌فروش چگونه می‌توانم مولد باشم و مصرف‌کننده صرف نباشم. در نهایت فهمیدم مهم‌ترین و اصلی‌ترین رکن تولید، تولید اندیشه، تفکر و سبک زندگی است. ما باید بنویسیم، به‌جای مصرف‌کننده‌بودن و کپی‌کردن و ترجمه آثار دیگران باید تولید کنیم و این نیاز به خلاقیت دارد. اگر ما بتوانیم در حوزه نویسندگی خلاق مجدداً فعالیت خود را شروع کنیم و بنویسیم و بنویسیم و بنویسیم و آموزش بدهیم و این حوزه را تقویت کنیم تا دوباره بتوانیم ابزار نوشتن داشته باشیم، این هنر که هنوز هم در دست ماست را برای خود حفظ می‌کنیم.

رکاب تصریح کرد: ما در پژوهش نظری هنر مشکل داریم. در سینما و تمامی هنرهایی که زیربنای تولید محتوایی دارد و وجهه‌های عرضه هستند ضعیف هستیم. در تولید محتوا مسئله ما نوشتن است. ما برای ساختن فیلم و مستند و... امکانات کامل را داریم؛ اما ایده، خلاقیت برای نوشتن و سناریو نداریم. اگر بتوانند برنامه‌ای را کپی کنند می‌سازند در حالی که خودشان ظرفیت ساخت محتوای خوب را دارند.

علی رکاب در ادامه بیان کرد: بحث دیگر حمایت‌کردن ناشران از نویسندگان است. البته در حوزه فرهنگ و ادب در تمام دنیا ارزش بسیار قائل می‌شوند. مقام معظم رهبری در سخنرانی تازه‌ای گفتند: «آموزش و پرورش بازوی حکومت است.» از طرفی دیگر فرهنگ و ادب هم بازوی حکومت است. آمریکا و کشورهای غربی فرهنگ و ادب را به‌عنوان بازوی حکومت کاملاً مورد حمایت خود قرار می‌دهند تا نویسنده به‌راحتی بتواند کتابش را بنویسد و فعال فرهنگی به‌سادگی مسئله خود را بیان کند. حمایت درست می‌تواند این مسیر را باز کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها